Třicet šest let po pádu komunistické totality se do české filmové branže natvrdo vrací ideologické posuzování projektů a štábů. Sledovat se bude dodržování zelené ideologie nebo pohlaví filmařů. Vyplývá to ze schválené Koncepce rozvoje audiovize (KRA), ze které bude vycházet právě oficiálně startující Státní fond audiovize. Ten v září vyhlásí prvních devět výzev v celkové hodnotě více než 154 milionů korun. Jak vyplývá z KRA (což je základní strategický dokument fondu), součástí hodnocení předkládaných projektů (filmových, televizních atd.) bude nově ideologické hledisko, podobně jako před rokem 1989 posuzovala filmové projekty tehdejší státní moc. "Kritérium udržitelnost bude sloužit k posouzení environmentální a sociální udržitelnosti projektu. Ve výzvách na podporu vývoje by se bodové skóre pro tuto kategorii mělo pohybovat mezi 5 až 10 body, ve výzvách na podporu výroby maximálně do 10 bodů," uvádí koncepce (viz zde). "Dále se bude hodnotit zapojení tématu udržitelnosti do obsahové části projektu." "Dalším krokem v rámci tohoto specifického cíle bude příprava implementace kapacitně náročnějších opatření, jakými jsou audity udržitelného přístupu či kalkulačka uhlíkové stopy."
Koncepce v tomto ohledu dokonce pracuje s utopickými představami (další analogie s obdobím před rokem 1989). "Téma udržitelnosti lze rozdělit do dvou samostatných oblastí. Tou první je oblast tzv. greenfilmingu, která je provázaná s celoevropskými cíli na dekarbonizaci a postupné budování bezemisní společnosti." Ve skutečnosti žádná bezemisní společnost neexistuje.
Posun k ideologie výmluvně dokumentuje tato pasáž KRA: "V dosavadním systému byla klíčovým hodnoticím kritériem umělecká kvalita projektu, za kterou mohl žadatel získat až 40 bodů ze 100. Toto kritérium, u něhož se hodnotí přínos k diverzitě české audiovize a inovativnost projektu, není vzhledem ke své výrazně subjektivní povaze samo o sobě vhodné pro systematické porovnávání či odstupňované hodnocení projektů."
V širším kontextu chce nová dlouhodobá koncepce, ze které audiovizuální fond vycházet při rozdělování peněz daňových poplatníků, brát v potaz i genderovou ideologii, která bude kritériem při posuzování složení filmových štábů (před rokem 1989 se přihlíželo na počet členů KSČ v produkčním a tvůrčím týmu). "Z hlediska sledování genderové vyváženosti u podpořených projektů je nutné sledovat gender u členů tvůrčích týmů. Dlouhodobým cílem je podpora růstu počtu žen na klíčových pozicích při vývoji a výrobě AV děl."
Nově se tak bude monitorovat pohlaví filmařů. "Ve formulářích bude také po spuštění AIS PORT možné sledovat složení tvůrčích týmů dle genderu. K tomu je zapotřebí přidat do příslušných kolonek pohlaví. Podobně jako jiné zahraniční fondy bude český fond pracovat se třemi kategoriemi - muž, žena, jiné. Vzhledem k příčinám nízkého zastoupení žen v klíčových tvůrčích profesích bude ve vybrané výzvě na podporu vývoje zavedena možnost udělení bonusu pro ženské týmy."
Státní fond audiovize, který pojede linie, narýsované KRA, dokonce počítá se zavedením nové pozice politruků do natáčecích štábů. "Do formulářů výzev bude mít žadatel možnost propsat novou pozici: konzultující udržitelnosti. Tato pozice se tak stane součástí tvůrčího týmu (mimo definici projektu). Zároveň bude možné pro tuto pozici alokovat prostředky v rozpočtu projektu." V širším výhledu se pak počítá se zavedením "kvót pro specifická díla s tématem udržitelnosti a diverzity".
Ideologická mašinerie Státního fondu audiovize bude každý rok rozdělovat stovky milionů z peněz daňových poplatníků. Kupříkladu krátkodobé koncepce 2026 počítají s rozdělením 663 milionů korun. Fond přiděluje peníze ve dvou nohách - na tzv. filmové vratky a jako podporu české audiovize (tato kapitola je rozdělena na čtyři oblasti - film, TV, hry a animace a infrastruktura). Borovan.cz rovněž dlouhodobě upozorňuje na masívní střety zájmů v vrcholových orgánech fondu, které jsou v rozporu s legislativou EU (viz zde).
Zde detaily k prvním výzvám, vypsaným audiovizuálním fondem:
