Jak se moderní politika a veřejná komunikace vyrovnává s radikálními technologickými změnami, které prodělává naše společnost. A kde jsou rizika a příležitosti těchto změn pro instituce i pro každého z nás. To jsou některá z témat, která proberou přední čeští a zahraniční experti na Foru Media. Toto největší setkání komunikačních profesionálů ve střední Evropě bude již po 25. hostit na konci listopadu Praha.
Nabitý program prestižní akce, kterou již tradičně pořádá odborný týdeník Marketing & Media, nabídne na 70 špičkových sociologů, politologů, marketingových a dalších komunikačních expertů z Česka i ze zahraničí.
Čestným hostem akce bude prezident České republiky Petr Pavel. Ten by se ve svém vystoupení měl věnovat nezastupitelné roli seriózních a na státu nezávislých médií pro fungování demokracie a významu kvalitní novinařiny pro současnou společnost.
Forum Media se uskuteční 25. listopadu v O2 universu. Podrobný program konference Forum Media a profily všech spíkrů najdete zde. Vstupenky na Forum Media si můžete pořídit zde.
HlídacíPes.org je mediálním partnerem konference.
Hvězdy světové politologie a sociologie
O své bohaté zkušenosti z oblasti politické komunikace v kolébce světové demokracie se na Foru Media podělí lord Evans ze Sealandu. Tento speciální host konference se jako šéf volebních kampaní britské Labour Party a spolutvůrce jejích tří posledních volebních triumfů, včetně vítězství současného premiéra Velké Británie Keira Starmera, může pochlubit vskutku interesantním životopisem.
„Když prohrajete volby, je obrovská chyba začínat s tím, že se musí změnit voliči. Ne, vy se musíte změnit,“ upozorňuje tento britský politický stratég s více než čtvrtstoletím zkušeností z britských volebních kampaní, ale i byznysu a behaviorálního výzkumu.
[caption id="attachment_142274" align="aligncenter" width="518"]
Foto: Forum Media[/caption]
A připomíná staré pravidlo, že vlády volby prohrávají, opozice volby nevyhrává. Politiku přirovnává k marketingu. „Vždy prodáváte pocit. Nejprve musíte zasáhnout srdce, teprve potom hlavu. A jde především o nabídku: lidé nehlasují proto, aby vládě poděkovali, ale kvůli tomu, co přijde dál.“
V politice podle lorda Evanse fungují data jako zpětné zrcátko. „Ukazují vám, kudy jste jeli a kde právě jste. Směr, kam chcete mířit, vám ale určují vaše hodnoty.“ A politickým stranám radí být co nejvíce empatické a naslouchat voličům na straně jedné, ale zároveň držet se svých hodnot.
„Neměňte je podle okolností, ale formulujte svou nabídku tak, aby oslovila lidi tam, kde jsou a ne tam, kde byste si přáli, aby byli.“ Zdůrazňuje přitom primární roli příběhů stran a politiků: proč kandidují, proč jsou vůbec v politice. A pokud se ta sdělení protínají s klíčovými obavami cílových voličů, pak budou podle lorda Evanse účinná.
Z trochu jiného úhlu pohledu se na veřejné dění dívá americká akademička Alison Dagnesová. Tato politoložka se dlouhodobě zabývá politickými skandály a vztahem politiky a médií. Všímá si přitom zásadní proměny v této oblasti, způsobené zejména technologickou transformací mediálního světa a společnosti obecně.
Zatímco dříve byly politické skandály tím, co hýbalo celým veřejným děním, fragmentace světa veřejné komunikace a polarizace společnosti vede k tomu, že špatné chování u členů vlastního politického tábora je omlouváno, zatímco to samé u soupeřů neboli jiné „bubliny“, naopak zveličováno. Upozorňuje i na rizika přehlcenosti skandály a čím dál větší morální otupělosti veřejnosti.
[caption id="attachment_142275" align="aligncenter" width="530"]
Foto: Forum Media[/caption]
Rizikem je i prudce rozvíjející se AI. „Začnou se objevovat AI generované fotografie politiků, které mají být skandální, ale nebudou pravdivé. To způsobí zahlcení veřejného prostoru obrazy, které budou falešné. Výsledkem bude rostoucí cynismus. Lidé začnou pochybovat o všem, co vidí,“ varuje před děsivou budoucností politiky, médií ale i celé společnosti Alison Dagnes.[souvisejici]
Psycholožka médií Jessika Piotrowski z Amsterodamské univerzity vede mj. celoevropsky asi nejvýznamnější program zaměřený na digitální gramotnost mladých. Na Foru Media přiblíží způsob, jakým nastupující generace mladých konzumují informace a jaký dopad na ně mají digitální média.
