V roce 1966 začala mystifikace, která český kulturní prostor obohacuje dodnes a je jedním z nejvýznamnějších projektů tohoto druhu ve 20. století. Fenomén univerzálního génia Járy Cimrmana se z „pouhé“ rozhlasové mystifikace stal doslova národním pokladem. Za jeho zrodem stojí dvojice Zdeněk Svěrák a Jiří Šebánek.
Největší z největších
„Největším světovým spisovatelem, vynálezcem, malířem, fyzikem, lyžařem a filosofem za posledních sto let byl český velikán, Jára Cimrman. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat,“ uvádí ve snímku Jára Cimrman, ležící, spící Valerie Kaplanová jeho osobnost.
Do této fáze dospělo jméno, které poprvé zaznělo v rozhlasové relaci „Nealkoholická vinárna U pavouka“, což se odehrálo 23. prosince 1966. První zmínka se ovšem objevila už 16. září téhož roku. Trojice Zdeněk Svěrák, Jiří Šebánek a Karel Velebný vytvořili postavu, která byla ale podle iRozhlasu nejdříve představena jako současník, řidič parního válce.
Liptákovský nález
Během Vánoc 1966 pak Velebný posluchačům sdělil, že obec Liptákov vydala truhlu s pozůstalostí asi už mrtvého Čecha, jehož činnost a dílo nemá ve světě obdoby. Objevitelem se stal doktor Evžen Hedvábný, který na truhlu přišel během práce na chalupě v Jizerských horách. Jeho přítel pyrotechnik Šťáhlavský ji ale během otevírání nešťastnou náhodou zničil.
Rodí se kult
Ještě před vánočním vzkazem (konkrétně 29. října) bylo založeno dodnes fungující Divadlo Járy Cimrmana, u čehož stála trojice Svěrák, Šebánek a Smoljak, dále básník Miloň Čepelka a hudebník Velebný alias Hedvábný. V Malostranské besedě se pak 4. října 1967 odehrála premiéra Aktu, kdy vstup byl jen 15 Kč.
Plaketa na Cimrmanovu počest v obci Míšov, FOTO: Dr. Killer, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons Hry a semináře
Jedním z klíčových prvků úspěchu byla skutečnost, že hrám předcházely fingované přednášky či semináře o autorovi. Ty se záhy staly pevnou součástí všech představení, kolikrát byly i populárnější. Herci divadla se tu stylizovali do badatelů, kteří divákům představují rozbory nejrůznějších záběrů Cimrmanovy práce napříč lidským konáním, od hudby po kriminalistiku.
Možná překvapí, že Ladislav Smoljak byl k celé věci nejdřív poměrně skeptický a bral ji za ptákovinu. „Začal věřit až za čas, v hostinci U Tří hvězdiček, kdy přišel na to, že Cimrman není jen ptákovina, ale ztělesnění doby, která nám chybí,“ vzpomínal Zdeněk Svěrák pro Radiožurnál.
Z rozhlasu po národní poklad
Jakých rozměrů postava univerzálního génia nabyde, určitě jeho tvůrci netušili. Cimrman překročil hranice forem i žánrů, v 80. letech se díky Smoljakově režii a nasazení dostal i na filmové plátno. Na životopisné komedii Jára Cimrman, ležící, spící a kriminálce Rozpuštěný a vypuštěny se autorsky podílel i Zdeněk Svěrák. Ten se nakonec stal i filmovým Cimrmanem.
Fiktivní postava ale nabyla takové popularity, že krátce vedla i anketu o největšího Čecha, kterou v roce 2005 pořádala Česká televize. Pro fiktivnost byl záhy vyřazen, ukázalo to však sílu tohoto počinu.
Je všude
Citáty z her jsou dnes součástí běžné konverzace, internet je plný memů, montáží a gifů. Kolik jen komentářů na Facebooku obsahuje Smoljakovo: „Debil, blbeček, debil, blbeček, akorát támhle vzadu, to je snad jediná výjimka, sedí dva blbečci vedle sebe!“ A legendární film Jára Cimrman ležící, spící připomene v neděli 28. září v 09:50 stanice AMC.
Zdroje: iRozhlas, Stars24, Radiozurnal, Marianne, YouTube