KOMENTÁŘ. V minulosti se tomu říkalo pokuta, desátek nebo odpustek v kostele. Nyní to má být „výchovné zdanění domácností“ skrze firmy: platit se bude v rámci nových emisních povolenek (EU ETS 2) více při stejném objem dodávek a služeb. Na oltář Evropské komise a Evropského parlamentu a jejich náboženství jménem Green Deal.
ETS 2 (Emissions Trading System 2), schválený již v rámci balíčku Fit for 55 v roce 2022, rozšiřuje evropský obchod s emisemi CO₂ na budovy a dopravu. Od 1. ledna 2027 proto budou firmy a dodavatelé pohonných hmot a energií muset nakupovat emisní povolenky – a tyto náklady přenesou na koncového zákazníka. Tedy na každou domácnost – bez výjimky.
Odhady přidaných výdajů činí běžně 250–650 € ročně (přibližně 6 500–17 000 Kč) na domácnost, třeba podle analýz agentur jako Federal Planning Bureau nebo Energyville a Pappers Politique. [souvisejici1]
Může to být klidně i víc. To naznačují i některé odhady dělané po prvních cenových výkyvech po zahájení obchodování s takzvanými futures na tyto povolenky. Při neexistenci závazného cenového stropu je zde riziko extrémních cen obdobné jako v průběhu energetické krize v roce 2022–2023.
Výše nově vybraných financí je jedna věc, druhou pak místo, kam poputují.
Dvě varianty řešení
EU požaduje, aby část výnosů (cca 25 %) šla do sociálního klimatického fondu (Social Climate Fund – SCF) určeného na pomoc nízkopříjmovým skupinám, na zateplování a další podporu zelených technologií.
Zbytek zamíří do státních rozpočtů jednotlivých států. O tom se ale v české politice zarytě mlčí. Přitom tady to začíná být opravdu zajímavé.
I když by takto vybrané peníze měly členské státy podle plánů investovat „do nízkoemisních a bezemisních způsobů dopravy a do renovací budov“, část prostředků může být použita i na přímou finanční podporu (nízkopříjmovým) domácnostem.
A podle mého přesvědčení existují dvě řešení, jak negativní dopady ETS 2 na lidi omezit. První je jednoduché a elegantní, druhé administrativně složité, ale též účinně.
- Varianta 1: Přímo na dokladech
Na fakturách za topení, elektřinu nebo pohonné hmoty by byla uvedena zvlášť položka „ETS2 daň – neplatit – placeno státem“ včetně všech daní jako je DPH a další s danou částkou související.
Spotřebitel by tedy platil původní částku a stát by deklaroval ETS2 s tím, že ji uhradí za spotřebitele. Řešení je to transparentní, jednoduché, i když požaduje úpravy daňových dokladů a přehledů.
- Varianta 2: Po vzoru vyúčtování zdravotního pojištění
Toto řešení spočívá v tom, že prodejci/dodavatelé účtují ETS2 položku a v samostatné kolonce účtů/dokladů opět identifikují veškeré výdaje související s touto daní – DPH apod.
Celkovou úhradu provede stát zpětně po konci kalendářního roku. Fakticky by ji vracel podobně, jako je to dnes s přeplatky léků u ročního vyúčtování zdravotního pojištění.
To by vyžadovalo od každé domácnosti předkládání kopií všech účtů, složenek a plateb po konci roku s žádostí o vratku ETS2 a daňových příslušenstvích.
Brusel: Nepovolíme, spíše naopak!
Někdy je nutné vyslovit pravdu natvrdo: ETS2 je hazard s možným dalekosáhlým dopadem na sociální smír, protože po covidu a energetické krizi představuje další mimořádnou finanční zátěž pro domácnosti.
Zvýšené náklady na pohonné hmoty, topení a elektřinu zasáhnou střední i nízkopříjmové rodiny, z nichž mnohé jsou bez jediné možnosti okamžitého přechodu na tepelná čerpadla nebo elektroauta.[souvisejici]
Obrovská částka inkasa bude v rukou vlád a států, které si je rozdělí podle vlastních priorit – bez nutného přímého prospěchu pro domácnosti.
Je to podoba dalšího přerozdělování na socialistický způsob. Vysává finance domácností (odpustek za stejné služby a dodávky jako dříve) a na druhé straně získaná suma by se rozdělovala dle politických priorit.
V současnosti politici volají po posunutí nebo revizi ETS2 – což ale není možné bez souhlasu celé EU a změny legislativy. Po znovuzvolení Ursuly von der Leyenové a po jejím posledním potvrzení ve funkci se podobné snahy dnes jeví jako nereálné. I přes výše konstatované je nepochopitelné, že na stole zatím neleží jediný podaný návrh od jediné vlády na zrušení agendy.
Je na místě připomenout, že EU se na globálních emisích podílí pouhými 5,5 procenty. Dle všech vědeckých výstupů a analýz ani ETS2 ani zákaz klasických aut neovlivní globální klima žádnou měřitelnou mírou.
Evropská komise a Evropský parlament v Bruselu, Štrasburku a v Lucembursku vytvořily nové vládnoucí centrum s mnoha zájmy.
To v jednom okamžiku řeší extrémní podobu Green Dealu, navýšení obranných výdajů na 5 % HDP (podíl na rozpočtech je výrazně vyšší) a současně komplexní podporu napadené Ukrajiny. A to je nad síly evropských států a jejich občanů.
Vývoj HDP EU ve srovnání s USA a Čínou, ceny energií, masový odchod firem a podnikatelů již dokazují trvalou stagnaci a výraznou ztrátu globální relevance. Ani to však úředníkům Evropské komise nestačí – na stole jim nyní leží nový návrh na rozšíření a zpřísnění emisních povolenek ETS1.
Autor je ekonom, expert na nemovitosti a development.