Láska MIT k motocyklům se názorně projevila tím, že mladí inženýři vytvořili stoprocentně americký motocykl, který se na první pohled může zdát obyčejný, ale je vším, jen ne motocyklem.
Tento motocykl je poháněn systémem vodíkových palivových článků, čímž se odlišuje od tradičních a elektrických motocyklů. Tím, že studenti MIT zcela obešli fosilní paliva a elektřinu, potenciálně nově definovali budoucnost konstrukce a pohonu motocyklů.
Prototyp odhalený studenty MIT
Cílem projektu, který iniciovala skupina ambiciózních studentů inženýrství MIT v roce 2023, bylo prozkoumat čistší alternativy k bateriovým elektrickým vozidlům (BEV). Jejich cílem bylo prokázat životaschopnost vodíku jako perspektivního paliva pro dopravu.
S využitím rámu motocyklu z roku 1999 studenti integrovali vodíkovou nádrž a palivový článek dodaný jihokorejskou společností Doosan. Ten byl spojen s upraveným elektrickým pohonem. Slibný prototyp vyjel na trať v říjnu 2023 a předvedl svůj potenciál.

Zdroj: Youtube.com
Motocykl se pyšnil působivým výkonem 310 koní a nabízel čistou, ale výkonnou jízdu. Vodíkový palivový článek přeměňuje vodík na elektřinu prostřednictvím chemické reakce, přičemž jako vedlejší produkt uvolňuje pouze vodní páru.
Tento motocykl, navržený s jasným cílem, byl předveden na akcích, jako je CES 2024 a Hydrogen Americas Summit. Objeví se také na Světovém vodíkovém summitu v Nizozemsku, což odráží celosvětový zájem o toto inovativní americké vozidlo.
Ekologičtější možnosti mohou pohánět budoucnost
Filozofie tohoto motocyklu je stejně pozoruhodná jako samotný prototyp. Studenti MIT vytvořili komplexní plány, které umožňují každému, aby si tento motocykl znovu vytvořil a upravil podle svých představ, protože se jedná o výtvor s otevřeným zdrojovým kódem.
Díky modulární konstrukci je motocykl vysoce přizpůsobivý a jeho díly lze snadno vyměňovat. Výzkumníkům a výrobcům se tak otevírají zajímavé možnosti experimentování s různými součástmi, softwarem a konfiguracemi.
Využitím motoru s otevřeným zdrojovým kódem se důraz přesouvá na čistší energetickou budoucnost a rozvoj znalostní základny pro vozidla s vodíkovými palivovými články (FCEV). Navzdory potenciálu vodíku jako čistšího zdroje paliva někteří výrobci automobilů, jako například Ferrari, od vodíkové technologie ustoupili.
Tento motocykl na vodíkový pohon představuje přesvědčivou alternativu k elektromobilům, které často čelí kritice kvůli dlouhé době nabíjení a problémům se získáváním baterií.
Budoucnost motocyklů bez baterií
Vodíkové palivové články sice nejsou v leteckém průmyslu žádnou novinkou, ale MIT se snaží ukázat, že potenciál vodíku sahá i za hranice kosmických lodí. Využití vodíku pro motocykly by mohlo snížit závislost na kovech vzácných zemin a lithiových bateriích. Pozoruhodné je, že doplnění paliva u tohoto typu motocyklu trvá jen několik minut, přičemž jsou stále zajištěny nulové emise.

Zdroj: Youtube.com
Vodík jako zdroj paliva však není bez problémů. Infrastruktura pro doplňování vodíku je omezená a palivové články bývají dražší než elektromotory. Motocykl MIT nicméně slouží jako připomínka nutnosti inovací a odklonu od pomaleji se nabíjejících elektromobilů.
MIT se podařilo vytvořit zcela čistý a přitom výkonný motocykl, který není závislý na fosilních palivech ani na elektřině. MIT navíc umožnil, aby si tento motocykl mohl postavit kdokoli. Pokud se ptáte, proč nejsou vodíkové motocykly rozšířenější, stojí za zmínku, že legendární značky jako Kawasaki a Suzuki se již do této oblasti pustily.