Červená, žlutá a zelená. To jsou tři klasické barvy, které nás provázejí na silnicích. Základní pravidla provozu a fungování semaforu patří mezi první aspekty, které se noví řidiči učí. Jestliže chcete úspěšně složit zkoušku na řidičský průkaz, bez těchto znalostí se zkrátka neobejdete. Princip semaforu se nicméně učí už malé děti hrající si s autíčky. Jestli si myslíte, že na dodržování silničních pravidel není nic těžkého, zpozorněte. Již brzy totiž může být všechno jinak!
První semafor spatřil světlo světa už v roce 1868, konkrétně v anglickém Londýně. Tenkrát šlo o mechanický semafor využívající otočné lopatky pro řízení dopravy a plynová světla. Moderní elektrický semafor byl prvně představen v roce 1914 v Clevelandu nacházející se v americkém státě Ohio. O čtyři roky později byl v New Yorku zaveden semafor obsahující tři barvy – a přesně v takové podobě ho známe dnes.
Toto dopravní zařízení řídí provoz po celém světě a zná ho každý, kdo vlastní řidičák. Je ale dost možné, že motoristický svět v následujících letech potká vskutku značná inovace, která by přinesla výraznou změnu. A to po více než 100 letech využívání normálních světelných značení.
Dopravní zácpa u rušné křižovatky je ve větších městech bohužel každodenní záležitostí. Nové barevné značení by mělo zajistit lepší plynulost provozu. Zdroj: Shutterstock Více barev pro lepší provoz Jak již bylo zmíněno, semafory mají za úkol řídit silniční provoz. Mají zamezit kolizím, zmírnit chaos a zajistit plynulou jízdu. To ale někdy samozřejmě hapruje – během dopravní špičky se lidé ve větších městech denně potýkají s popojížděním a dopravními zácpami. Situace před těmi nejrušnějšími křižovatkami jsou mnohokrát opravdu nepříjemné a řidiče stojí mnoho času.
Čtěte také : Lahodný pudink kombinuji s křupavou polevou. Je to nejlepší nepečený dort, jaký jsem kdy jedla
Nyní experti přišli s inovativním řešením. Nápravou nechtěných dopravních kolon totiž má být dodatečná světelná signalizace. Tvrdí, že přidáním další barvy na semafory se kvalitu silničního provozu znatelně zlepší!
Bílá vlna K doposud používané zelené, žluté a červené by se v budoucnu mohla připojit barva bílá. Podle expertů nicméně na konkrétní barvě nezáleží, jde především o to, aby byla dobře viditelná, čitelná a kontrastní. Právě proto prozatím vede bílá.
S tímto nápadem přišli vědci z univerzity v Severní Karolíně. Ti díky počítačovým simulacím neustále zkoumají plynulost dopravy a hledají způsoby, jak ji konstantně zlepšovat. Do výzkumu zapojili především autonomní auta, která už nepotřebují řidiče. A právě těmto vozidlům by nová barva na semaforu mohla pomoci! A ty by pak ulevily klasickým autům. Automobily bez šoférů by totiž měly možnost bezdrátově komunikovat s řídícími centry, která se podílejí na provozu semaforů. A tak vznikl koncept s názvem „křižovatka bílé vlny“.
Dělej to, co já Američtí dopravní odborníci očekávají, že v budoucnu výrazně naroste počet samořídících aut. A právě proto by chtěli zavést nové dopravní opatření, které jim pomůže lépe se orientovat v provozu. Bílá barva by byla aktivována v případě, že řídící centrum dostane zprávu, že se na křižovatku blíží velký počet autonomních vozidel.
Čtěte také : Zde je čerstvý ceník za dopravní přestupky v září 2025. Dříve drobnost vás nyní může stát řidičák
„Koncept zahrnuje nový dopravní signál, aby řidiči věděli, co mají dělat. Červená světla budou stále znamenat zastavení, zelená jízdu. A bílá světla řeknou šoférům, aby jednoduše následovali auto před nimi,“ uvedl na webu univerzity vědec Ali Hajbabaie. Nové barevné značení se tedy bude pojit se samořídícími vozy, význam ale bude mít pro auta řízená lidmi. V praxi by to mohlo vypadat takto – samořídící auto pojede po silnici a rozsvítí se bílé světlo, které znamená „dělej to, co auto před tebou“. Jestliže tedy autonomní vozidlo zastaví, udělá to řidič za ním. Jakmile se znovu rozjede, řidič ho bude následovat. Podle expertů by toto nové pravidlo zajistilo plynulejší průjezd křižovatkami a lidé by ušetřili čas i palivo.
Samořídící vůz Waymo je už nyní testován na amerických silnicích. Je jen otázkou času, než se stane stabilní součástí silničního provozu. Zdroj: Shutterstock Výhody i pro chodce Celý projekt počítá i se zapojením chodců. Odborníci říkají, že v prvních simulačních fázích dosáhli na skvělé výsledky, co se plynulosti a efektivity týče. „Zjistili jsme, že když se do této směsi přidají chodci, koncept bílé fáze nadále zlepšuje efektivitu provozu pro všechny,“ říká Hajbabaie. „A opět platí, že čím vyšší procento dopravy tvoří autonomní vozidla, tím efektivněji se doprava křižovatkami pohybuje,“ dodává. Odkazuje tím především na fakt, že samořídící auta mají být v budoucnu klasickou součástí silničního provozu. Bílá barva tak nezlepší jen samotnou dopravu, ale uleví i chodcům, kteří častokrát na přechodu dlouho čekají, než se semafor pro pěší konečně přepne na zelenou barvu. Vypadá to, že jde o perfektní způsob, jak na silnice bezšoférová auta zakomponovat.
Hotovo za 5 let Jakmile by se pak situace na křižovatce změnila a většinu vozů by opět řídili lidé, semafory by se přepnuly do klasického tříbarevného módu a vše by se vrátilo do normálu. Celý projekt je prozatím v začátcích, odborníci ale mají vysoká očekávání. Progres je nevyhnutelný a samořídící auta na silnicích pravidelně jistě brzy uvidíme. I proto jsou kroky k lepšímu nutné.
„Je to obecně velké téma, jak dávat autonomním vozům pokyny. Začíná se to řešit. Aby značky byly vidět, nebyly zrezivělé. Máme často na silnicích přeznačkováno. Měly by navíc dávat smysl,“ říká pro web TN dopravní expert Roman Budský. Podle něj čeká správce infrastruktury ještě mnoho práce, úspěch ale bude stát za to. Očekává se, že k masovému rozšíření autonomních aut dojde v roce 2030.
Zdroje: poznatsvet.cz , tn.nova.cz , zive.cz , dotyk.cz