Dnes už si málokdo koupí hotelový pobyt, novou televizi nebo i jen obyčejný mixér, aniž by předtím projel recenze na internetu.
Názory ostatních zákazníků působí důvěryhodněji než reklamní texty výrobců – vždyť kdo jiný by měl vědět, jak produkt funguje v reálném životě? Jenže realita je složitější. Spousta recenzí totiž není psaná skutečnými zákazníky, ale lidmi, nebo dokonce umělou inteligencí, kteří mají za úkol jediné: přesvědčit vás ke koupi.
Falešné hvězdičky za pár korun
Na některých platformách si dnes můžete doslova „koupit“ pětihvězdičkové hodnocení. Funguje to jednoduše – firma zaplatí agentuře a ta zajistí stovky pozitivních komentářů. Výsledek? Produkt vypadá, jako by byl oblíbený, přitom o něm reálně nikdo nic neví. Stejně tak se ale dají koupit i negativní recenze, které mají poškodit konkurenci.
Mladý muž při čtení recenzí na smartphone. Zdroj: shutterstock.com Ještě horší je, že do hry čím dál víc vstupuje umělá inteligence. Texty napsané chatboty jsou plynulé, působí přirozeně a laik má jen malou šanci odhalit, že nejsou pravé.
Jak poznat, že něco nesedí
Není to snadné, ale pár vodítek existuje. Falešné recenze bývají často moc obecné – místo konkrétních zkušeností se dočtete jen samé „úžasné“, „skvělé“ a „doporučuji všem“. Chybí detaily o tom, jak se produkt používá, jak rychle dorazil nebo s čím byl problém.
Dalším signálem je podezřelá shoda – pokud najdete několik recenzí, které používají skoro stejná slova, nebo dokonce celé věty, je velká šance, že nejde o náhodu. A také pozor na časové shluky – když má výrobek během jednoho dne stovky pětihvězdičkových hodnocení, něco není v pořádku.
Ověřujte na více platformách
Základní pravidlo zní: nikdy se nespoléhejte na jediný zdroj. Pokud má produkt jen na jednom e-shopu samé skvělé recenze, ale jinde se o něm nedočtete skoro nic, je to podezřelé. Lepší je projít víc platforem – třeba Heureku, Google recenze, Tripadvisor nebo i diskuze na fórech. Na každém místě lidé píší trochu jinak a díky tomu získáte celkový obrázek. Pokud se názory shodují napříč weby, máte větší šanci, že jde o reálnou zkušenost.
Záběr na vysoké zákaznické hodnocení. Zdroj: shutterstock.com Někomu může připadat, že pár falešných hodnocení přece nic nezmění. Ale zkreslené recenze mají obrovský dopad – lidé kupují produkty, které nestojí za nic, utrácejí zbytečně peníze a podporují firmy, které hrají nefér. V cestovním ruchu to může znamenat i zkaženou dovolenou, kdy místo vysněného hotelu dorazíte do špinavého hostelu.
Navíc čím víc se falešné recenze šíří, tím méně lidé věří těm skutečným. A tím víc se bortí důvěra v celý systém online nakupování.
Jak se chránit
-
Hledejte konkrétnost – opravdoví zákazníci popisují detaily.
-
Sledujte jazyk – když všechny recenze znějí jako přes kopírák, je to podezřelé.
-
Porovnávejte různé platformy.
-
Dejte na kombinaci čísel i obsahu – hvězdičky samy o sobě nic neznamenají.
Recenze jsou skvělý pomocník, ale jen pokud jsou pravdivé. V době, kdy se dají snadno koupit nebo napsat umělou inteligencí, je potřeba být obezřetný. Nejde jen o to, aby se člověk nespálil u jednoho nákupu – jde o důvěru v celý online svět. Proto platí jednoduché pravidlo: čtěte, ověřujte, porovnávejte. A pokud vám něco nesedí, raději dejte na intuici a hledejte dál.
Zdroj: theguardian.com, novinky.cz