Bankám se však podařilo ochránit prostředky v hodnotě více než 5,3 miliardy korun. Díky pokročilým systémům tak dokážou zachránit více než 90 % odčerpaných prostředků. Slabým článkem ale stále zůstává člověk – právě proto Česká bankovní asociace (ČBA) spouští další ročník vzdělávací kampaně #nePINdej!, jejímž cílem je učit lidi, jak podvody rozpoznat a jak jim nenaletět.
Rok 2025 potvrzuje, že kybernetické podvody dál nabývají na intenzitě a sofistikovanosti. Útočníci využívají nové způsoby sociálního inženýrství – od podvodných telefonátů až po útoky přes chatovací aplikace. Banky naopak posilují ochranu klientů prostřednictvím pokročilých systémů a nových bezpečnostních prvků v mobilním bankovnictví, jako je ověření bankéře přímo v aplikaci či možnost zastavit podezřelou platbu. I díky těmto nástrojům se jim daří zachránit více než 90 % prostředků, které se e-šmejdi snaží odčerpat.
„Banky dlouhodobě investují miliardy do nových technologií a inovací, které pomáhají odhalit a zastavit podvody ještě dříve, než klient přijde o peníze. Těší mě, že se nám jen za první půlrok letošního roku podařilo zachránit přes 5 miliard korun, bankám se tak podařilo zachránit přes 90 % ohrožených prostředků, Klientům stojíme po boku za všech okolností a díky kampani #nePINdej! se nám daří zvyšovat povědomí o kyberbezpečnosti. Češi mají obecně v tomto směru největší důvěru právě v bankovní instituce, které jsou dle průzkumů hodnoceny jako nejdůvěryhodnější instituce v osvětové činnosti na poli kyberbezpečnosti,“ říká Jan Juchelka, prezident České bankovní asociace a generální ředitel Komerční banky.
Útoky jsou čím dál sofistikovanější: oběť si jich často nevšimne
Podle Policie ČR podvodníci stále častěji kombinují více forem útoků. K podvodným telefonátům a falešným SMS zprávám přibyly nově i útoky přes chatovací aplikace, zejména WhatsApp. Útočníci zde přebírají identitu známého nebo rodinného příslušníka, navazují běžnou konverzaci a následně žádají o zaslání peněz. Tyto metody využívají prvky sociálního inženýrství a pro oběti jsou často velmi těžko rozpoznatelné.
„V posledních měsících sledujeme nový trend a tím i strmý nárůst podvodů přes chatovací aplikace. Útočníci si přivlastní identitu vašeho přítele či rodinného příslušníka a vedou konverzaci naprosto běžným způsobem, takže oběť nemá důvod pochybovat. Poté zneužijí důvěru a požádají o zaslání peněz. Stejně tak pokračují podvodné telefonáty či SMS, které se stávají stále sofistikovanějšími. Právě kombinace různých forem útoků představuje největší hrozbu,“ říká policejní prezident genpor. Mgr. Martin Vondrášek.
Kybernetická bezpečnost je komplexní výzvou
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zdůrazňuje, že kybernetické hrozby dnes nezasahují jen jednotlivce, ale i firmy, instituce a celou infrastrukturu, a boj proti těmto hrozbám je tak celospolečenskou záležitostí. Útočníci dokážou využít nové technologie včetně generativní umělé inteligence – ať už jde o podvržené e-maily, manipulované obrazy či zvuk, nebo automatizované útoky na větší celky.
„Útočníci dnes stále častěji nesahají po páčidle, ale po e-mailu. Phishing a další podvodné pokusy se staly jejich nejoblíbenějšími zbraněmi – zasáhly už téměř devět z deseti českých organizací. S využitím umělé inteligence jsou navíc útoky čím dál věrohodnější a dokážou zmást i zkušené uživatele. To, co dřív působilo jako špatně přeložený e-mail, je dnes často velmi důvěryhodná napodobenina skutečné komunikace. Pokud však budeme kombinovat moderní technologické nástroje s rozumným, poučeným chováním uživatelů máme šanci udržet tyto kyberútoky pod kontrolou,“ říká Lukáš Kintr, ředitel NÚKIB.
Česko si v kyberbezpečnosti stojí lépe než průměr Evropy
Česko si v boji proti podvodům vede výrazně lépe než zbytek Evropy, a to díky tokenizaci karet, která nahrazuje citlivé údaje platební karty jedinečným kódem – tokenem. E-šmejdi tak nikdy nezískají skutečné údaje klienta a digitální platby jsou výrazně bezpečnější. V Evropě je takto dnes chráněno už více než 50 % všech online transakcí, přičemž Česko patří k lídrům v jejich využívání.
„Spojením transakčních dat, umělé inteligence a spolupráce s bankami dokážeme podvod odhalit v řádu milisekund – ještě před tím, než způsobí škodu. Ať už jde o ochranu plateb nebo edukaci veřejnosti, naším cílem je posilovat důvěru v digitální ekonomiku,“ uvádí Petr Polák, country manager Visa pro Českou republiku.
Lidský faktor je nejslabší článek – proto startuje další ročník kampaně #nePINdej!
Technologické inovace dokážou ochránit více než 90 % prostředků, které se podvodníci snaží odčerpat. Slabým článkem ale zůstává člověk. Právě proto Česká bankovní asociace spouští už pátý ročník vzdělávací kampaně #nePINdej!, jejímž cílem je naučit veřejnost rozpoznat podvody a ubránit se jim.
„Letos se kampaň #nePINdej! výrazně zaměřuje na generaci 12–19 let, která v testech dlouhodobě dosahuje nejhorších výsledků a zároveň tráví online více než čtyři hodiny denně. Kampaň ale zároveň míří i na rodiče a učitele, protože právě oni hrají v kybervzdělávání dětí zásadní roli. Novinkou je také hlavní komunikační linka ‚#nePINdej a sdílej!‘, jejímž cílem je, aby lidé nejen získané rady využili sami, ale předávali je dál svým blízkým,“ říká Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA Educa.
A jak jste na tom vy? Bojíte se šmejdů, anebo jste přesvědčeni o tom, že na jejich podvodné triky nenaletíte? Tak se otestujte! Kybertest najdete na tomto místě.