Automobilová historie je plná jmen, která kdysi budila respekt a obdiv. Silnice křižovaly vozy s elegancí i výkonem, dnes ale většina z nich přežívá jen v muzeích nebo v garážích sběratelů. Značky jako Tatra, Panhard, Packard nebo Duesenberg byly svého času symbolem technických inovací a luxusu. A přesto se ztratily z běžného provozu, někdy kvůli trhu, jindy kvůli vlastní tvrdohlavosti nebo prostě smůle.
Tatra – český génius, který si odbočil k náklaďákům Tatra má v historii českého i světového automobilismu výjimečné postavení. Už ve 30. letech tu vznikaly vozy s aerodynamickými karoseriemi, které předběhly dobu, a se vzduchem chlazenými motory, spolehlivými jako poctivá polévka od babičky. Jenže civilní výroba postupně ustupovala těžkým náklaďákům, armádním zakázkám a speciálům. Dnes si na Tatru v civilním sektoru vzpomeneme hlavně díky veteránským srazům, kde Tatraplány a T603 přitahují pozornost jako magnet. A možná i trochu smutný úsměv, protože vidět dnes T603 v běžném provozu je asi stejně pravděpodobné jako potkat mamuta.
Panhard Dyna X, francouzský elegán, který spojoval lehkost, styl a technické inovace své doby. Zdroj: Shutterstock Panhard – francouzský elegán Panhard patřil k francouzským značkám, které uměly skloubit eleganci a techniku. Už v 19. století stavěl automobily, když konkurence teprve vynalézala kolo s gumovou pneumatikou. V polovině 20. století nabízel lehká a úsporná auta s moderním designem a inovativními řešeními, třeba hliníkovými motory. Přesto se mu nepodařilo přežít tlak konkurence a finanční realitu. Značku nakonec pohltil Citroën a Panhard se vrátil ke svým kořenům, výrobě vojenských vozidel. Dnes už si civilní Panhard pořídíte jen v aukci a připravte si na to spíš kufr bankovek než platební kartu.
Packard – když luxus přestal stačit Americký Packard byl synonymem pro luxus a kvalitu. Slogan Ask the Man Who Owns One nebyl jen reklamní trik, ale výzva, kterou si zákazníci rádi nechali potvrdit. Vozy Packard vozily politiky, podnikatele a filmové hvězdy. V době hospodářské krize ale i nejbohatší šetřili a po druhé světové válce se konkurence v luxusním segmentu přiostřila. Cadillac a Lincoln dokázaly reagovat rychleji a Packard pomalu ztrácel dech. Nakonec se spojil se Studebakerem, což byla sázka na špatného koně, a v roce 1958 výrobu ukončil. Dnes je Packard symbolem toho, že i luxus musí držet krok s dobou.
Duesenberg – americká legenda, která shořela na vlastní velikosti Duesenberg byl něco jako Bugatti své doby. Luxusní limuzíny a sportovní vozy s neuvěřitelným výkonem, které vyhrávaly závody a dělaly dojem na každého, kdo je spatřil. Motto It’s a Duesy se stalo součástí amerického slovníku jako výraz pro něco výjimečného. Problém byl v tom, že výroba takto luxusních aut byla drahá a zákazníků bylo málo. Velká hospodářská krize zlomila značce vaz a i když se pár let držela, nakonec se roku 1937 definitivně odmlčela. Dnes je Duesenberg snem sběratelů a muzeí, kteří jsou ochotni za něj zaplatit částky, ze kterých by se i současným výrobcům luxusních aut protočily panenky.
Packard byl americká ikona luxusu, která v době své slávy patřila mezi symboly bohatství a dokonalého řemesla. Zdroj: Shutterstock Co mají tyto značky společného Tatra, Panhard, Packard i Duesenberg spojovala odvaha dělat věci jinak. Vsadily na inovace, krásu a kvalitu. Automobilový svět má tvrdá pravidla a úspěch není jen o kvalitě. Je potřeba reagovat rychle, umět se přizpůsobit a držet krok s dobou. Některé z těchto značek srazila k zemi silná konkurence, jiné potopily hospodářské krize a další zůstaly uvězněné ve své vlastní jistotě, že zákazníci si je vždy najdou. Dnes jejich vozy připomínají, že i největší hvězdy mohou vyhasnout, pokud zůstanou stát na místě.
Historie těchto značek je varováním i inspirací. Ukazuje, že inovace a kvalita jsou skvělým základem, ale bez schopnosti reagovat na měnící se trh to nestačí. Možná se jednou některá z těchto značek vrátí. V éře elektromobilů by třeba Tatra s aerodynamickým designem a odvážným přístupem mohla slavit návrat. A i kdyby ne, pořád nám zůstávají příběhy a vozy, které dokazují, že auta mohou být nejen dopravním prostředkem, ale i uměleckým dílem na kolech.
Zdroj: Wikipedia , Packard Club Australia , Novinky