V nedávném článku zveřejněném v časopise Forbes Benjamin Laker, univerzitní profesor specializující se na leadership, uvádí, že pro lidi, kteří vždy říkají ano, existuje kariérní riziko. Ve své analýze vysvětluje, že ačkoli je pomoc druhým jedním z nejrychlejších způsobů, jak si v práci vybudovat důvěru, může být takový postoj nakonec nevýhodou.
Podle jeho slov „odborníci, kteří jsou příliš štědří, riskují, že budou přetíženi, že je nikdo nebude chtít povýšit a že v sobě budou chovat tichou nelibost vůči kultuře, kterou pomáhali vytvářet“. V tomto případě jsme již navíc viděli studie, které ukazují na problém mlčení, abychom se vyhnuli konfliktu.
Zpočátku se zdá, že říkat ano je obohacující, říká profesor: „Kolegové vyjadřují vděčnost. Manažeři vás vnímají jako důvěryhodného. Týmy fungují lépe, protože zasahujete, abyste zaplnili mezery po ostatních. Postupem času však tento vzorec vytváří nerovnoměrnou zátěž. Práce, která by měla být rozdělena, se soustředí na několik málo lidí,“ varuje.

Zdroj: Youtube.com
A kromě toho, co vysvětluje Laker, existuje jistě mnoho psychologických studií, které varují před tím, k čemu může tato přemíra odpovědnosti vést. Psychologie také nabízí návody, jak do ni nespadnout nebo jak smyčku uzavřít, když už v ní jsme.
Co stojí za touto dostupností a jak ji zastavit
Proč byste měli říci ne. Společnost Asana, která se zabývá správou práce, upozorňuje, že říkat ne je užitečné nejen pro řízení pracovní zátěže, ale také vám pomůže zůstat soustředěný a odpovědný za již přidělenou práci.
Co znamená být asertivní. Asertivita je známá jako chování nebo komunikace, díky níž je jedinec schopen hájit svá práva, vyjadřovat názory a předkládat návrhy klidným a uctivým způsobem vůči ostatním. V profesním prostředí se úspěch skrývá v těch lidech, kteří umí říkat „ne“ a jsou schopni asertivně komunikovat, stručně odrážet své názory, umí se vyjádřit, aniž by se nechali unést emocemi.
Jak pomáhá častěji používat „ne“. „Ne“ nám pomáhá stanovit si hranice, poznat sami sebe, vybudovat si pevnou osobnost, kde víme, co chceme, co nechceme, co můžeme, kde potřebujeme více pomoci nebo přímo co nemůžeme (hranice jsou také nezbytné pro osobní rozvoj). Psychologie upozorňuje, že „jsme lidské bytosti a mít limity je součástí naší lidskosti a přirozenosti. Správné je uvědomit si, jaké jsou tyto limity“.
Jaké jsou důsledky toho, že jsme stále k dispozici? Psychologie a mysl také varuje, že tím, že se nerozhodujeme, se nakonec cítíme stále nejistěji a postrádáme sebeúctu. Tím, že neříkáme ne, může dojít k nahromadění práce, která nám neodpovídá, což vede k většímu stresu, úzkosti, únavě, a tedy i znechucení a nedostatku motivace k práci.
Jedním z nejčastějších problémů dneška je domnívat se, že růst jako člověk nebo profesionál spočívá v překonání všech svých limitů. Jsme však lidské bytosti a mít limity je součástí naší lidskosti a přirozenosti. Správné je uvědomit si, jaké tyto limity jsou. Pokud si však zbytek světa není vědom vašich limitů, protože mu je nesdělujete, co vám to přinese?
Proč vždy říkat ano ovlivňuje vaše vedení
Asana vysvětluje, že schopnost efektivně komunikovat je žádoucí vůdčí dovedností. Říkat ne vám umožňuje otevřeněji komunikovat o svých produktivních schopnostech a strukturovat pracovní náplň tak, abyste mohli mít co největší dopad. To vás zase může posunout do pozice lídra. A konečně, pokud využíváte svůj čas k tomu, abyste dělali laskavosti pro druhé, míjíte se účinkem.
Proč stanovit hranice: jaké jsou výhody? Máte situaci pod kontrolou, takže snáze snížíte stres a navážete rozhovory, v nichž vyzdvihnete své silné stránky a dovednosti, a navíc neupadnete do manipulace.
Jak říci ne tím nejefektivnějším způsobem. Podle univerzity UNIR, jakmile překonáte psychologickou překážku říkat „ne“, musíte najít nejvhodnější způsob, jak to vyjádřit. Musíme se vyvarovat toho, aby bylo vnímáno jako urážka nebo neúcta, protože tak tomu ve skutečnosti není. Důležité je dát odmítnutí jasně najevo. Odborníci doporučují být přímí a odmítnutí nezlehčovat a zároveň neuvádět příliš mnoho osobních detailů, proč říkáte ne na žádost o úkol nebo zadání, které nechcete plnit.
Říkat ano zabíjí produktivitu
Může se to zdát neintuitivní, ale říkat ano může ve skutečnosti snížit vaši produktivitu. Je to proto, že čím více povinností máte, tím těžší je soustředit se a upřednostnit nejdůležitější práci. Navíc to může vést k vyhoření a mnohé výzkumy ukázaly, že extrémní únava vede k poklesu produktivity.

Zdroj: Youtube.com
Závěrem je nutné si uvědomit, že stanovení jasných hranic a znalost toho, jak říkat „ne“, nejen chrání naše duševní zdraví a pohodu, ale také nám zajišťuje lepší profesní pozici. Naučit se zvládat své reakce a povinnosti je klíčem k vyváženému osobnímu a profesnímu rozvoji.