Jak nový bezpečný prostor vznikl?
Z původních stížností na přeplněný koš a nelegálně zaparkovaná auta se vyvinul projekt, který výrazně proměnil veřejný prostor před základní školou Grafická na Smíchově. Nový, lavičkami ohraničený prostor vznikl na základě taktického urbanismu a přinesl větší bezpečí pro děti, lepší podmínky pro pěší, a vizuální zklidnění celé ulice.
Na problematickou situaci před školou dlouhodobě upozorňovali místní obyvatelé i vedení školy. Nelegální parkování u nárožích křižovatek komplikovalo výhled a ohrožovalo přecházející děti.
Přidaly se také stížnosti na přetékající koš a rezavé zábradlí. Ředitelka školy Radmila Jedličková spolu s členkou rodičovské rady Ivou Zdeňkovou podaly podnět, kterého se ujal odbor územního rozvoje městské části Praha 5.
„Na chodníku před školou nebo cestou od zastávky tramvaje se stěží vyhnou dva lidé. Naše děti se často setkávaly i s nepříjemnými reakcemi dospělých, a raději chodily vozovkou, aby se tomu vyhnuly,“ popsala situaci ředitelka školy Radmila Jedličková.

Jak vypadal prostor před školou původně.
Realizovaný návrh zpracoval tým organizace Pěšky městem a jejich hlavním cílem bylo zlepšit bezpečnost a přehlednost prostoru a nabídnout dětem příjemné místo pro čekání před školou.
Součástí nové podoby je i „asfalt art“, výtvarné zdobení asfaltu inspirované místní historií. Barevné motivy písmen, číslic a symbolů připomínají někdejší grafické závody Václava Neuberta, které v ulici působily. Na návrhu se podílely samotné děti ze školy, které kresby letos v červnu společně vytvořily.
Nové dopravní řešení zpomaluje projíždějící vozidla, vymezuje prostor pro chodce a zabraňuje parkování na nebezpečných místech. Podle studie o asfaltovém umění navíc mohou nová opatření snížit počet nehod až o padesát procent.
Ne všichni přeměnu prostoru vítají
V diskuzi na sociálních sítích se ovšem objevila i ostrá kritika. Například uživatel Petr Vaněk okomentoval projekt slovy: „Pěkná hovadina! A kde mají lidé ta auta parkovat?“
Na tuto výtku reagoval Jiří z Institutu plánování a rozvoje Prahy: „Podoba profilu ulice, tedy to, jak využijeme její prostor, je otázkou priorit. Pokud se lidé dohodnou, že před školou je důležitější mít bezpečný prostor pro děti a pěší, upraví se profil podle toho.“
Jiří Krejzar navíc ke komentářům o nedostatku parkování dodal: „Upřímně, to je přece vaše starost, když jste si auto kupoval. Nemůžete svůj problém řešit na úkor veřejného prostoru, který slouží všem. I dětem, seniorům, lidem, kteří v Praze vůbec nepotřebují auto. Já sám jezdím autem denně, ale nenapadlo by mě fňukat, že musím parkovat dál od domu.“
Navzdory rozdílným názorům se projekt podařilo zrealizovat díky široké spolupráci školy, městské části a řady odborníků. „Jsem rád, že se projekt podařilo dotáhnout. Věřím, že učiní prostor před školou bezpečnějším a že barvami oživí ulici. Děkuji všem za jejich snahu a práci,“ sdělil Martin Damašek, současný místostarosta Prahy 5 pro školství, který se zasadil o dokončení realizace.