Vrací se k začátečnickým chybám, říkají statistiky. Pravděpodobnost dopravní havárie je u řidičů nad 65 let dvakrát vyšší než u běžné populace, od 74 let se nebezpečí zvyšuje až šestnáctkrát.
Pomalé tempo, začátečnické chyby Podle statistik je zřejmé, že nehodovost je vyšší. Důvody jsou nejčastěji v dobré víře jet opatrněji a pomaleji. Je jisté procento seniorů, kteří si naopak věří a zejména muži nechtějí přiznat, že na svěží tempo za volantem již nestačí.
Senioři s pomalou jízdou si však bývají již vědomi rizika, se kterým na silnici vjíždějí. Jsou si méně jisti, déle se ujišťují, že daná situace je skutečně bezpečná.
Těm jistotu za volantem bere právě již nastupující nejistota. Často nevyjíždí v plném provozu a raději jezdí jednodušší, volnější trasy . Tím se snaží riziko nehody eliminovat.
Na kolo pod vlivem, stále norma Také v této kategorii jsou zranitelní, protože podceňují rizika na silnicích . Stále ještě je zejména v menších obcích zvykem sedat na kolo i ve stavu pod vlivem alkoholu . Kam nemůžu autem, dojedu na kole.
Dát si pivo po cyklistickém výletu. Byť se to zdá normální, je to hazard se životem.
Chodci se nerozhlížejí V pozici chodců často důchodci spoléhají na svou absolutní přednost , kterou ale bohužel nemají, výjimkou skutečně nejsou ani ti, kteří se před vstupem na vozovku nerozhlédnou. Proto tento projekt pořádá přednášky, které se speciálně chování seniorů na silnicích věnuje. Připomíná důležité faktory, které se věkem mění. Senioři by měli adekvátně posuzovat své schopnosti a přizpůsobovat jim své chování v silničním provozu.
Senior za volantem | Zdroj: Dusan Petkovic / Shutterstock Projekt Senior bez nehod dělá osvětu Nejde o to zacílit na seniory jen negativně, ale naopak upozornit na měnící se vnímání. Projekt Senior bez nehod má za cíl šířit osvětu o bezpečnosti seniorů nejen za volantem, ale i na silnici. Senioři jsou v silničním provozu skupinou, která je nadprůměrně ohrožena.
Více obětí i viníků Tato věková kategorie začíná být na silnici vidět více. Seniorů je díky demografickému vývoji více. Silnice se však nijak nepřizpůsobují.
Jak v roli řidiče, tak v roli například chodce nebo cyklisty se stávají často oběťmi i viníky nehod.
Od roku 2024 podle informací z projektu opravdu stoupá počet seniorů, kteří se stávají oběťmi dopravních nehod a také výrazně narůstá počet starších řidičů jako viníků nehod.
Lepší značení, přehlednější silnice, nejen pro seniory Projekt má iniciovat i drobné změny, které zpřehleďňují provoz a činí ho bezpečnějším, například lepší značení křižovatek.
Projekt má světově unikátní formát a právě díky tomu se dostala do finále celounijní soutěže Road Safety Awards , kterou vyhlásila Evropská charta bezpečnosti silničního provozu vedená Evropskou komisí.
Protože silnice nejsou bojem o přežití a místo plné chytáků. Měl by to být prostor, po kterém by se měly bezpečně pohybovat všechny věkové skupiny řidičů, chodců i cyklistů.
Zdroje článku: idnes.cz , seniorbeznehod.cz , policie.gov.cz , nespechej.cz