Vtipně připravená vizualizace, pár sebejistých vět o světovém prvenství a precizní načasování. Kombinace, která stačila k tomu, aby se internet na chvíli zasnil, jaké by to bylo letět v dopravním letadle se skleněnou podlahou a dívat se přímo dolů na krajinu pod sebou.
A pak přišlo vystřízlivění: šlo o aprílovou mystifikaci jedné britské aerolinky, která na konci března a na Apríla 2013 tvrdila, že chystá „glass-bottom“ spoj přes Británii. Oznámení se tvářilo seriózně, na síti kolovaly obrázky a příběh převzala média. Byla to švanda, ale i malá lekce z mediální gramotnosti.
Rok, kdy se svět díval pod nohy Fáma se zrodila na oficiálním blogu – se slovy o dalším světovém prvenství a s dovětkem, že novinka doprovodí zahájení vnitrostátních letů do Skotska. Kdo se nechal unést, mohl mít pocit, že stojí před technologickou revolucí v cestování : sedíte, díváte se pod sebe a podlaha mizí v průhledném skle. Zpráva se bleskově šířila přes sociální sítě, kde letadlo s proskleným dnem získalo virální přitažlivost.
Čtěte také : Šílenost nebo skvělá vychytávka: Auta se zabudovaným kávovarem. Populární model ho nabízel ve volitelné výbavě
Jak se hoax šířil a kdo se chytil Aprílové žerty patří k jarním rituálům i v redakcích. V roce 2013 se o skleněné podlaze psalo v zábavných přehledech spolu s dalšími výmysly dne. Některé deníky o novince informovaly zcela vážně a teprve později doplnily, že šlo o mystifikaci. Příběh má i mezinárodní epizodu: čínská státní televize krátce vzala zprávu za bernou minci a zařadila ji do vysílání. Internet se bavil – a letecký marketing si odškrtl povedené virální číslo.
Jak to celé vypadalo na papíře (a na sítích) Klasická tiskovka napsaná tak, aby působila důvěryhodně, plus fotka s průhledným pruhem uličkou kabiny. Text sliboval, že každý cestující získá ptačí perspektivu a vychutná si scenérie nad Britskými ostrovy. V některých verzích se dokonce objevila poznámka o speciálně školené posádce pro ty, kterým by se z výhledu točila hlava – přesně ten detail, který zvedá obočí, ale zároveň činí historku uvěřitelnou. Odkazy se šířily na Twitteru i Facebooku z oficiálních účtů a s přiloženými vizuály, což celé akci dodalo punc reality.
Proč by skleněná podlaha v dopravním letadle nedávala smysl I když myšlenka zní lákavě, realita je nereálná. Pod kabinou se nachází zavazadlové prostory, mechanismy podvozku i důležité nosné části trupu. Průhledné panely by narazily na požadavky pevnosti, tlakové odolnosti a hmotnosti – a i kdyby se nějaké okno v podlaze vyrobilo, šlo by spíš o efektní průzor než o celoplošný skleněný koberec. Zkrátka: pěkná představa, ale v běžném provozu těžko realizovatelná.
Čtěte také : Přechod, který změnil životy. Takto to všechno začalo
Skleněná podlaha je z hlediska designu nereálná, zdroj: Shutterstock Co nám tahle legrace říká o leteckém marketingu Letecké společnosti rády prodávají sny a výhledy – doslova. Aprílový žert zapadal do tradice hravých kampaní, které stavějí na humoru a trochu popichují konkurenci i média. Důležitá ingredience? Věrohodné detaily. V roce 2013 se objevily jak tiskové zprávy, tak i tweet s vizualizací a hashtagy, které navozovaly dojem reálné produktové novinky. Všechno vypadalo natolik uvěřitelně, že sbíralo sdílení napříč světem i leteckými komunitami. A právě proto se dnes objevuje v seznamech nejpovedenějších aprílových kousků.
Apríly v dopravě: jemná hranice mezi vtipem a důvěrou Tahle epizoda zároveň připomněla, jak snadné je v informačním přetlaku přeskočit krok ověřování. Když se do kolotoče chytnou i velká média, vznikne řetězová reakce, kterou pak musí někdo brzdit dodatkem „byl to vtip“. V případě skleněné podlahy šlo o humorné cvičení, které nikoho nepoškodilo a naopak ukázalo, jak virální kouzlo funguje. O to víc se hodí zdravá míra skepse – a taky ochota se zasmát, když pravda vyjde najevo.
I roky po této události se objevují články a statusy, které připomínají legendární průhlednou podlahu. Z fotomontáží se stal internetový folklor a z žertu případová studie o tom, jak spojit fantazii, načasování a sílu sociálních sítí.
Zdroje: twitter.com , theguardian.com , howitworksdaily.com , technologybloggers.org , youtube