Chorvatská vláda oficiálně ukončila státní regulaci cen pohonných hmot, která platila bez přerušení od října 2021. Tříleté období, během nějž kabinet premiéra Andreje Plenkoviće každé dva týdny stanovoval cenové stropy pro benzin i naftu, mělo pomoci domácnostem a podnikům zvládnout prudké výkyvy v důsledku pandemie covidu-19 a pozdější energetické krize způsobené ruskou invazí na Ukrajinu.
Vláda rozhodla o ukončení regulace ke dni 8. července 2025. Od té doby se ceny pohonných hmot v Chorvatsku tvoří podle běžného tržního mechanismu a odvíjejí se zejména od cen ropy na světových trzích, směnného kurzu kuna–euro a marží distributorů.
Chorvatsko už nebude regulovat ceny benzínu a nafty Rozhodnutí je součástí širší strategie ekonomické liberalizace, která má zlepšit investiční prostředí, snížit náklady státní administrativy a posílit odolnost domácího trhu. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že situace na energetickém trhu je momentálně stabilizovaná a že není důvod pro další cenové zásahy.
Během regulovaného období byly ceny pohonných hmot v Chorvatsku jedny z nejnižších v regionu. Benzin se například v polovině roku 2022 prodával za zhruba 1,46 eura za litr, zatímco v sousedním Slovinsku nebo Rakousku byly ceny díky tržnímu nastavení vyšší. To vedlo k častému přeshraničnímu tankování, zejména ze strany zahraničních turistů a řidičů z okolních států.
Zástupci chorvatského svazu čerpacích stanic uváděli, že dlouhodobá cenová regulace snižovala jejich ziskovost a omezovala investice do modernizace čerpacích stanic. Mnozí provozovatelé varovali před zhoršující se kvalitou služeb i technického stavu zařízení. Otevření trhu považují za krok správným směrem, který umožní zdravou konkurenci a větší orientaci na zákaznický servis.
Šok pro turisty? Nafta i benzín v Chorvatsku bez limitů, co radí ekonomové před sezónou. Depositphotos.com Ceny se budou řídit aktuální inflací Nyní, po ukončení regulace, mohou pumpaři volně nastavovat ceny podle aktuálních tržních podmínek. První údaje z trhu ukazují jen mírný nárůst cen: benzin se v hlavních městech prodává v průměru za 1,59 eura za litr, nafta pak za 1,52 eura. I přes toto zvýšení zůstávají ceny v regionálním kontextu konkurenceschopné, například ve Slovinsku je cena benzinu aktuálně o 6 centů vyšší.
Ekonomičtí analytici upozorňují, že návrat k tržnímu modelu bude klást větší důraz na roli dohledových institucí. Ty budou muset dohlížet na případné cenové manipulace nebo kartelové dohody, které by mohly spotřebitele poškodit. Zároveň se očekává, že větší cenová volatilita přiměje řidiče k aktivnějšímu sledování cenové nabídky a využívání mobilních aplikací pro porovnání cen mezi jednotlivými čerpadly.
Opozice kritizuje načasování opatření a upozorňuje na možné riziko, že deregulace zvýší náklady domácnostem i dopravcům, především v letní sezoně, kdy poptávka po pohonných hmotách tradičně roste. Vláda však opakovaně zdůraznila, že opatření bylo pečlivě načasováno a připraveno ve spolupráci s odborníky i zástupci trhu.
Zlom v cenách benzínu: Chorvatsko povolilo trh, experti varují, co se může stát u čerpacích stanic. Foto: Depositphotos.com Řidiči si za pohonné hmoty připlatí Chorvatsko tak následuje příklad dalších evropských zemí, které v minulých měsících rovněž opustily politiku státních zásahů do cen energií. Například Německo a Francie ukončily své dotační programy na pohonné hmoty již v roce 2023. Stoupající ceny energií začaly být dlouhodobě neudržitelné pro veřejné rozpočty a státy se rozhodly vrátit cenotvorbu zpět do rukou trhu.
Podle údajů Eurostatu se inflace v Chorvatsku v posledních měsících výrazně zpomalila. V červnu 2025 činila meziročně 2,3%, což je nejnižší hodnota od začátku roku 2022. Stabilnější inflační prostředí tak vytvořilo vhodné podmínky pro ukončení mimořádných opatření přijatých v krizi.
Ministerstvo financí očekává, že ukončení regulace přispěje ke zlepšení rozpočtové disciplíny a umožní cílenější podporu nejzranitelnějším skupinám obyvatel. Zároveň má uvolnění trhu vést k lepším službám v odvětví maloobchodu s pohonnými hmotami, které se může efektivněji přizpůsobovat aktuální poptávce i vývoji cen ropy.