Nejjednodušším způsobem, jak zjistit, jaké má váš budoucí prvňáček obavy a očekávání, je s ním komunikovat. Nic nového pod sluncem, přesto je možné, že na to v návalu emocí a nových informací zapomenete. Zkuste se ho úplně jednoduše zeptat, na co se těší a čeho se bojí. Možná vás překvapí, že má strach z věcí, které by vás ani nenapadly.
„Pro dítě bude nástup do školy úplně novou situací. V hlavě se jim mohou honit různé myšlenky, třeba jak zvládne dojít na oběd. Proto se ho ptejte, co potřebuje vědět. Zkuste ho pak ujistit, že třeba zrovna na cestu do jídelny nebude samo, ale půjde spolu s celou třídou a paní učitelkou,“ doporučuje psycholožka Šárka Miková a ještě doplňuje: „Pokud vaše dítě v novém prostředí působí nejistě, můžete ještě před začátkem školního roku domluvit krátkou návštěvu školy. Vidět třídu, šatnu, toalety nebo jídelnu mu pomůže snížit obavy a dodat jistotu.“
Buďte trpěliví a podporujte, adaptace přijde
Každý školák se musí vyrovnat s velkou změnou – z místa, kde měl volnost, vstupuje do nového ‚světa pravidel‘. Najednou musí sedět delší dobu, hlídat si věci a dělat to, co se po něm chce. Navíc se musí zorientovat v nových vztazích. Připadá si trochu jako cestovatel na letišti v cizí zemi, jejíž jazyk nezná – všude lidé, kteří někam jdou, ale nápisy mu nic neříkají, protože ještě neumí číst.
„Adaptace na školní prostředí zabere nějaký čas. Může trvat i více než měsíc, než si dítě zvykne a zapamatuje si, co má mít na další den. Proto jej důležité ho ujistit, že jste tu pro něj a se vším mu pomůžete,“ doporučuje autorka knihy Milovat nestačí.
Škola může unavit, kroužek hned po výuce není pro každého
Kromě adaptace na novou situaci se mohou začít objevovat další nečekané komplikace. Například některé typy osobnosti mohou být unavené z velkého množství nových lidí, jiné zase proto, že se musí hodně ovládat, aby dodržovalo pravidla, nebo soustředit na to, co mají dělat.
„Pošťuchování ve frontě na oběd pak může snadno vyústit v potyčku, což ovšem nemusí neznamenat, že je vaše dítě agresivní. Obzvlášť pro introvertní děti může být náročný také hluk a další sociální kontakty v družině,“ upozorňuje psycholožka.
Takže je na místě zvážit, jestli má mít váš prvňáček po škole a družině každý den ještě nějaký kroužek nebo by mu víc pomohla volná hra či domácí odpočinek.
„Někdy je lepší dopřát dítěti odpočinek bez tlaku na výkon – prostě čas jen tak si hrát, tvořit nebo lelkovat. Právě volná hra dává dítěti možnost načerpat síly na další den plný soustředění a sociálních kontaktů,“ doporučuje odbornice.
Vyhrocené emoce? Dítě je projevuje v bezpečném prostředí
Vedle učení je třeba myslet i na tělesné a duševní potřeby. V ruchu školního dne dítě často zapomene pít nebo jíst. Navíc mozek zpracovává obrovské množství nových podnětů, proto potřebuje více spánku než dřív.
„Není neobvyklé, že po návratu domů se mohou u dítěte projevit emoce, které ve škole drželo na uzdě. To, že se dítě doma rozpláče nebo zlobí, není selhání – naopak, je to přirozený ventil v bezpečném prostředí, kde ví, že je přijímáno,“ dodává Šárka Miková.
Vstup do školy je velká změna nejen pro dítě, ale i pro celou rodinu. S laskavou podporou, trpělivostí a pochopením se ale prvňáček brzy zorientuje a získá potřebnou jistotu.
Zdroj informací: psycholožka Šárka Miková
Související články