Po covidu cestovní ruch znovu naplno ožil. Lidé opět cestují, objevují svět i blízké destinace. Jenže s tím souvisí nejen vyšší ceny za letenky, ale i za případné návraty s vážnými zdravotními problémy. Takzvané repatriace, tedy návraty pacientů do Česka ze zahraničí, zažívají rekordní nárůst.
A jejich cena už dávno nekončí pár tisíci korunami. Často se tváří jako skutečná investice do života a zdraví, protože stát takový převoz nezaplatí. Situace není jednoduchá. Za minulý rok se počet leteckých repatriací zvýšil o přibližně třetinu. Přitom pořád platí, že to nejsou jen běžné lety cestujících. Často se jedná o náročnou zdravotní přepravu, kdy pacient potřebuje během letu lékařskou péči, kyslík nebo lůžko navíc.
Repatriační lety jsou nákladné Tyhle služby už jsou výrazně nákladnější. Cena se může lišit i podle vzdálenosti a toho, jaký typ převozu je nezbytný. Obvyklý převoz v ekonomické třídě stojí okolo 5 až 10 tisíc korun. Pokud je potřeba místo jednoho sedadla dvě, pohybují se náklady kolem 15 až 30 tisíc korun. U delších tras, kam patří třeba destinace jako Dubaj, se kvůli bezpečnosti a pohodlí často využívá byznys třída, která může stát i přes 70 tisíc korun.
Tohle už není jen doplněk, ale výrazná část ceny, kterou ne všichni mají. Nejtěžší případy vyžadují letecké lůžko — tolik potřebné speciální nemocniční lůžko, které zabírá místo několika sedadel. Pacient je během letu pod dohledem zdravotníků, má zajištěný přísun kyslíku a stálou péči.
Cena za tenhle náročný převoz začíná u 200 tisíc korun. A protože kapacita aerolinek je omezená, není to vždy lehké zajistit. Na špičce stojí letecká ambulance. Ta funguje skoro jako pojízdná jednotka intenzivní péče. Navíc letí v nižší nadmořské výšce, aby byl tlak stabilní a pacientovo zdraví nebylo ohroženo.
Stačila jedna nehoda u moře. Návrat do Česka vyšel rodinu na miliony, pojišťovna odmítla platit.
Foto: Shutterstock
Dostat domů zraněného je nadlidský výkon Tento od lůžka k lůžku transport zahrnuje i pozemní přepravu před i po letu a péči zkušeného zdravotnického týmu. Cena se pohybuje od půl milionu korun výše, často se šplhá k milionům, zejména pokud je třeba převoz z opravdu vzdálených míst. Tento typ převozu zažil v posledních měsících výrazný nárůst. Zatímco v roce 2023 jich bylo méně, v roce 2024 se jejich počet zdvojnásobil.
Přitom nejde jen o teoretické částky. Jeden z klientů, který byl na dovolené na Kapverdách, utrpěl vážnou srdeční zástavu během koupání, doprovázenou vážným poraněním páteře. Protože na místě nebyla dostupná specializovaná péče, musel být nejdřív převezen na Kanárské ostrovy a následně zpět do Česka leteckou ambulancí. Celkové náklady na jeho léčbu a repatriaci přesáhly 2,6 milionu korun.
Naštěstí ne vždy jde o lety přes oceány. U sousedních zemí, například Slovenska nebo Rakouska, se často využívá pozemní převoz sanitkou. Ceny u těchto transportů se pohybují mezi třiceti a čtyřiceti tisíci korunami, což je stále výrazně levnější než letecký transport.
Úrazů v zahraničí výrazně přibývá Dlouhodobě roste nejen počet repatriací, ale i jejich cena. Proto by si každý cestovatel měl uvědomit, že kvalitní cestovní pojištění není luxus, ale nezbytnost. Cena takového pojištění je v porovnání s náklady na léčbu nebo převoz zanedbatelná. Pojištění stojí jen pár stovek, ale může ušetřit statisíce až miliony korun.
Tohle hrozí každému turistovi: Léčba v cizině a převoz domů dokážou zničit život i úspory.
Foto: Shutterstock
Mnozí se domnívají, že určitý druh zdravotního pojištění na evropském průkazu je automatickou ochranou, ale opak je pravdou. Ten totiž často nepokryje náklady spojené s leteckou repatriací, a proto je pojištění cestou, jak se vyhnout finanční katastrofě, když přijde nečekaná zdravotní nouze v zahraničí.
Je jasné, že s narůstajícím počtem cestujících a složitostí zdravotních stavů pacientů stoupají i požadavky na bezpečný a kvalitní převoz. Všichni, kdo se o repatriace starají, tvrdí, že hlavním cílem je vždy zajistit, aby se člověk vrátil domů bezpečně. Výběr přepravy lze přizpůsobit zdravotnímu stavu a vždy se konzultuje s ošetřujícím lékařem.