Jakkoli by se nám mohlo zdát, že prodeje elektromobilů v Číně a jejich export do Evropy běží na plné obrátky a po čínských ulicích chodí denně průvody pionýrů s mávátky, pějíce přitom oslavné písně na tamní automotive, není to tak úplně pravda. Respektive to není vůbec pravda . S těmi pionýry celkem pochopitelně, ale ono ani s těmi elektromobily. Čína prochází nemalou krizí a zpomalením a jejich výkladní skříň – elektromobily – pochopitelně také. Výsledek? Nový pohon. Pojďme se na něj s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Čína zaregistrovala nižší poptávku po elektromobilech – a přichází s alternativou A protože problémy nevznikly hned, ale je na ně již chvíli zaděláno, čínský automotive již v roce 2024 zaznamenal průlom v technologii tzv. range extenderů (EREV – Extended Range Electric Vehicle), která představuje unikátní řešení mezi čistými elektromobily a konvenčními hybridy. Na rozdíl od klasických plug-in hybridů, kde spalovací motor přímo pohání kola, slouží u EREV benzínový motor výhradně jako generátor elektrické energie.
i Zdroj fotografie: BMW Jak to celé funguje? Popravdě, poměrně jednoduše. A Čína navíc není první, pochopitelně, range-extender mělo již například „historické“ BMW i3, ve své verzi „nápaditě“ označené jako REX. U ní byl však spalovací motor zdrojem problémů, zejména u starších aut. Kdo by to řekl, že u elektromobilu od BMW se bude nejvíc kazit spalovací motor. Berme to však s časovým nadhledem, u BMW i3 jsme dobrých 10–15 let zpátky a na tu dobu to byl naopak excelentní počin.
Denní dojezd na elektřinu, dobíjení doma ze zásuvky, spotřeba 1–2 litry. Je to revoluce? V roce 2025 má dnešní „REX z Číny“ typicky baterii o kapacitě 15–45 kWh, která umožňuje čistě elektrický dojezd 50–200 km. Což pokrývá 95 % denních jízd průměrného řidiče. Při delších cestách se automaticky spustí malý zážehový motor (o objemu obvykle 1.0–1.5 litru), který generuje elektřinu a prodlužuje dojezd na 800–1 200 km. Průměrná kombinovaná spotřeba se pohybuje mezi 1,2–2,5 l/100 km při denním nabíjení, což je o 65–80% méně než u běžných vozů. Wow. To je celkem revoluční potenciál, nemyslíte?
Mezi největší hráče v oboru patří Li Auto, který v roce 2024 dodal 428 000 vozů (nárůst o 136 % meziročně), AITO s 315 000 vozy (+89 %) a Voyah s 86 000 kusy (+156 %). Nově vstupují Zeekr se svým modelem 007 EREV a Geely Galaxy L6, který startuje na ceně pouhých 128 900 yuanů (cca 415 000 Kč). Průměrná cena EREV vozů v Číně činí 235 000 yuanů (757 000 Kč), což je o 18 % méně než u srovnatelných čistých elektromobilů s velkými bateriemi.
Výrobce/Model Baterie (kWh) El. dojezd (km) Celkový dojezd (km) Spotřeba (l/100km) Cena (tis. Kč) Li Auto L9 44.5 180 1315 1.4 1450 Li Auto L7 42.8 175 1315 1.3 1015 AITO M7 40.1 165 1200 1.5 805 AITO M5 18.3 75 1100 2.1 640 Geely Galaxy L6 15.5 55 850 2.5 415 Voyah FREE 33.0 140 860 1.8 740 Zeekr 007 EREV 28.4 115 950 1.6 580 Changan Deepal S7 28.4 121 1120 1.7 515
Výrobní kapacity rostou závratným tempem – Li Auto otevírá třetí továrnu s kapacitou 500 000 vozů ročně, AITO s podporou Huawei plánuje do roku 2026 vyrábět 600 000 kusů. Dodavatelé komponent hlásí 315% nárůst objednávek range extender jednotek. Průzkum mezi 50 000 čínskými majiteli EREV ukázal, že 73 % nabíjí denně doma, průměrně najezdí 82 % kilometrů v čistě elektrickém režimu a 89 % by si EREV koupilo znovu. Technologie range extenderu tak představuje ideální most pro zákazníky váhající nad elektromobilitou.
Čína a spalovací motory? Pouze jako range extendery S úspěchem na domácím trhu se čínští výrobci EREV vozů připravují na masivní expanzi do Evropy. Li Auto oznámilo vstup na evropské trhy v roce 2025 s modelem L6, který bude nabízen za cenu od 35 000 EUR (875 000 Kč). AITO ve spolupráci s Huawei plánuje otevřít 150 (!!!) prodejních míst v 8 evropských zemích do konce roku 2026, přičemž první showroomy vzniknou v Německu, Nizozemsku a Norsku. Zeekr, prémiová značka Geely, již testuje model 007 EREV na evropských silnicích a cílí na prodej 50 000 kusů ročně od roku 2026.
i Zdroj fotografie: Li Auto i Zdroj fotografie: Li Auto i Zdroj fotografie: Li Auto To jsou opravdu smělé plány. Evropský trh je pro čínské EREV výrobce atraktivní zejména kvůli přísnějším emisním normám EURO 7 a vysokým cenám benzínu (průměrně 1,85 EUR/litr). Technologie range extenderu navíc perfektně odpovídá evropským podmínkám – průměrný Evropan najede denně pouze 35 km, což EREV vozy zvládnou čistě na elektřinu, zatímco pro víkendové výlety nebo dovolené nabízejí dojezd přes 1 000 km.
Pokud vše dopadne podle plánů výše uvedených automobilek, stávající elektromobily (ale i plug-in hybridy) zřejmě poněkud ztratí na lesku. A tím i na ceně. A jejich majitelé je pravděpodobně budou prodávat o něco hůře, než původně zamýšleli. Vypadá to, že tady máme nový typ pohonu , s kterým bude nutné počítat. Ostatně, jak to máte vy? Vyhovovaly by vám přednosti range extenderu, nebo jste stále pro „spalovací klasiku”? A pokud ano, tak proč?