Systémy autonomního řízení stále potřebují lidskou pozornost, aby se vyhnuly bezpečnostním problémům.
Pokročilé asistenční systémy pro řízení neboli ADAS se staly klíčovým prodejním artiklem mnoha výrobců automobilů. Funkce, jako je adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo asistent pro jízdu v dopravní zácpě, slibují, že ulehčí řidiči řízení, zejména v hustém provozu. Nedávná studie Americké automobilové asociace (AAA) nás však vrací do reality: technologie jsou užitečné, ale pozornost řidiče je stále nepostradatelná.
Testování v extrémních podmínkách
AAA si vybrala jeden z nejhorších možných scénářů: dálnice v Los Angeles v dopravní špičce. Po dobu více než 16 hodin a více než 550 kilometrů čelilo pět vozidel vybavených různými systémy ADAS 2. úrovně (systémy, které asistují, ale nepřebírají plnou kontrolu) reálnému světu. Vozy byly vybaveny kamerami a GPS, které zaznamenávaly každý detail jejich chování.

Zdroj: Youtube.com
Ačkoli nám tyto systémy slibují velký klid za volantem (i když nejsou plně autonomní), realita je zcela jiná. Tato studie zjistila, že k pozoruhodné události vyžadující zásah řidiče dochází v průměru každých 9,1 minuty (nebo každých 5,1 km).
Běžné scénáře na silnicích
V rámci událostí, které vyžadují, aby člověk převzal kontrolu nad vozidlem, vyniká především narušení jízdního pruhu. Dochází k němu tehdy, když do jízdního pruhu před vozidlo vjede jiné vozidlo, což nutí řidiče zasáhnout a upravit odpovídající bezpečnostní vzdálenost, aby se vyhnul kolizi v důsledku zpomalení.
Za druhé je to neschopnost vozu zůstat dokonale vystředěný v jízdním pruhu, což vyžaduje zásah řidiče v 72 % případů. To je velmi typické zejména při průjezdu zatáčkou. Kromě toho bylo zaznamenáno dalších 71 případů, kdy se vůz po úplném zastavení znovu nerozjel, nebo 43 případů, kdy vůz dostatečně včas nebrzdil, což mohlo vést k nehodě.
Mezi testovanými systémy existují rozdíly
Jedním z nejzajímavějších srovnání v tomto ohledu bylo porovnání systémů, které vyžadují, aby řidič držel ruce na volantu, a pokročilejších systémů, které umožňují řidiči je sundat.
Překvapivě jsou spolehlivější systémy hands-free, které vyžadují zásah řidiče každých 20,1 minuty. Naproti tomu nejzákladnější systémy vyžadují lidskou asistenci třikrát častěji: každých 6,7 minuty. Systémy hands-free však také vyžadovaly, aby řidič kvůli bezpečnosti každých 15 minut znovu převzal řízení.
S ohledem na tyto výsledky vydala AAA řadu doporučení týkajících se rozšíření těchto asistenčních systémů pro řidiče a důvěry, kterou jim lze věnovat. Upozorňují na to, že byste měli zůstat vždy ve střehu, protože ADAS nenahrazují řidiče, měli byste se vyvarovat rozptylování pozornosti a především byste se měli seznámit s vozem a s tím, jak jednotlivé systémy fungují, než je začnete aktivně používat.
V tuto chvíli je před nimi cíl tlačit výrobce k tomu, aby asistenční systémy řidiče byly spolehlivější. I když se technologie řízení vyvíjejí mílovými kroky, lidský faktor je pro zajištění bezpečnosti stále zásadní.
Systémy ADAS se stávají povinnou výbavou
Postupně jsou tyto systémy stále více přítomny v našem každodenním životě, a to bez nutnosti připlácet za konfiguraci vozu. Od roku 2022 musí všechna nová homologovaná vozidla obsahovat inteligentní asistent rychlosti, integrovaný analyzátor dechu nebo systém varování při vybočení z jízdního pruhu.