Media Bohemia patří k největším rádiovým skupinám v Česku a je bezpochyby největším privátním čistě rozhlasovým subjektem (bez vazeb na další média). Provozuje přes 40 stanic ve čtyřech programových sítích - Fajn radio, Blaník, Hitradio a Rock radio. V těchto měsících skupina prochází rozsáhlou digitální transformací. O podrobnostech a dalším směřování skupiny v podcastu První liga mluvil spolumajitel MB Jan Neuman. Digitální transformace, která odstartovala v loňském roce, by skupinu Media Bohemia měla připravit a její produkty přizpůsobit měnícím se podmínkám na celém mediálním trhu, který pomalu přestane rozlišovat jednotlivé mediatypy a kde hlavní komoditou bude pozornost všech konzumentů. "Budoucnost celého mediálního trhu jsou data. Obecně naše hlavní priorita je budování a posilování digitálního portfolia. A konverze výrazné části příjmů z klasické rádiové reklamy do online a do digitálu. Naše investiční priority a naše uvažování o budoucnosti je o online," uvedl Jan Neuman (foto), který je programovým ředitelem a vlastní přibližně třetinu Media Bohemia. Zbylé dvě třetiny ovládá Daniel Sedláček.
Důležitou roli v transformaci MB bude hrát umělá inteligence, která by měla být podle Neumanových představ implementována do obchodní oblasti, do programmingu a do datových souborů. Ty by pak měly být schopny mnohem přesněji definovat to, co posluchači chtějí. "A na základě toho budeme posluchačům vytvářet obsah," uvedl Neuman.
V rámci transformace MB v těchto měsících rovněž výrazně expanduje do segmentu DAB+, přestože jej považuje za "slepou cestu". "Celý mediální trh prochází v tuto chvíli poměrně zásadním obdobím transformace v podstatě všeho. Od obsahu, přes formu distribuce, přes zvyklosti našich posluchačů a diváků, až po očekávání našich klientů a inzerentů. A pokud se budeme bavit o základních technologických trendech, co chtějí posluchači, inzerenti a k čemu směřuje technologie, tak si řekněme, že DAB, který tu je od roku 1992, nebude technologie, na které bychom chtěli a měli naši budoucnost na příštích deset dvacet let stavět. Je jen jinou formou lineární jednosměrné distribuce. Bohužel nás nikam neposouvá, co se týká zkvalitnění způsobu prodeje," myslí si Neuman.

foto: Michaela Szkanderová
"Je to slepá cesta, po které chceme jít, protože vidíme jistou synergii mezi provozováním DABových rádií a technologickým rozvojem a investicemi, které potřebujeme udělat právě pro zajištění budoucnosti Media Bohemia," doplnil Neuman. Z tohoto důvodu MB nedávno požádala a od vysílací rady získala hned 17 digitálních licencí, z toho pět pro zcela nové, DABové stanice - Český Blaník, Helax, Oldies radio, Rock Radio Stage a Hitrádio 90. Vyjma Oldies rádia se jedná vždy o digitální doplněk stávající programové sítě. Tři z nich již vysílají, další by měly odstartovat na počátku září.
Navzdory těmto investicím MB za strategický segment považuje internetové vysílání, kde již provozuje vlastní platformu Radia.cz. V současné době se hraje o to, zda si každý větší privátní broadcaster pro online vysílání vytvoří vlastní aplikaci nebo zda dojde ke sdílení jedné aplikace pro poslech na internetu. V online segmentu se však ještě silněji než doposud budou rádioví hráči utkávat s globálními koncerny typu Spotify, které disponují obrovskou zásobou dat a širší nabídkou obsahu. Přesto však Jan Neuman tento souboj nepovažuje za předem prohraný.
"Pokud se budeme bavit o našem střetu třeba se Spotify, tak schopnost Spotify dělat personalizované playlisty pro každého svého posluchače bude v řádech úplně jiná než naše. Ale to co my do toho můžeme vnést, je otázka relevantních osobností, které pocházejí z domácího prostředí a vytvářejí si vztah k posluchačům. Což je pro mě asi to největší konkurenční pole pro příštích pět deset let. My budeme muset opravdu zásadně investovat do rozvoje osobností a obsahu," komentoval Neuman.