Když na mnichovském autosalonu představila světu nový Mercedes GLC, ohromila nás německá značka scénou, která vypadala jako sci-fi. Za volantem se dosavadní malé obrazovky tu a tam proměnily v její Hyperscreen, pětimetrovou obrazovku táhnoucí se od řidiče ke spolujezdci, která obětovala všechna tlačítka ve voze digitálnímu systému, jenž se postaral o vše.
Nicméně ani osoba, která má na starosti pozvednutí tohoto trendu, šéf softwaru Mercedesu, není ochotna připustit, že něco takového je dobrý nápad. Pro jejich komerční verzi se tlačítka vrátila a Magnus Östberg přiznal, že zašli příliš daleko. Nejde o to, že by to bylo příliš futuristické i na dnešní dobu, ale o to, že data potvrzují, že jít na dotykové obrazovky místo fyzických tlačítek je chyba.
Fyzická tlačítka jsou lepší
Šéf softwaru Mercedesu otevřeně přiznává, že přechod na digitalizaci i s velkolepou 39,1palcovou obrazovkou v roli přístrojové desky je hloupé rozhodnutí. Tlačítka se musí vrátit, i kdyby to prý mělo být na volant, kde je nejjednodušší a nejhospodárnější způsob, jak do aut vrátit fyzické ovládání. Nejde přitom o rozmar nebo nostalgii, ale o data:
„Mít rovnováhu mezi fyzickými a hmatovými tlačítky je pro nás nesmírně důležité. Řídíme se daty a tím, co se používá nejčastěji, a data nám ukazují, že fyzická tlačítka jsou lepší. Proto jsme je tam vrátili. Pro každého, kdo se s těmito obrazovkami nebo hlasovým ovládáním setkal, není toto rozhodnutí žádným překvapením.“

Zdroj: Youtube.com
Konfrontace s nimi při činnostech, jako je například nastavení teploty klimatizace, nejenže odvádí vaši pozornost od dění na silnici, ale je také zbytečnou výzvou, když jedete po klikaté nebo hrbolaté silnici, protože je třeba přesnosti, abyste přehlédli hledané dotykové tlačítko. Když k tomu připočteme skutečnost, že bez haptické zpětné vazby, která by nějakým způsobem sdělovala, že jste jej stiskli správně, intuitivně, může to být pro některé lidi frustrující zážitek.
Vývoj rozhraní ve vozidle
Posun k plně digitálním rozhraním ve vozidle byl způsoben snahou o moderní, minimalistickou estetiku a možnost integrovat více funkcí na jednom místě. Tento trend však vyvolal diskusi o použitelnosti a bezpečnosti. Podle studie univerzity v Utahu mohou dotyková rozhraní prodloužit dobu rozptýlení řidiče, což může zvýšit riziko nehod.

Zdroj: Youtube.com
Mercedes není jedinou značkou, která přehodnocuje svůj přístup. Také další automobilky, například Mazda a Toyota, se rozhodly zachovat rovnováhu mezi fyzickým a digitálním ovládáním a upřednostňují bezpečnost a snadnost používání. Tento smíšený přístup umožňuje řidičům provádět nastavení, aniž by museli spustit oči z vozovky, a k vyhledávání a ovládání ovládacích prvků využívají hmat.
Zatímco dotykové displeje nabízejí vizuálně atraktivní zážitek a mohou integrovat více funkcí, fyzická tlačítka poskytují řidičům intuitivnější a bezpečnější interakci. Klíčem k úspěchu je najít rovnováhu, která kombinuje to nejlepší z obou světů a zajistí, aby technologie byla nejen inovativní, ale také praktická a bezpečná pro uživatele.