Čína dominuje světové výrobě automobilů, ale expanduje i do dalších zemí.
Odhaduje se, že v roce 2024 se na celém světě prodá 75 až 85 milionů vozidel, což představuje více než 2% nárůst oproti předchozímu roku. Pokud vás zajímalo, která země vyrábí nejvíce automobilů, tato mapa vám na to dokonale odpoví a jedno jméno vyčnívá: Čína. V trendech se objevují i změny, které stojí za analýzu.
Asijská dominance
Mapu připravil web Visual Capitalist na základě údajů OICA (Mezinárodní organizace výrobců motorových vozidel) a modře na ní vidíme země, které dominují výrobě automobilů. Čína vyrobí v roce 2024 více než 31 milionů vozidel, Spojené státy více než 10,5 milionu a Japonsko více než osm milionů. Mezi sebou se podílely na 54 % všech loni vyrobených vozidel, ale zaměřme se na Asii.

Zdroj: Youtube.com
Kromě Číny a Japonska jsou Indie se šesti miliony a Jižní Korea se čtyřmi miliony dalšími dvěma asijskými „uzlovými“ zeměmi, které přispívají k dominanci regionu v celosvětovém vývozu. Všem je společná víceméně stabilní výroba ve srovnání s předchozím rokem, přičemž Japonsko vykázalo 10% pokles výroby, ale zůstává mezi velmocemi. Opačným případem je Thajsko, které uzavírá TOP 10 s 1,4 milionu vyrobených vozidel, což představuje 20% pokles oproti předchozímu roku.
Situace v Americe
Podíváme-li se na druhou stranu zeměkoule, máme tu americké mocnosti. Na jedné straně Spojené státy, ačkoli poklesly o 12 %, zůstávají jedním z hlavních hráčů, ale na vzestupu jsou Mexiko s 4,2 milionu vyrobených vozidel, což je o 4 % více než v předchozím roce, a především Brazílie. S 2,5 milionu vozidel vzrostl tento segment oproti předchozímu roku o 10 %.
Brazílie je lídrem v Jižní Americe a Mexiko se stalo klíčovým výrobcem, který nejen uspokojuje domácí poptávku, ale také vyváží (navzdory kontroverzím a změně směřování některých společností kvůli protekcionismu USA) do Spojených států. Mexiko se také stává vstupní branou pro čínské automobily do Ameriky.
Různé přístupy
Pojem „automobily“ však zahrnuje několik řad vozidel a je zajímavé sledovat, kam jednotlivé země zaměřují svou pozornost. Například z 31 milionů vyrobených v Číně tvoří drtivou většinu – 27,5 milionu – osobní automobily a pouze 3,8 milionu užitková vozidla. V USA tomu bylo naopak, vyrobilo se zde pouze 1,4 milionu osobních automobilů ku 9,1 milionu užitkových vozidel.
| Celkem | Změna |
---|
Čína | 31.281.592 | 4% |
---|
USA | 10.562.188 | -12% |
---|
Japonsko | 8,234.681 | -9% |
---|
Indie | 6.014,691 | 3% |
---|
Mexiko | 4.202.642 | 4% |
---|
Jižní Korea | 4.127.252 | -3% |
---|
Německo | 4,069,222 | -1% |
---|
Brazílie | 2.549.595 | 10% |
---|
Španělsko | 2.336.504 | -3% |
---|
Thajsko | 1.468.997 | -20% |
---|
Ve výše uvedené tabulce můžeme vidět rozptyl hlavních výrobců, ale také to, že jsou zde dva Evropané. Na jedné straně Německo, které má sice poněkud nižší produkci, ale stále se pohybuje na úrovni čtyř milionů kusů. Na straně druhé Španělsko, které se v průběhu roku 2024 ucházelo (a stále uchází) o to, aby se stalo jednou ze zemí, které si čínští výrobci vybrali pro montáž svých vozů.
V tomto smyslu kontinent sleduje dvě strategie, které se zdají být ve vzájemném rozporu. Na jedné straně chce Evropa Číně ztížit situaci pomocí cel, aby ochránila své výrobky, ale zároveň se země jako Španělsko snaží přilákat giganty jako BYD nebo MG, aby zde zřídili své továrny.
Změna směru
Zatímco trendy na předních místech pokračují, existují další země, které trpí důsledky obchodních dohod, změn na trhu nebo ve strategiích společností. V Evropě například Itálie, Belgie a Rakousko snížily svou produkci o 32 %, 28 % a 37 %. Thajsko, které jsme již dříve zmínili jako případ klesající výroby, trpí slabou domácí poptávkou v důsledku ekonomických podmínek v zemi, ale také je převálcováno čínskou konkurencí.
V Rusku je tomu naopak. Země zvýšila svou výrobu o 35 %, a zatímco po válce na Ukrajině většina západních značek toto odvětví opustila, čínské značky a ruští výrobci v něm viděli příležitost. Chery, Geely, Exeed a Omoda, mimo jiné, začaly montovat v Rusku díky odnímatelným sadám. Kromě toho se po odchodu Renaultu dokázala odrazit zpět Lada, která dosáhla tržního podílu 30,7 %, následovaná čínskými Chery, Haval a Geely.
A uvidíme, co se stane s Marokem a dalšími africkými zeměmi, které v roce 2024 vyrobily o 5 % více a mohly by se stát další z čínských bran do Evropy… a domovem evropských výrobců díky obchodním dohodám i levnější pracovní síle.