Ryanair dosáhl v roce 2024 tržeb přes 13,4 miliardy eur (v přepočtu 330 miliard korun). Z toho 4,299 miliardy eur (106 miliard korun) nemělo nic společného s explicitní přepravou cestujících. Tedy peníze, které pocházely z „příplatků“, které společnost nabízí a kterým se musíme podřídit, pokud chceme například letět s příručním zavazadlem. Michael O’Leary, její generální ředitel, říká, že je (a své peníze) předává dál:
„Nechci žádné peníze z kufrů. Raději bych, aby cestující létali bez zavazadel.“
O’Learyho slova zazněla v irském Dublinu při setkání s novináři. V rozhovoru byl dotázán na vnitřní konflikty v Evropě a na ty, kterým aerolinky čelí v souvislosti s příručními či kabinovými zavazadly. Toho, za které si Ryanair účtuje příplatek, za které penalizuje ty, kteří jej nemají odbavené a překračují jeho limity, a především toho, které chce Ryanair odstranit.
Vše je o penězích
O’Leary během svého vystoupení zdůraznil, že zavazadla stojí příliš mnoho peněz, protože „máme zaměstnané lidi, kteří zavazadla do letadla nakládají, letadlo váží více a spotřebuje více paliva“. Před započtením paliva vyčísluje Ryanair náklady na jednoho cestujícího na 34 eur, jak vyplývá z interní prezentace promítané v Miláně.

Zdroj: Youtube.com
Tyto náklady jsou více než kompenzovány každým odbaveným zavazadlem – nebo neodbaveným, i když jeho generální ředitel říká, že by byl raději, kdyby na ně cestující zapomněli. Abychom nezapomněli, odbavení zavazadla do 10 kg (které ostatní letecké společnosti povolují v kabině zdarma) stojí Ryanair 23,99 až 44,99 eur.
Pokud si však cestující tuto možnost na své letence nezvolil a překročí rozměry odsouhlasené společností, bude ho poslání zavazadla do zavazadlového prostoru stát v lepším případě 46 eur. Ve skutečnosti to může být až 60 eur, jak uvádí samotná společnost na svých internetových stránkách.
Ryanair na samotném letu nevydělává. Její byznys spočívá ve všem, co se kolem letenky točí, od odbavení zavazadel až po občerstvení na palubě, včetně výběru sedadla nebo provizí za pronájem služeb, jako jsou hotely nebo půjčovny aut, na jejích internetových stránkách.
Společnost navíc velmi tvrdě trestá ty, kteří porušují pravidla. Nejen za příruční zavazadla, ale i v případě, že se zákazník špatně chová nebo se prostě doma neodhlásil. Velmi brzy nám chtějí účtovat poplatky, pokud nemáme letenku v mobilním telefonu.
Příruční zavazadla hýbou světem
O’Learyho prohlášení přicházejí v době, kdy je debata o příručních zavazadlech otevřenější než kdy jindy. Před několika dny učinila Rada Evropy krok vpřed, aby zavedla minimální rozměry příručních zavazadel povolených leteckými společnostmi. Problémem však je, že jsou velmi omezené a shodují se s návrhem nízkonákladových leteckých společností.
Zdálo se, že cesta je vytyčena, ale Evropský parlament se vydal opačným směrem a jeho návrh má opatření dohodnutá v jiné evropské instituci výrazně zvýšit. Aby bylo možné pokročit s nařízením, které stanoví minimální povolená opatření, je nutné, aby obě strany dosáhly konečné dohody.
Ryanair zároveň učinil velmi mírný ústupek. Od letošního léta bude povolovat příruční zavazadla o maximálních rozměrech 40 × 30 × 20 cm poté, co sdružení Airlines for Europe (A4E), jehož je Ryanair členem, podepsalo dohodu, že minimální povolené rozměry příručních zavazadel jsou 40 × 30 × 15 cm.
Doposud společnost Ryanair povolovala vstup se zavazadly o rozměrech do 40 × 25 × 20 cm. Díky dohodě zachová hloubku a výšku, ale povolí zavazadla o pět centimetrů širší. To podle BBC umožní zvýšit objem batohu o čtyři litry, ze současných 20 litrů na maximálně 24 litrů.

Zdroj: Youtube.com
Tato změna není náhodná. Rozměry 40 × 30 × 15 cm, k nimž se zavázali členové sdružení Airlines for Europe (A4E), se shodují s návrhem Evropského parlamentu, který chce, aby kufr cestoval zdarma, ale navrhovaná opatření jsou, jak jsme viděli, téměř totožná s těmi, která již uplatňuje Ryanair, takže je chápeme jako projev dobré vůle tváří v tvář změnám.
Rada Evropy se vyslovila pro zpoplatnění příručních zavazadel, ačkoli navrhovaná opatření pro cestování s příručním zavazadlem v kabině jsou naprosto stejná. Jinými slovy, to, co Ryanair dělá, je pouze přizpůsobení se tomu, co se jeví jako nové pravidlo.