Renault investuje do alžírské výroby sotva 5 % místních dílů. Prezident země oznámil, že zpřísní požadavky na výrobu a prodej automobilů v zemi.
Když Ebro přišlo do Španělska, říkalo se, že záměrem je vrátit firmě plně španělskou minulost. Pravdou je, že v současné době má jen málo výrobních aktivit, protože modely Ebro S700 a S800 jsou v podstatě verzemi vozů Chery Tiggo, které jsou oživeny systémem CKD.
Tento způsob práce připomíná skládání puzzle. Namísto celé montážní linky, kde se jednotlivé díly sestavují a osazují pohonnou jednotkou, posílá Chery vozy v kontejnerech téměř smontované a zde se několik dílů dokončí dohromady, aby mohly vyjet za brány továrny.

Zdroj: Youtube.com
Tento systém je kontroverzní. Zatím pomohl oživit práci v bývalé továrně Nissanu v Barceloně, pro kterou nebyla jasná budoucnost. Systém CKD však zanechává v regionu jen malý dopad, protože je zapotřebí méně pracovníků a všechny díly (a dodavatelé) pocházejí z Číny.
Problém u Evropské unie
Tento způsob jednání se ostatně nelíbí Evropské unii, která již Chery varovala, že jí nepomůže zachránit cla na její elektromobily, protože chápe, že je obchází s minimálními investicemi. Podobná situace je i v Alžírsku.
„Chceme vyrábět globální automobily lokálně a doba huštění pneumatik skončila.“ Tato slova pronesl alžírský prezident Abdelmadjid Tebboune v rozhovoru pro místní média.
Tato metafora „nafukování pneumatik“ odkazuje na povrchní investice, které v zemi realizují velcí výrobci, aby v této africké zemi „vyráběli“ své automobily. Právě nyní tam vyrábí vozy Fiat společnost Stellantis. Stejně tak skupina Volkswagen (se značkami Seat, Škoda, Volkswagen a Audi) nebo Renault. Očekává se, že v blízké budoucnosti v zemi otevřou nové závody také Hyundai nebo Chery.
V Alžírsku je však situace v této části průmyslu komplikovaná. Stejně jako v případě Ebra jsou místní investice výrobců minimální a ve skutečnosti jde o to, aby se obešla cla a obtížná homologace dovážených vozidel, která byla vytvořena na ochranu místní ekonomiky.
„Vozidlo přijíždí polotovar nebo zcela hotové, takže není co montovat,“ řekl místním médiím Mohamed Bairi, šéf dovozce Iveco Ival. Záměrem je proto zvýšit využití dílů dodávaných místními dodavateli a zapojení alžírských závodů.
Stellantis tvrdí, že od roku 2026 zvýší využití místních dílů nejméně o 35 %. Vláda to chce změnit tím, že si vynutí, aby integrace místních dílů činila alespoň 30 %. Podle deníku L’Automobile pochází sotva 5 % dílů používaných společností Renault v Alžírsku z místních zdrojů.
Alžírsko nechce díly ze zahraničí
Uvidíme, jak to ovlivní plány společnosti Hyundai a především společností, jako je Chery, které při prodeji svých vozů v zemi spoléhaly na systém CKD. Druhá možnost zvyšuje ceny práce v zemi, kde se práce provádí na místě, a to je to, co má elektrická Omoda 5 v Barceloně dělat. Všechny díly však pocházejí ze zahraničí, což v EU vyvolalo pozdvižené obočí a Alžírsko se tomu chce vyhnout.
Přístup Alžírska ke zvýšení místní výroby není ojedinělý. Podobné politiky na podporu místní výroby a snížení závislosti na dovozu zavedly i jiné země, například Brazílie a Indie. Tyto politiky se snaží nejen chránit místní ekonomiky, ale také rozvíjet domácí průmyslové kapacity, které mohou konkurovat na světovém trhu.