Na vernisáž poslední výstavy, kterou kurátor Michal Škoda v českobudějovickém Domě umění představil, dorazily desítky lidí. Ještě předtím, než se dveře galerie otevřely a lidé si mohli výstavu prohlédnout, pronesl Škoda několik slov. „Jsem hrozně rád, že jsem tady těch 28 let mohl výstavy dělat. Neodcházím se žádnou záští, nikdo mě nevyhodil, naopak já odcházím sám. Moje priority jsou jiné, než jaké je budoucí směřování domu. A to je v pořádku. Já můžu jen mé nástupkyni popřát hodně štěstí, a aby se jí podařilo vybudovat minimálně to, co se podařilo mně," řekl na úvod.
Škoda podle svých slov nemusel přemýšlet, jak by měla poslední výstava v jeho režii vypadat. „Když jsem stál před úkolem, že bych měl udělat ještě jednu výstavu, tak jsem vůbec nepřemýšlel o tom, co tu udělat, ale okamžitě mě napadl Ateliér Malý Chmel. Vzhledem k tomu, jak důležitá je v našich životech architektura, jakou roli hraje v rámci prezentací v této galerii, s přihlédnutím k tomu, co znamená architektura pro mne osobně, a vzhledem ke všem okolnostem, které se kolem tohoto „domu“ v poslední době udály, jsem ani chvíli neváhal nad tím, že by to mohla být výstava jiná než architektonická," popsal Škoda, který během svého působění v galerii připravil 234 výstav, z toho 42 architektonických.
Nový vstup do galerie
V interiéru galerie tak vznikly nové místnosti a chodby, v každé místnosti je model nějakého návrhu objektu včetně Domu umění, právě proto, že ateliér je spoluautorem vítězného návrhu na jeho rekonstrukci. Vernisáž začala na schodech, lidé obsadili kromě posledního podlaží čtyři.
Návštěvník projde novým vstupem do galerie. „Původně v rozvržení galerie je pět místností, my jsme vložili šest místností. Některé jsou pravidelné, pravoúhlé, trojúhelníkové, kulaté. A teď jsme v místnosti, je to asi slyšet na akustice, která je elipsová," řekl Zdeněk Chmel. Práce trvaly dva týdny.
V každé místnosti je velký model, který prezentuje návrhy staveb. Ateliér se zaměřuje na zkoumání prostoru a hledání toho nejlepšího, ať jsou to rodinné domy nebo velké stavby. „Je to vidět i na těch modelech, to je nástroj naší tvorby, stavíme si je v různých měřítkách a pomocí toho zkoumáme, jak ty domy budou vypadat v realitě," řekl Chmel. Například model domu o sedmi podlažích zapůjčený ze sbírek Muzea umění v Olomouci je vyrobený z betonu a cetrisu a váží asi 30 kilogramů.
Model městského bytového domu Čtyři Dvory s 330 byty určenými k nájemnímu bydlení vzešel z architektonické soutěže, kterou ateliér vyhrál. „A aktuálně finišujeme prováděcí dokumentaci, měl by se začít v příštím roce stavět," dodal Chmel. Návštěvníci také uvidí zatím nerealizovaný soukromý projekt domu, který se nachází ve starém ovocném sadu nad městem, kde jsou jednotlivé pavilony propojené skleněným obytným prostorem, dodal Chmel. Oba projekty jsou v Českých Budějovicích.
Výstava potrvá až do konce listopadu. Od 1. října pak Škodu nahradí nová kurátorka Kristýna Hájková, která by měla novou výstavu připravit na jaře příštího roku.