Představte si tu scénu. Máte Teslu a chystáte se na dovolenou. Cestujete letadlem, takže stojíte před okamžitým rozhodnutím:necháte auto po dobu dvou týdnů, kdy budete pryč,zapojené, nebo počkáte, až se vrátíte? Pokud se budete řídit doporučením výrobce, je odpověď jasná: nechte ho zapojené.
Přesně to udělal obyvatel Arizony AJ Esguerra. Do písmene se řídil oficiálními radami. Když se však po dovolené vrátil domů, čekalo ho nepříjemné překvapení: jeho Tesla Cybertruck nereagovala. Co se pokazilo?
Co přesně se stalo s vozem Cybertruck
Muž se se svým příběhem podělil v soukromé skupině majitelů vozů Tesla na síti Facebook. Na první pohled se zdálo, že je vše v pořádku. Nabíječka podle něj fungovala, vůz měl 79 % baterie a aplikace Tesla ukazovala, že limit nabití je nastaven na 80 %. Po návratu z dovolené však Esguerra našel to poslední, co byste od připojeného vozidla čekali: zcela nečinný cybertruck.
„Potřebuji pomoc: byli jsme dva týdny pryč, a když jsme se vrátili, Cybertruck se vůbec nezapnul,“ vysvětlil. „Žiju v Arizoně a tento týden jsme měli rekordní teploty, nemohla se baterie přehřát a poškodit?“
AJ kontaktoval servis prostřednictvím aplikace a jak vyprávěl, odpověď byla okamžitá. Technici reagovali rychle a s mužem se obratem spojili. Nakonec se jim podařilo získat přístup do interiéru vozidla, provizorně jej zprovoznili a převezli do servisního střediska k další diagnostice.
Tam přišlo definitivní vysvětlení. Problém nebyl v baterii, ani v horku, ani v chybě při programování nabíjení. Závada byla v klíčové součásti elektrického systému Cybertrucku: v systému konverze energie (PCS). Podle Esguerry technici vyloučili, že by závada souvisela s ponecháním vozu v zásuvce. Ve skutečnosti zopakovali, že se stále jedná o doporučený postup.

Zdroj: Youtube.com
Dobrá zpráva: Tesla se o opravu postarala bez jakýchkoli nákladů pro majitele. Díky tomu se vozidlo vrátilo do normálního provozu.
Co je to měnič napájení a k čemu slouží?
PCS hraje zásadní roli: řídí, jak elektrická energie vstupuje do vozidla a jak je v něm distribuována. Když zapojíme vozidlo do elektrické zásuvky, PCS přemění tento střídavý proud (AC) na stejnosměrný proud (DC), aby mohl nabíjet hlavní, vysokonapěťovou baterii. Ale tím to nekončí.
Je také zodpovědný za udržování funkčnosti pomocných systémů vozu – jako jsou světla, vnitřní elektronika nebo senzory – druhou přeměnou: z vysokého napětí na nižší napětí. Skládá se z několika klíčových prvků: měničů DC-DC, filtrů, elektronických regulátorů a kapalinového chladicího systému, který zabraňuje přehřátí. Ve voze Cybertruck je umístěn v pomocném prostoru známém jako „ancillary bay“, který vyžaduje odstranění plechů, aby k němu byl přístup.
Oficiální doporučení Tesly
Tesla v uživatelské příručce k vozu Cybertruck jasně uvádí: nejdůležitější pro zachování vysokonapěťové baterie je nechat vozidlo zapojené do sítě, pokud se nepoužívá. To doslova uvádí výrobce, který upozorňuje, že vůz i po vypnutí nadále postupně spotřebovává energii. A pokud nabití klesne na nulu, může to způsobit poškození, na které se nevztahuje záruka.
Tesla navíc doporučuje nečekat, až se úroveň nabití sníží, a teprve poté vůz zapojit. Ve skutečnosti tvrdí, že systém funguje nejlépe, pokud je pravidelně nabíjen, i když se nepoužívá. A v případě delších cest radí počítat s tím, že vozidlo ztratí přibližně 1 % baterie za den, i když toto číslo se může lišit v závislosti na teplotě nebo konfiguraci vozidla.
Základní poselství je jasné: není problém nechat vozidlo zapojené do sítě i několik týdnů, pokud vše funguje správně. Ale jak jsme viděli v tomto případě, někdy věci nefungují podle očekávání.
Je bezpečné nechat vůz zapojený do sítě po delší dobu?
Teoreticky ano. Tesla to doporučuje a AJ Esguerra to také udělal. Případ jeho kybernetického vozu však ukazuje, že v praxi mohou do hry vstoupit další faktory, které uživatel nemůže ovlivnit.
Například přepětí v síti, jednorázová závada na nabíječce nebo přehřátí v důsledku extrémních teplot mohou spustit řetězec chyb, který je obtížné odhalit, pokud nikdo nezasáhne. Při absenci dohledu se může drobná událost změnit v závažný problém.

Zdroj: Youtube.com
Sám Esguerra přiznal, že před odjezdem zapomněl naplánovat nabíjení na chladnější hodiny. Cybertruck se nabíjel ve dne, uprostřed vlny veder v Arizoně, několik dní po sobě. Tesla sice nepřičítala poruchu horku nebo nepřetržitému nabíjení, ale tento kontext pomáhá pochopit, jak mohou určité faktory prostředí zvyšovat riziko, zejména v extrémním počasí.
Takže ano, doporučuje se nechat vůz připojený k síti. Stejně tak je ale třeba se ujistit, že nabíječka funguje správně, že prostředí je bezpečné a že elektrická instalace je chráněna proti nepředvídatelným událostem. Právě v této rovnováze mezi důvěrou a prevencí byste měli skutečně snížit pravděpodobnost, že se setkáte s jakoukoli nepříjemností.