Pojištění právní ochrany u nás zatím není úplně běžné. Můžete na úvod stručně vysvětlit, co všechno pokrývá a v jakých situacích ho lidé nebo firmy nejčastěji využívají?
Pojištění právní ochrany je nástroj, který za určitý paušální poplatek zajišťuje jednotlivcům i firmám komplexní právní služby. Z pojištění pak klientům hradíme náklady na právní zastoupení, soudní poplatky a další související výdaje. Nejčastěji naše služby využívají klienti při osobně právních a pracovně právních sporech, velké zastoupení je ale také v oblasti dopravy. Právní ochrana je právě s oblastí dopravy historicky velmi spjatá a dokonce naše první distribuované produkty v Česku byly určené pro řidiče a vozidla. Dnes již ale nabízíme široké spektrum právních služeb pokrývající všechny oblasti klientova života.
Jak velký je dnes trh s právní ochranou v Česku? Kolik klientů ji má sjednanou a jak se zájem vyvíjí v posledních letech?
Trh s právní ochranou v Česku má stále obrovský potenciál růstu. V současnosti je míra propojištěnosti v této oblasti kolem 8 %, prostor pro expanzi je tady stále velký. Přestože zájem o právní ochranu roste, stále se ani zdaleka neblížíme ke zvyklostem v Německu nebo Rakousku, kde je právní ochrana běžnou součástí života. Zaznamenáváme zvýšený zájem nejen ze strany fyzických osob, ale i podnikatelů, obcí a dalších institucí.
D.A.S. působí v Česku už tři dekády. V čem vidíte hlavní rozdíl oproti konkurenci nebo právní asistenci, která bývá součástí jiných pojištění?
Přestože jsme na trhu oslavili již 30. rok, stále přímou konkurenci s takovýmto zaměřením nemáme. Na rozdíl od jiných pojišťoven, pro které je právní asistence spíše doplňkem k jiným službám, my se zaměřujeme výhradně na tuto službu. Klientům tak vedle individuálního přístupu a kompatibility právních služeb na míru nabízíme také naše letité zkušenosti a hluboké znalosti.
Mění se i povaha samotných sporů? Objevují se témata, která byla před několika lety spíše výjimečná?
S tím, jak roste zájem o právní ochranu, se mění také složení sporů, které s klienty řešíme. Oproti předešlým letům například vzrostl počet případů týkajících se sousedských nebo pracovněprávních sporů, především pak v oblasti zdravotnictví. To bylo zejména z toho důvodu, že jsme pomáhali stovkám zdravotníků z Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče vymoct nárok na jejich covidové odměny.
Jak do vašeho oboru vstupuje digitalizace a vývoj technologií? Mění se díky nim poptávka nebo způsob, jakým řešíte případy?
V D.A.S. jdeme naproti novým trendům a technologiím, ať už jde o zavedení bezpapírových procesů nebo využívání umělé inteligence pro analýzu dat. Vidím v tom naši velkou výhodu, jelikož máme schopnost rychle reagovat na změny a adaptovat naše služby podle aktuálních potřeb klientů.
Máte k dispozici data o tom, kolik případů ročně řešíte, jak dlouho trvají a s jakou úspěšností je uzavíráte?
Ročně řešíme tisíce případů a statistiky ukazují, že většinu z nich uzavíráme úspěšně. Délka jednotlivých případů se liší podle jejich složitosti, ale díky našim zkušeným partnerským advokátům a efektivním procesům dosahujeme co nejrychlejších výsledků. Také naše nonstop poradenská linka je klíčovým nástrojem, který klientům zajišťuje okamžitou podporu, kdykoliv je to potřeba.
Letos slavíte 30 let na českém trhu. Když se ohlédnete, co považujete za největší úspěch – z pohledu firmy i osobně jako její ředitelka?
Za největší úspěch považuji to, že D.A.S. měla po celých 30 let na českém trhu stabilní pozici a získala si důvěru přes 80 000 klientů. Velkým úspěchem je také to, že jsme přispěli k rozvoji právního povědomí v Česku a poskytli lidem a firmám nástroje k účinné ochraně jejich práv. Jako ředitelka jsem pak pyšná především na svůj tým lidí, se kterými pracuji. Jejich energie a inovativní přístup jsou pro mě nevyčerpatelnou inspirací, ale i motivací se neustále učit.