Norsko je zemí, kde se kupuje nejvíce elektromobilů na světě. Pokud ovšem vezmeme v úvahu jeho podíl na trhu, protože v samotné Evropě ho z hlediska objemu předstihují země jako Německo. Tlak vlády byl takový, že se elektromobil etabloval jako zdaleka nejprodávanější. V červnu 2025 dosáhl jeho prodej více než 96% podílu a z téměř 19 000 kusů prodaných během tohoto měsíce bylo pouze 577 kusů poháněno spalovacími motory. A z nich jen něco málo přes sto nebylo vůbec elektrifikováno. Norský autoklub si je vědom důležitosti podpory potenciálních kupujících, a proto provádí testy reálného dojezdu nejvýznamnějších elektromobilů na trhu.
Tesla a Čína vedou
Automobilový klub Norska provádí dva testy ročně, jeden v zimě a druhý v létě. Tentokrát bylo testováno 27 vozidel a celkově získané údaje byly dobré: 15 z nich překročilo dojezd s cyklem WLTP (nový celosvětový standard pro měření spotřeby paliva a emisí u osobních a lehkých užitkových vozidel).
Testy mají simulovat reálné podmínky průměrného norského řidiče. Většina z nich probíhá na vedlejších silnicích s průměrnou rychlostí 70 km/h. Příležitostně se dvakrát dotknou dálnice. Když se vůz vybije, zaznamenají počet ujetých kilometrů.
A v jejich testech jsou dva jasní vítězové. Mezi 15 vozy, které dosáhly nejdelšího dojezdu v cyklu WLTP, je Tesla Model Y, která překonala homologační bariéru o 66 kilometrů a namísto očekávaných 582 kilometrů zaznamenala 652 kilometrů reálného dojezdu.
Mezi deseti vozy s nejdelším dojezdem najdeme na konci seznamu také Teslu Model 3 (+19 kilometrů), ale uprostřed najdeme Zeekr 7X, druhý s +52 kilometry, BYD Tang, třetí s +42 kilometry, MG S5, pátý s +27 kilometry, Polestar 4 (čínského původu sdílející podvozek se Zeekrem a Volvem), sedmý s +27 kilometry, a BYD Sealion 7, devátý s +21 kilometry.
Západ ostrouhal
Jinými slovy, mezi deseti vozy s největším nárůstem dojezdu oproti homologovanému dojezdu jsou dva vozy Tesla a pět dalších využívá čínskou technologii. Do seznamu se dostaly pouze Peugeot E-5008 (čtvrtý s +28 km), Volkswagen ID.7 GTX Tourer (šestý s +27 km) a BMW iX (osmý s +23 km).
Mezi 12 nejhoršími vozy z hlediska ztráty dojezdu je sedm evropských nebo amerických vozů. Kromě toho je v této skupině i Kia EV3 se ztrátou dojezdu 17 km oproti WLTP. V tomto případě jsou v této skupině pouze MG Cyberster (-14 km), Hongqi EHS7 (-16 km), Polestar 3 (-25 km) a Volvo EX90 (-32 km).

Zdroj: Youtube.com
Zajímavé je, že vůz, který ztratil nejvíce na dojezdu, je Lucid Air, luxusní sedan, který má za cíl zastínit Teslu Model S, s poklesem o 131 km oproti očekávání WLTP. Je to však vůz, který ujel nejvíce kilometrů mezi jednotlivými nabitími, když na jedno nabití ujel 829 km. Dalším nejschopnějším modelem byla Tesla Model 3 se 721 skutečnými kilometry. Stupně vítězů uzavírá BMW iX a jeho 691 ujetých kilometrů.
Budoucnost dopravy zůstává nejistá
Rostoucí obliba elektromobilů v Norsku není náhodná. Země zavedla politiku, která podporuje zavádění elektromobilů, jako jsou daňové úlevy, přístup k autobusovým pruhům a bezplatné parkování v některých oblastech. Díky těmto opatřením jsou celkové náklady na vlastnictví elektromobilu atraktivnější než náklady na vlastnictví spalovacího vozidla. Kromě toho má Norsko dobře rozvinutou nabíjecí infrastrukturu, která občanům usnadňuje přechod na elektromobilitu.
Trh s elektromobily se rychle vyvíjí a čínské značky se v této oblasti stávají vážnými konkurenty. Společnosti jako BYD a Zeekr investují do pokročilých technologií a masové výroby, aby mohly nabízet vozidla, která jsou nejen cenově dostupná, ale také vysoce účinná. To vytváří tlak na tradiční výrobce, aby inovovali a zlepšovali svou nabídku, aby zůstali konkurenceschopní.