Po mnoha letech zkušeností s velkovýrobou pro streetwearové a denimové firmy a navrhováním pro velké společnosti jste se rozhodla vrátit k etičtější a kreativnější tvorbě s uměleckým podtextem. Co pro vás bylo zlomovým bodem, kdy jste se rozhodla, že již nechcete tvořit pro sériovou výrobu a produkci v Číně a že je čas vydat se vlastní cestou?
Podpora přátel, kteří mi dodali odvahu začít svou vlastní značku , a také mateřství , kdy jsem již nemohla a ani nechtěla být často na cestách v zahraničí a lítat na několik týdnů do Číny, kontrolovat výrobu atd.
Vaše akademické vzdělání na UMPRUM a následné zkušenosti s velkovýrobou vám jistě poskytly dva velmi odlišné pohledy na módu . Jaké klíčové pravidlo jste si vzala do své vlastní tvorby a co jste naopak musela zcela opustit?
Právě natolik odlišné kontrastní světy byly největší silou. Při tvoření ucelených kolekcí designér nemůže mít jen hlavu v oblacích. Oděv je i velmi praktická technická exaktní disciplína. Vždy jsem si připomínala, že studuji uměleckou, ale i průmyslovou školu.
Po mnoha letech praxe v oboru ale čím dál více inklinuji k přidání i umělecké hodnoty pomocí svých vlastních vzorů – z oděvů si dělám trochu „malířské plátno”.
Pod značkou Mi fashion label čerpáte inspiraci z umění nebo architektury, ale stále se přikláníte ke streetstylu kombinovanému s klasickými prvky. Jaká je vize tohoto stylového mixu? A proč si myslíte, že tento dialog mezi „high“ a „low“ tolik oslovuje dnešní mladou generaci?
Právě tento mix mě při tvorbě strašně baví – mám ráda finální look uvolněný, neupjatý, hravý, až obrazový. A pak hra barev, to je mé hřiště. (smích) Velmi mě baví hledat nové kombinace barev, a kde jinde najdete zajímavější varianty než v umění, na ulici, při sportu nebo na cestách, kde každá kultura nabízí vlastní vzory, barvy, struktury a ornamenty?
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: STREETSTYLE JAKO STUDNICE MÓDNÍ INSPIRACE: PROHLÉDNĚTE SI OUTFITY „IT-GIRLS”, KTERÉ VLÁDNOU ULICÍM MÓDNÍCH METROPOLÍ
Foto a muah: Lenka Fritschová, modelka: moderátorka Daniela Brzobohatá, doplňky Leona Pilátová / BAAGi, materiál: Hedva - Český brokát Aktuálně se zaměřujete na lokální malosériovou výrobu v České republice. Jaké jsou největší výhody a překážky tohoto přístupu ve srovnání s globálními dodavatelskými řetězci?
Přestala jsem to porovnávat, jsou to zcela jiné disciplíny.
Nechávám si tkát vlastní vzory v limitovaných sériích v české firmě Hedva - Český brokát, a to opravdu nelze srovnávat s řetězci. Jediné dilema je pro mě stálé zvažování cenotvorby. Chci, aby kolekce nebyly tolik drahé, ale bohužel je to neúprosné a pomalu zvyšovat musím.
Proč je ve světě, kde je vše dováženo, investice do dražších evropských materiálů nejen etická, ale také zásadní pro dlouhou životnost a luxus, který nabízíte?
Právě proto. Nejen tedy, že jsou pro mě ty materiály krásné, ale i etické, luxusní a nekonvenční s přidanou uměleckou hodnotou. Jinak by mi to vůbec nedávalo smysl.
Vaše návrhy jsou vizuálně přitažlivé, přestože jsou minimalistické. Co považujete za zásadní, aby byl i ten nejjednodušší oděv výrazným kouskem? Je to nějaký klíčový prvek nebo detail?
Děkuji, to jsem opravdu moc ráda, že to takto vidíte. Opět musím říci, že je to díky vlastním vzorům a materiálům. Mám prostě ráda grafický projev v oděvu. I v době, kdy jsem si materiály ještě nenechávala vyrábět, jsem pracovala s kontrastními materiály a lineárními detaily, které působily silně graficky.
Ve vaší práci je klíčový také individuální přístup. Jaká je nejčastější obava nebo omezující přesvědčení, které u žen pozorujete, pokud jde o sebevyjádření prostřednictvím odvážné a výrazné módy?
