Společnost Tesla uvádí na trh nový model Y L s konfigurací 2+2+2. Ten má pokrýt narůstající poptávku po elektrických vozech v Číně.
Po měsících spekulací o menší a cenově dostupnější Tesle Model Y pro evropský trh Tesla překvapila uvedením delší verze Modelu Y určené výhradně pro čínský trh. Toto rozhodnutí odráží strategii přizpůsobenou specifickým preferencím a potřebám čínských zákazníků. A dává dokonalý smysl.
Nová Tesla Model Y L, tedy verze populárního elektrického SUV s protaženou karoserií, zvětšuje rozvor o 150 milimetrů a výšku o dalších 44 milimetrů. Přijata je šestimístná konfigurace (2+2+2), která přidává třetí řadu sedadel, což se ukázalo jako poněkud kontroverzní. Nabízí však také vyhřívaná a ventilovaná sedadla, elektricky ovládané loketní opěrky a integrované reproduktory.
Tato vylepšení odpovídají trendům na čínském trhu, kde jsou verze L oblíbené kvůli většímu vnitřnímu prostoru a pohodlí. Čínští zákazníci kladou velký důraz na pohodlí a prostor, takže protažené verze jsou atraktivní volbou pro rodiny a řidiče, kteří hledají luxusnější zážitek z cestování.
Čistě čínský model
Po představení Tesly Model Y L se názory kritiků i veřejnosti rozdělily, jak už to u společnosti Elona Muska bývá.
V Hybrid and Electric poukazují na to, že některá média popisují třetí řadu jako „jízdu v kabrioletu“, vzhledem k malému rozměru mezi hlavou cestujícího a střechou. Tvrdí, že prostor pro nohy metr osmdesát vysokého člověka je minimální a že jde o nouzové řešení pro dospělé.
Debatu na sociálních sítích vyvolaly snímky, na nichž stejná dospělá osoba sedí ve třetí řadě sedadel. Na jednom ze snímků je vidět, že má velmi vysoký prostor pro hlavu a údajně měří téměř 1,90 metru. Na dalším snímku je vidět, že s otevřeným zavazadlovým prostorem by měl tentýž dospělý člověk vážné problémy s pohodlným cestováním.
Přikláníme se k názoru, že reálná je druhá varianta, ale to neznamená, že sázka Tesly je špatná. Ano, existují konkurenti, kteří mají pohodlnější nebo praktičtější třetí řadu sedadel. Sami jsme se o tom přesvědčili v Hyundai Ioniq 9 nebo v jeho sourozenci Kia EV9.
To jsou však vozy vytvořené od základu s tímto záměrem. Tesla přidává třetí řadu sedadel s karoserií ve tvaru písmene L, aby zlepšila všestrannost vozu, ale především se záměrem zlepšit komfort druhé řady. Tato třetí řada je nouzovým řešením a co je opravdu zajímavé, je druhá řada vozu v konfiguraci 2+2 se dvěma dobrými sedadly s veškerým komfortem, který si cestující přejí.
V Číně jsou běžné karoserie ve tvaru L. Tyto vozy jsou delšími karosářskými verzemi s delším rozvorem, aby se vytvořil větší vnitřní prostor. Evropa je unavená z prodeje tohoto typu vozů v této zemi a například Audi ukazuje, že tento fenomén je příčný velikosti vozu. Němci prodávají v Číně Audi A3 L, ale i takové vozy, které nám už na evropské poměry připadají obrovské a více vnitřního prostoru nepotřebují. Příklad? Audi A8 L.
Pro představu, posledně jmenovaný vůz může měřit od 5,19 metru až po nekonečných 5,32 metru nebo úctyhodných 5,45 metru. Ten druhý se týká modelu Audi A8 L Horch. Mezi nejzajímavější prvky interiéru však patří mimo jiné sedadla s funkcí opěrky nohou nebo možnost přidat do středového prostoru chladničku v rámci firemního programu individualizace.
Je zřejmé, že se jedná o luxusní vůz, kterému se Tesla nehodlá vyrovnat, ale cílem tohoto kroku společnosti je zjevně nabídnout v čínském autě tolik vyhledávaný zážitek z kabiny a proměnit interiér v jakýsi obývací pokoj s větším prostorem, kde se můžete cítit co nejpohodlněji.
Specifická poptávka
Je třeba mít na paměti, že velké čínské metropole jsou obrovské a cesty mohou trvat mnoho minut, než řidič dorazí do cíle. To vedlo čínské automobily (a evropské automobily, které se tam chtějí prodávat) k tomu, že začaly používat obrazovky a konektivitu. Ale také je to vedlo k tomu, že upřednostňují největší zadní sedadla na světě. A to i za cenu obětování velké části zavazadlového prostoru, kde čínské vozy obvykle ztrácejí na své konkurenty.

Zdroj: Youtube.com
Důvodem je skutečnost, že i přes své obrovské rozměry jsou automobily v Číně především městskými vozidly. Cestuje se s nimi jen zřídka, protože vzdálenosti jsou tak dlouhé a vlaky tak konkurenční, že se cestuje buď vysokou rychlostí, nebo letadlem. Jinými slovy, automobily jsou prostory na kolech, kde je cílem poskytnout zákazníkovi co největší pohodlí (dalším dobrým příkladem je rozmach luxusních MPV).
A právě proto se verze L s velmi širokou karoserií nesnaží mít příliš pohodlnou třetí řadu sedadel. Jde o upřednostnění středních sedadel v konfiguraci 2+2+2 a v lepším případě o přidání třetí nouzové varianty. To je to, co Tesla udělala.