„…Tvrzení, že mladí lidé nekomunikují s vrstevníky, je nepravdivé… Digitální prostor jim nenahrazuje ten reálný, jen ho rozšiřuje… Mladí používají digitální prostor především k udržení offline přátelství.“ Piotrowski tak částečně zpochybňuje jednostranně kritický pohled na dopad sociálních sítí a dalších digitálních platforem na mladou generaci.
Klade přitom důraz na vzdělávání a povědomí, striktní regulace sama o sobě nevyřeší všechny problémy. Do hledání nejlepší rovnováhy mezi soukromím, právy, zapojením a využitím moderních technologií musí být kromě technologických firem a vlád včetně regulátorů zapojeni i rodiče, školy a v neposlední řadě také samotní mladí.
Britská spisovatelka a přední komentátorka veřejného dění Julia Hobsbawmová po úspěšné kariéře v médiích a PR zasvětila poslední léta tématu budoucnosti práce a vlastnímu projektu The United State of Work. Změny v podobě práce považuje za natolik významné, že je přirovnává ke změně klimatu.
„Je to nový zeitgeist a potřebuje nové poselství, strategii a média, aby se kolem ní vytvořilo hnutí.“ Podle Julie Hobsbawmové hrají roli nejen nové technologie, ale i proměny samotné společnosti i vnímání každého z nás. Veliký tektonický zlom přinesla pandemie covid před 5 lety.
„Lidé dnes vnímají své pracovní a soukromé životy zcela odlišně než dřív. Pandemie v nás zanechala hluboký pocit zranitelnosti a lidskosti. A zároveň se naplno rozjela éra AI, což přináší napětí a šok z jejího nástupu.“ Situace, kdy struktury zůstaly ve značné míře stále stejné, rigidní, zatímco svět se prudce mění, se podle ní projevuje i tím, že roste nedůvěra zaměstnanců vůči vedení firem, zaměstnanci ve firmách tiše rezignují nebo naopak mnohem častěji mění místo atd.
Určitou perličkou v programu konference Forum Media bude příspěvek publicisty a pedagoga Jamese Lanhama z univerzity v britském Coventry, který se už řadu let systematicky věnuje významu erotična v marketingové komunikaci. Upozorňuje přitom, že erotično spočívá v něčem zcela jiném, než v ukazování nahých těl.
Češi, kteří udávají tón (nejen) světové komunikaci
Na konferenci Forum Media vystoupí i špičkoví experti a mezinárodně relevantní osobnosti z Česka a Slovenska. Radim Svoboda se z manažera české pobočky Coca-Coly vypracoval do role globálního viceprezidenta sítě Leo Burnett v americkém Chicagu, odkud přešel řídit jako světový CEO reklamní síť McCann v New Yorku a dnes vede vlastní projekty.
Tomáš Gonsorčík z rodného Slovenska doputoval do newyorské centrály DDB, kde působí jako globální šéf strategie. Úspěch kampaně pro tyčinku KitKat, která získala historicky první grand prix pro českou reklamu na festivalu Cannes Lions, představí Vojtěch Kubricht z Nestlé.
Honza Vokurka se svěří s tím, jak vybudoval z malé regionální značky Kitl štiku v segmentu, a šéf studia Warhorse Martin Frývaldský zrekapituluje cestu úspěšné hry Kingdom Come k publiku na celém světě. Šimon Pánek, spoluzakladatel a šéf nadace Člověk v tísni, se podělí o to, jak se podařilo vybudovat z malé mediální nadace jednu z nejrespektovanějších humanitárních organizací v Evropě.
Úspěšní čeští reklamní režiséři a další tvůrci budou na Foru Media diskutovat o klíčové otázce – co dělá dobrou reklamu dobrou a jak se pozná od té druhé. Těšit se můžete třeba na tvůrce reklam světových značek i režiséra hrané tvorby Ivana Zachariáše, cenami ověnčeného Daniela Růžičku a další špičky tuzemského marketingu a mediálního světa.