Určitě je důležité ke každé klientce přistupovat individuálně a velmi šikovně kombinovat celý outfit. S klientkami zkoušíme celé outfity a ukazuji jim varianty, jak lze tyto výrazné kousky nosit, aby se cítily vyjímečně, ale nepůsobilo to přehnaně.
Foto a muah: Lenka Fritschová, modelka: moderátorka Jana Peroutková, doplňky Leona Pilátová / BAAGi, materiál: Hedva - Český brokát Vaše návrhy jsou určeny pro ženy , které se nebojí vyniknout. Jaká tři základní pravidla by měla žena dodržovat, pokud chce, aby její oblečení přitahovalo pozornost pozitivním a nekontroverzním způsobem?
Promyslet celý outfit včetně doplňků. Nepřehnat to. Udržet si svůj styl , svou podstatu. Mnoho mladých žen má pocit, že musí držet krok s mikrotendy, které se mění každých pár týdnů. Jaký je váš názor na současný cyklus rychlé módy a jak se s ním vypořádává značka, která si zakládá na nadčasovosti?
Hlavně se trendy nenechat zotročit. Je sice dobré být „v obraze”, ale všem bych poradila vzít to s nadhledem a nepodléhat rychlým impulzivním trendům ani názorům. Zachovejte své vlastní přesvědčení a styl… a vynechte velká loga. (smích)
Jak se vy sama vyrovnáváte s tlakem na dokonalost a aktuálnost, který je neustále kladen na ženy v módním průmyslu , zejména na sociálních sítích?
Ignoruji tento druh tlaků. Spíš se u toho pobavím.
Který současný módní trend mezi mladou generací považujete za nejzajímavější z hlediska designu a potenciální nadčasovosti?
Antitrend, nebojácnost, nadhled nad upjatostí či módním diktátem. Nelze vypíchnout konkrétní trend, neboť vídám tak širokou škálu přístupů k oblékání… A také je možné, že si je idealizuji. (smích)
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: TRENDY PŘICHÁZÍ A ODCHÁZÍ, ANTITRENDY JSOU VĚČNÉ: ZJISTĚTE, JAKÉ KOUSKY MŮŽETE NOSIT BEZ OHLEDU NA SEZÓNU
Foto a muah: Lenka Fritschová, modelka: moderátorka Daniela Brzobohatá, doplňky Leona Pilátová / BAAGi, materiál: Hedva - Český brokát Jsme generace, která neustále kriticky hodnotí své tělo . Může se oblečení stát nástrojem, který ženám pomůže překonat sebekritiku a cítit se silnější a sebevědomější?
Stoprocentně! Každá žena může oděvem podtrhnout přesně to, co chce ukázat, a také ledasco ukrýt. Volbou oděvu si člověk může proměnit celý den – jak se bude cítit a co ze sebe bude vyzařovat. Všichni to známe – když se sami sobě líbíme v konkrétním oděvu, celý den se promění.
Na Designbloku 2025, jehož ústřední téma je „Odvaha“, budete vystavovat svou nejnovější kolekci GRADACE. Co pro vás znamená odvaha v módě a kdy jste ji naposledy musela prokázat?
Odvaha v módě znamená nebát se kombinovat nové formy, nebát se, co na to řekne okolí, a musím říci, že v Praze to jde hůře než třeba v Londýně nebo Paříži. Je zajímavé sledovat, že když žijete trochu delší čas jinde, tak se najednou oblékáte mnohem uvolněněji, odvážněji a zároveň si s tím neděláte moc velkou hlavu.
A kdy jsem ji musela ukázat já? Když jsem si musela přiznat, že s věkem se mění postava a proporce, a naučit se s tím pracovat, přijmout tento fakt a umět využít nových možností.
Kolekce GRADACE využívá jedinečné brokátové látky od české firmy Hedva a odstupňované střihy. Jedná se o oslavu českého řemeslného umění, nebo spíše o pokus posunout módu do nečekaných futuristických forem?
Upřímně musím říct, že u toho tolik nekalkuluji, proč to dělám tak, jak to dělám. Vše podléhá konkrétní inspiraci a ideji, které se podřizuje formování kolekce, a nikdy předem přesně nevím, jak bude finální look působit. Je to po celou dobu tvorby živý organismus.
