Podjíždění, tedy předjíždění zprava, patří mezi nejčastěji diskutovaná témata silničního provozu. Většina řidičů tuší, že to není úplně v pořádku, ale jen málokdo přesně ví, kdy je to skutečně povolené a v jakých rychlostech.
Pravidla se totiž liší podle toho, zda jedete na dálnici, ve městě nebo třeba v koloně. A právě na tyto detaily se zaměříme.
Podjíždění na dálnici Na dálnici platí jasná pravidla. Obecně je zakázáno předjíždět zprava. Výjimky ale existují. Typická situace je, když jedete v pravém pruhu stálou rychlostí 130 km/h a v levém pruhu se objeví vozidlo, které jede pomaleji. V takovém případě se nejedná o klasické podjíždění, protože vy neměníte rychlost , pouze pokračujete ve své jízdě. Zákon toto označuje jako „jízdu v jízdním pruhu“, nikoli předjíždění. Problém by nastal, kdybyste zrychlili jen proto, abyste vozidlo v levém pruhu objeli.
Další povolená situace nastává při jízdě v koloně . Pokud jsou jízdní pruhy plné vozidel a jeden z nich se pohybuje rychleji, můžete pokračovat i vpravo, i když to znamená, že míjíte auto v levém pruhu. Zde se o přestupek nejedná.
Čtěte také : Řidiči podle zvěrokruhu. Tato 2 znamení rozhodně na silnici potkat nechceme. Snad mezi ně nepatříte
Okolo pravidel na dálnici panuje spousta mýtů. Zdroj: Shutterstock Specifický je také připojovací pruh , kdy se řidič napojuje na dálnici. V tu chvíli může být vpravo rychlejší než auta jedoucí v levém pruhu, aniž by šlo o podjíždění. Stejně tak v odbočovacím pruhu .
Dopravní expert k tomu uvádí: „Na dálnici není problém pokračovat konstantní rychlostí v pravém pruhu, i když v levém někdo zpomalí. Řidič tím nepáchá přestupek, protože nejde o aktivní manévr, ale o přirozený pohyb v pruzích.“
Podjíždění ve městě a obcích Ve městě platí trochu jiná pravidla. Tam, kde je více pruhů jedním směrem a je to vyznačeno dopravní značkou, mohou vozidla jet vedle sebe i rozdílnými rychlostmi. Typicky se jedná o pruhy rozdělené směrovými šipkami nebo o situace, kdy jeden pruh vede na jiný směr křižovatky. V těchto místech není problém, že v pravém pruhu pojedete rychleji než v levém.
To samé platí i na víceproudých silnicích v obci, kde je jízda v pruzích povolena. Kdyby tedy v levém pruhu jelo vozidlo 40 km/h a vy v pravém 50 km/h, není to bráno jako podjíždění, ale jako legální využití pruhu.
Čtěte také : Evropa hromadně odebírá řidičské průkazy starším lidem
Nejasnosti a časté omyly řidičů Častý dotaz řidičů zní: „Jedeme 130 a levý pruh zpomalí, mám se zařadit za něj, nebo pokračovat?“ Odpověď zní: pokud jedete konstantní rychlostí a nikoho aktivně nepředjíždíte, můžete zůstat vpravo. Není nutné přejíždět do levého pruhu a oficiálně auto předjet. To by naopak vedlo k chaosu a zbytečnému kličkování mezi pruhy.
Podjíždění = 2 500 Kč + 3 body. Zdroj: Shutterstock Odborníci na dopravní právo upozorňují, že klíčové je slovo „aktivní manévr“ . Jakmile byste zrychlili nebo najeli za pomalejší vozidlo a pak ho objeli zprava, už by šlo o přestupek. Pokud ale pouze pokračujete v jízdě a okolní auta zpomalí, není to problém.
Další častý omyl je přesvědčení, že na dálnici je podjíždění vždy trestáno pokutou . Ve skutečnosti jsou výjimky jasně dané, a policie se při kontrolách řídí právě tím, zda šlo o úmyslný manévr, nebo přirozený pohyb v pruzích.
Jaká hrozí sankce Podjíždění mimo povolené výjimky je přestupek. Řidiči mohou dostat pokutu až 2 500 Kč na místě a k tomu navíc 3 trestné body . V případě, že by podjíždění ohrozilo ostatní účastníky provozu, může se pokuta vyšplhat až k několika desítkám tisíc a k zákazu řízení. I proto se vyplatí znát, kdy je to skutečně povolené.
Shrnutí pro řidiče:
Na dálnici je podjíždění zakázané , povoleno je jen při jízdě v koloně, v připojovacím nebo odbočovacím pruhu a při konstantní rychlosti, kdy v levém pruhu někdo zpomalí. V obci je možné jet rychleji v pravém pruhu , pokud je jízda v pruzích povolena dopravní značkou. Pokuta za nelegální podjíždění může být vysoká , proto je dobré znát přesná pravidla. Zdroje: autoweb ; garaz ; bezpecnecesty