„Výbor vyzývá stát, aby železniční most pod Vyšehradem zachoval a obnovil na jeho současném místě vzhledem k jeho přínosu pro výjimečnou univerzální hodnotu památky," uvádí se v doporučení. Výbor svůj postoj zdůvodnil tím, že most tvoří důležitou součást slavného říčního panoramatu, které přispívá k výjimečné hodnotě historického jádra Prahy.
Pospíšil rozhodnutí vítá, nicméně podotkl, že rozhodnutí náleží ministru dopravy. „Jsem rád, že UNESCO preferuje rekonstrukci, opravu, a nikoliv náhradu mostní konstrukce. Já to subjektivně vidím podobně, ale rozhodnutí bude na majiteli mostu," řekl Pospíšil. Majitelem mostu je stát, potažmo Správa železnic. Dodal, že z pohledu Prahy je podstatná dopravní stránka věci a uvítal proto fakt, že usnesení výboru reflektuje požadavek Prahy na dostavbu třetí koleje mostu. Pro vedení metropole je podle něj také zásadní vybudování železniční zastávky a zajištění průjezdnosti tramvají na výtoňském břehu Vltavy.
Iniciativa Nebourat premiéra žádá, aby stát nepokračoval v přípravě novostavby na místě památkově chráněného mostu a aby bezodkladně začal hledat, kdo stávající most opraví podle návrhu zahraničních expertů. Petici Nebourat za opravu a modernizaci mostu podepsalo 25 tisíc lidí. „Jakýkoliv jiný postup než oprava památky nejenže způsobí ČR velkou mezinárodní ostudu, ale zároveň bude protizákonný. V případě likvidace památky v rozporu s doporučeným postupem UNESCO Praze navíc reálně hrozí vyškrtnutí ze seznamu UNESCO," stojí v dopise.
Ministr Kupka už v pondělí řekl, že o osudu mostu rozhodne do voleb, a to jak na základě postoje UNESCO, tak dalších podkladů. Mezi ně patří zejména posouzení vlivu na kulturní dědictví (Heritage Impact Assessment - HIA), které s UNESCO dohodla Správa železnic. „Podmínil jsem další kroky právě názorem UNESCO a také studií HIA, i na základě konzultace s ministerstvem kultury," uvedl Kupka.
Rozhodnutí ocenil i předseda pražské opoziční Prahy Sobě Adam Scheinherr, podle kterého je rekonstrukce mostu a jeho doplnění o třetí kolej nejrychlejší a nejjednodušší řešení. „Zajistí soulad mezi rozvojem železničním dopravy a památkovou ochranou. Zároveň představuje obrovskou výhodu, jelikož oprava se dá připravit a povolit během jednoho roku a ihned začít s pracemi," uvedl. Dodal, že rekonstrukce by navíc umožnila využít provizorní konstrukce, které by zajistily provoz i při stavbě, zatímco novostavba by znamenala roky příprav a složitých povolovacích procesů a minimálně dvouletou celkovou výluku.
Budoucnost mostu propojující Výtoň se Smíchovem se řeší řadu let, SŽ v roce 2022 v mezinárodní soutěži vybrala návrh počítající s nahrazením památkově chráněné ocelové konstrukce novou na původních pilířích. Dosavadní most by se měl přesunout proti proudu mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší. Proti plánu se ale vzedmula vlna odporu mimo jiné místních městských částí, spolků a památkářských organizací.
Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu loni představil studii vypracovanou mezinárodním týmem, podle které je možné most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky, přinesou minimální omezení provozu a SŽ a Prahou požadovanou třetí kolej bude možné doplnit nerušící přístavbou úzké platformy ke straně konstrukce. Tento návrh podpořil i Národní památkový ústav.