Automobilka Škoda patří k nejprodávanějším značkám v ČR. Její oblíbenost neklesá a platí to i pro ty nejstarší modely, které stále brázdí silnice a prodávají se za pár desítek tisíc korun. Jeden model však předčí svou výdrží úplně všechny a jeden konkrétní majitel s ním najel více než 1 milion kilometrů. Že se vám to nepozdává? My ale i tak víme, který model to je.
Tato Škodovka má celkem 4 generace, začala se vyrábět v roce 1999 a předcházela jí Škoda Felicia.
Jaké byly první modely porevoluční Škody Na počátku 90. let jsme si mohli stále ještě užívat dozvuků předrevolučních modelů 135 a 136 . Totéž ale platí i pro další modely, jako byly Rapid a Favorit , u kterých se po více než 30 letech objevil motor pod přední kapotou. Od Favoritu se odvíjela Škoda Forman, Favorit Pick-up, ale i Roadster .
Milníkem byly pro automobilku Škoda ale následující modely, které ji plně zařadily mezi světově konkurenceschopné značky. Tím prvním byla Felicia . Za úspěchem stálo i spojení s koncernem Volkswagen, protože se začaly aplikovat nejmodernější postupy a technologie, takže šlo o první vůz Škoda, který obsahoval ABS, airbagy nebo posilovač řízení. Existovaly i speciální výbavy, které už zahrnovaly i klimatizaci, elektrická okýnka, vyhřívání předních sedadel, otevírání kufru z prostoru řidiče, tónovaná skla apod. Některé nadstandardy se po faceliftu Felicie staly jejím standardem.
Čtěte také : Kdy musíte nahlásit na úřad, že máte náhradní díl jiné barvy, než zbytek auta
Škoda Felicia byla po dlouhé době prvním moderním vozem globálního standardu. Zdroj: Shutterstock Výroba Felicie začala v roce 1994 a trvala do roku 2001. Souběžně s Felicií se začalo s výrobou dalších modelů, a těmi byla v mnohém nadčasová Octavia (od 1996) a Fabia (od 1999) . Obě měly skvělý nástup, ale Fabie v něčem přeci jen vyčnívá dodnes.
Dieselová Fabia 1,9 z roku 2000 je nesmrtelná První a druhá generace Škody Fabia byla klasicky stavěným autem s extrémně vysokou spolehlivostí . Ne jinak tomu je i u novějších modelů. Její design je jednoduchý , ale konstrukce vozu dostatečně robustní. Fabia navíc vždy nabízela spolehlivost (nejvíce spolehlivé jsou motory Fabie) a nízké provozní náklady . Její další výhodou byla i dobrá dostupnost náhradních dílů a jednoduchý servis. Příkladem může být Fabie ostatním vozidlům i při ochraně proti korozi, která kromě výfuku v podstatě neexistuje.
O spolehlivosti svědčí výkon jednoho německého majitele Fabie 1,9 TDI, který s vozem ujel milion kilometrů bez toho, aniž by kdy měnil výfuk, spojku nebo převodovku a opravoval motor. Jsou ale například služební vozy s kvalitním a pravidelným servisem, které najely i přes 1,2 milionu kilometrů a přitom mají vlastnosti jako nové, tedy od těch jízdních, přes kvalitu materiálů v interiéru.
Čtěte také : Sluneční brýle budou brzy patřit mezi povinnou výbavu a budete je muset mít v každém autě, varují odborníci
Další devízou staré Fabie je, že na to, jak malá vypadá, má v interiéru poměrně slušný prostor a je celkově komfortnější i při jízdě, než její konkurence Volkswagen Polo. Fabii tak co se prostoru v interiéru a kufru týče, poráží vlastně jen starší Felicie.
Fabia se také vždy pyšnila nízkou spotřebu nafty (pod 5 litrů u motoru SDI) , takže ji mnohé testy ve své době řadily mezi jedničku na trhu s malými naftovými automobily .
Jedničkové i dvojkové Fabie na silnicích potkáme dodnes , což je jasná známka nadčasové kvality, která u automobilů rozhodně už není běžná. A zájemci se stále najdou, pokud hledají hlavně jednoduché, spolehlivé a levné auto. Fabie je také ideální pro začátečníky . Průměrná cena na bazarových portálech je za Fabii I v dobrém stavu zhruba 30 000 Kč a většinou není nutné do ní investovat horentní částky za opravy.
Zdroje: garaz , novinky , idnes