Foto a muah: Lenka Fritschová, modelka: moderátorka Jana Peroutková, doplňky Leona Pilátová / BAAGi, materiál: Hedva - Český brokát Na kolekci GRADACE jste spolupracovala s Danielou Brzobohatou a Janou Peroutkovou. Jaká kritéria jsou pro vás klíčová při výběru známé osobnosti, která bude prezentovat vaši vizi? Je důležitější autenticita, nebo mediální dosah?
Focení kolekce je pro mě druhý nejdůležitější krok při tvorbě kolekce. Je to důležitá prezentace značky i atmosféry či příběhu, který dýchne na diváka, klienta. Spolupracuji s různými fotografy, kteří se umí naladit na stejnou vlnu. Několik posledních kolekcí fotím s fotografkou a make-up artistkou Lenkou Fritschovou, která se nejen naladí, ale hlavně inspiruje. Díky tomu, doufám, kolekce též inspiruje její budoucí nositelky.
Autenticita je nutností a mediální dosah vítaný. S Danielou spolupracuji od vzniku značky, a proto je to vždy velká radost. A několik let naši značku nosí i Jana Peroutková, tak jsem byla moc ráda, když na mou prosbu, zda bychom na ní mohly pár kousků vyfotit, řekla: „Ano, ráda.” A za výsledek fotek obou těchto krásných, silných, výrazných a inteligentních žen jsem fakt šťastná.
Sako, klíčový prvek kolekce, je historicky považováno za mužský oděv. Proč v současné době zažívá takový comeback jako symbol ženského „power dressingu“?
Saka a jeho nové verze suplují svetry, mikiny, bundy, a zároveň možná my ženy potřebujeme trochu „dělat ramena”. (smích)
Jak se vám podařilo proměnit sako z korporátního kousku v něco, co zdůrazňuje ženskou sílu, a zároveň zůstává hravé a vizuálně přitažlivé?
Neboť se tam proměňují a mixují všechny různé detaily a prvky. Změna délky a šířky, křížení forem s bomberem či trenčkotem…
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: OUTFIT O LEVEL VÝŠ: INSPIRUJTE SE DOPLŇKY, KTERÝMI MŮŽETE OŽIVIT SAKO
Foto a muah: Lenka Fritschová, modelka: moderátorka Daniela Brzobohatá, doplňky Leona Pilátová / BAAGi, materiál: Hedva - Český brokát Vaší specialitou jsou propracované blejzry, bombery, ale i džíny šité na míru. Proč je tak těžké najít perfektní džíny a jaký je váš tip na výběr správného střihu, který lichotí postavě?
Hraní si se střihem a hledání správných proporcí a detailů… a pak tedy zvolený materiál. Letos mám v kolekci střih džínů, ale vyrobený z brokátu s metalickou nití – jsou to tedy luxusní džíny ve velmi casual oversized provedení.
Móda je často označována za zrcadlo společnosti. Jaký společenský fenomén měl podle vás v posledních letech na módu největší vliv?
Řekla bych, že udržitelnost , recyklace, boj proti masovosti oděvního průmyslu a dále boj za etiku a ekologii.
Zaujala mě ale velmi postapokalyptická prezentace Balenciagy pro sezónu podzim/zima 2020. Byla velmi silná a stále ji mám před očima. Úplná mrazivá krása .
Jak vnímáte rychlý módní cyklus, kdy se originální kousky z módních přehlídek objevují již po několika týdnech jako levné kopie v řetězcích? Znehodnocuje to originální práci návrháře, nebo je to jen cena, kterou je třeba zaplatit za to, že se móda stala součástí popkultury?
Kopírovat se nemá, inspirovat se smí, ale je to vždy balancování na hraně. Módní řetězce se inspirují až moc často, ale všichni lidé prostě nemohou nosit designérské kolekce. Někteří mají zcela jiné možnosti a priority, a i ti mají právo cítit se hezky, být hezky oblečení . Neodsuzuji. Je spíš důležité, co chce člověk oděvem vyjádřit. Musí existovat obojí a kdo nemáme ve skříni pár takových kousků z fast fashion, ať hodíme kamenem. (smích)
Co je podle vás největším módním klišé, které bychom v roce 2025 měli definitivně pohřbít?
Že některé věci lze kombinovat a jiné ne... Tohle slepé pravidlo bych pohřbila nadobro.
Zdroje: Autorský rozhovor, Mi fashion label, instagramový profil Mi fashion label , Designblok