Od dominance k samozřejmosti
Původ některých francouzských domů sahá až do renesance. Francouzi tak mají za to, že i dnes pokračují v dominanci v tomto ohledu. Jenomže realita se dnes od slavných dob, kdy Paříž diktovala světové trendy, liší.
Francouzský styl se stal natolik univerzálním, že jej už nevnímáme jako specificky francouzský. Mezi klasické prvky francouzského šatníku patří například pruhy, barety, krátké černé šaty nebo vykrojená saka. To vše je ale dnes součástí šatníků lidí po celém světě.

Zdroj obrázku: Unsplash+, The Now Time
Paříž versus globální realita
Francouzský styl byl prezentován jako moderní, ale zároveň částečně i historicky vyhlížející oblečení. Spojoval prvky elegance starších dob s těmi současnými. A Francouzi nadále žijí v přesvědčení, že mají na eleganci jakýsi národní monopol.
Současná Paříž stále představuje módní centrum. Jenomže její vliv je dávno už spíše jen symbolický.
Módní trendy dnes vznikají i v Miláně, New Yorku či Tokiu, na sociálních sítích se objevují dříve, než vůbec stačí Paříž reagovat. Ačkoli si tak tamní obyvatelé myslí, že stále diktují módní pravidla, není tomu tak.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Alexandra Tran
Co Francouzi opravdu nosí
Nejen svět, ale samotní Francouzi nemají mnohdy jasno v tom, jaká je realita. Podle většiny lidí je francouzská móda o baretech, výrazných sakách, dlouhých kabátech s prvky renesance.
Ve skutečnosti nicméně turisté přijíždějící do Paříže nevidí město plné elegantně oblečených obyvatel. Francouzi se dnes oblékají stejně prakticky a všedně, jako obyvatelé kteréhokoli jiného vyspělého města. Přesto nicméně nějakým způsobem stále věří ve svou módní nadřazenost.

Zdroj obrázku: Pexels, Olena Bohovyk
Hollywood a módní stereotypy
Ve skutečnosti je to Amerika, kdo pomohl Francii získat její reputaci. V hollywoodských trhácích se často Francie zobrazuje právě jako královna módy. A to i dnes, kdy už tomu tak úplně není.
Řada lidí tak stále věří tomu, že jsou lidé v tamní zemi něčím speciální. Věří tomu ale především sami Francouzi. Hollywood představuje stát jako místo vysoké módy, kde se vyrábí designové oblečení a kosmetika. Přitom globální móda už dávno hranice překonala.
Ironie nicméně spočívá v tom, že Francouzi lpí na své módní výjimečnosti.

Zdroj obrázku: Pexels, EVG Kowalievska
Konec francouzské exkluzivity
Francouzská móda bezpochyby inspiruje celý svět. Úspěšně kombinuje tradici a inovaci, vytváří tedy styl, který je oceňován prakticky všude. Právě to nicméně vedlo k tomu, že ostatní státy prvky módy převzaly, pozměnily, vylepšily.
Dnes už nemá francouzský styl svou exkluzivitu. Módní průmysl dnes čerpá z francouzského dědictví a dává mu samozřejmě kredity za přínos, nicméně už se nedá říci, že by byla obecně Paříž vnímána jako centrum módy. Proč si tedy Francouzi stále myslí, že tomu tak je?

Zdroj obrázku: Unsplash+, Valentin bonjour
Nová generace návrhářů
Především starší generace stále žije v domnění, že francouzská móda je něco, co zemi nikdo nemůže vzít. V posledních letech je ale ve skutečnosti tamní móda jiná než před lety. Nové generace módních návrhářů už tolik nespoléhají na tradice.
Umělci čerpají z globálních inspirací, streetwearových kultur a digitálních platforem. Přesto jsou ale ovlivněni veřejným myšlením Francouzů a mají za to, že to, co vytváří, je originální a přinese to Francii další slávu v módním odvětví.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Anthony LE
Sociální sítě versus pařížské přehlídky
Tradiční francouzský systém módních přehlídek a sezónních kolekcí čelí v posledních letech výzvě. Dříve byly totiž podobné akce navštěvovány velkými módními ikonami z mnoha zemí, čekalo se na to, co odhalí.
Dnes nicméně mnoho lidí dá přednost sociálním sítím. Tam je jednak inspirace velmi široká, zároveň se ale často také zobrazí záznamy z přehlídek. Lidé se tak o modelech dozví, aniž by se museli zvedat z gauče. Nehledě na to, že některé modely se objeví na internetu dříve, než je návrháři představí oficiálně.

Zdroj obrázku: Pexels, Ccottonbro studio
Ekonomická realita francouzského módního průmyslu
Francouzský módní průmysl má i dnes stále významné zisky. Není nicméně už tak dynamický jako v minulých desetiletích. Konkurence totiž přináší nejen levnější alternativy, ale také inovativní přístupy k módě.
Francouzské luxusní značky sice udržují své pozice, jejich vliv na moderní oblékání ve světě ale klesá. Data jasně ukazují, že padá nejen vliv, ale také zisky francouzských firem. Jsou nadále vysoké a dostačující, výrazně ale klesají.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Ahmed
Udržitelnost versus francouzská tradice
Moderní oblečení se točí více a více kolem udržitelnosti, etické výroby a cirkulární ekonomiky. V těchto oblastech francouzský průmysl nicméně za konkurencí zaostává. Soustředí se spíše na tradiční modely a luxus.
I když tak Francie prvky v módě ostatní inspiruje, další země přidávají přesně to, po čem dnes lidé touží.
Vytváří cenově dostupné oblečení, které sice není tak luxusní jako prémiové francouzské značky, nicméně dlouho vydrží a dobře vypadá.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Florian Peeters
Budoucnost francouzské módy
Francouzi si chtějí zachovat identitu a nadále vytvářet módu, kterou tvořili po dlouhá desetiletí. Je nicméně třeba si uvědomit, že doba a potřeby lidí se mění.
Pokud chtějí velké značky nadále fungovat, měly by zahodit svou přehnanou hrdost. Je potřeba, aby si v zemi lidé uvědomili, že už dávno není Francie takovou módní ikonou, jako dříve. Že sice hodně světu dává, má se ale od ostatních také co naučit.
Jedině v takovém případě budou nadále i větší firmy generovat potřebné zisky, v tom opačném začnou za pár let krachovat.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Nataliya Vaitkevich
Zdroje článku: www.whowhatwear.com, www.eviemagazine.com, verilymag.com, leoncechenal.com, everydayparisian.com, www.storicko.cz