Asi „oktávka“. Když se řekne Škoda, jako první asociace se mi vybaví prostě „oktávka“. Nevím, jak to máte vy. Ale my v redakci AutoŽivě jsme na tom asi podobně. Kromě familiárního označení modelové řady padaly jako rychlé výstřely od boku další logické výrazy. Třeba „kombi v naftě“ nebo „tedeíčko“. Rozhodně nikdo neřekl „luxusní bota“. Byť by to nebylo vůbec od věci. Když se řekne Škoda, asi většina z nás si okamžitě vybaví auta, která už desítky let patří k neodmyslitelným symbolům české automobilové tradice. Nebo něco spojeného s nimi.
Stačí zmínit název značky a člověk má před očima auto
Když se řekne Botas, tak to zase znamená legendární českou obuv, která prošla generacemi a stále si drží své místo na trhu. Botasky jsou známé jak starším generacím, tak i mladým lidem, kteří vnímají jejich moderní reinkarnaci. Mě jako „staré gardě“ botasky připomínají uniformní boty. Dnes jde spíš bych řekl o statusovou věc. Nicméně, Škoda a Botas. Automobilka a tradiční česká obuvnická značka před časem navázaly spolupráci a jejím prvním výsledkem je limitovaná edice tenisek. Ty jsou navržené v duchu designového jazyka Modern Solid a modelu Elroq.
iZdroj fotografie: Škoda Jak mohou být boty inspirované autem? To popravdě není zase nic tak výjimečného, tohle dělá řada automobilek. Sám jsem měl boty, tuším Sparco, v designu Aston Martin. Takže není divu, že na vzhledu tenisek pracoval nejenom tým obuvníků z Botasu, ale i designéři oddělení Color & Trim ze Škoda Auto. „Myslím, že jsme týmu Botas připravili zajímavé výzvy, společně jsme se s nimi ovšem skvěle vypořádali,“ řekla k věci designérka Škoda Auto Petra Debnárová. Jak se dá koncepce boty přiblížit k autu?
Vzhled i použité materiály údajně odráží znaky nového designového jazyka značky Škoda Modern Solid. „Horizontální linie, které můžeme na botě vidět, jsou propojením s horizontálními linkami, které využíváme u našich vozů jak v interiéru, tak exteriéru,“ řekl designér Stefan Webelhorst ze Škoda Auto. Mně se líbí další oficiální komentář, který říká, že „tak jako tvary boty obepínají nohu svého nositele, obklopují horizontální linky v interiéru celou posádku a vytvářejí pro ni komfortní prostředí“. Přijde mi to jako reklama na nový model auta.
Boty, které jsou v designu elektrického auta? Kupec se najde
Vlastně proč ne. Celkové proporce vycházejí z tradičních tvarů tenisek Botas. To znamená, že využívají ikonický prvek, takzvaný Botas klín. To je šikmý klínový detail na bocích. Ten je pro tradiční modely Botas charakteristický a značka ho má registrovaný jako užitný vzor. Inspirace designovým jazykem Modern Solid má botě dodávat jednoduché elegantní tvary a dojem robustnosti. Atraktivním detailem je vzor písmena S a háčku ve stejné podobě, v jaké se objevuje na novém logu značky Škoda.
Já tomu říkám „š bez háčku“. A abych doplnil osobní názor, nové logo se mi nelíbí, radši mám okřídlený šíp. To jen tak na okraj. Designéři se inspirovali modelem Elroq při výběru barev a materiálů. Vzor ve tvaru S je například vytlačen ve stejném materiálu, jaký majitelé tohoto vozu najdou na čalounění. „Volba materiálů, vzorů a technické detaily v sobě odráží filozofii jazyka Modern Solid,“ řekl Webelhorst. Edice je omezena na 130 párů. Něco šlo do soutěže na Instagram, zbytek už je asi u svých šťastných majitelů.
Tenisky jsou oblíbené, obě značky také, tak palec nahoru
Podle oficiálního prohlášení Škody obě značky sdílejí společné hodnoty, jako jsou funkčnost, autentičnost, udržitelnost a lidskost. Obě si také zakládají na tom, že se vyvíjejí s dobou, a i když jsou velmi silně zakořeněné ve své domovině, mají světové ambice. Jejich tradice v kombinaci s lokální výrobou zároveň přináší kontinuitu tradičních řemesel a zručnosti. Intenzivně proto podporují vzdělávání ve svých oborech.
Botas a Škoda k sobě navíc mají velmi blízko. Ano, zní to dost škrobeně, ale taková už oficiální prohlášení bývají. „Lidé s teniskami Botas na nohou řídí vozy Škoda už po generace. I proto je pro nás tato spolupráce velká čest a na její výsledky jsme velmi hrdí,“ řekl ředitel značky Botas Vít Staněk.
iZdroj fotografie: Škoda Vlastně proč ne. Mám rád české značky a držím jim palce a vyjadřuji podporu. Ale chtěl bych je? Popravdě, ne. Nelíbí se mi. Stejně jako Elroq. Zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a dal dohromady něco, co mi k češství padne víc. Jen si to představte. Chlupaté nohy, bílé ponožky, sandály, v mladoboleslavském designu. Na pláži ve Splitu by se hodily, k tomu už jenom kraťasy s tropickým potiskem a tílko bez rukávů.