Český závodník Roman Staněk je na pokraji splnění snu každého fanouška motorsportu. Sledujte jeho napínavou cestu v letošní sezóně Formule 2 a možný průlom až do Formule 1. Může být konečně český závodník i na největších okruzích světa?
Roman Staněk je jedním z nejnadějnějších českých jezdců a v roce 2025 se snaží ukončit dlouhé čekání na českého zástupce ve Formuli 1. Po sérii úspěšných vystoupení ve Formuli 2 v sezoně 2024 letos pokračuje ve třetí sezóně této prestižní juniorské kategorie za tým Invicta Racing . Jeho touha vstoupit do světa Formule 1 je silnější než kdy předtím a fanoušci v Česku i ve světě ho nadšeně sledují.
Jezdec Roman Staněk ještě v dobách F3. Zdroj: Creative Commons / CC BY-SA 4.0 / P. Paroubkova Ambiciózní mladík z Valašského Meziříčí Roman Staněk, který se narodil v roce 2004 ve Valašském Meziříčí, začal s motorsportem už v dětství na motokárách a postupně se vypracoval do seriálů formulí. Do Formule 2 usedl za volant poprvé v roce 2023 a od té doby neustále sbírá zkušenosti, které by mu měly v budoucnu zajistit místo v královské kategorii. Po dvou letech ve stáji Trident, kde si připsal i vítězství ve sprint závodě v Melbourne 2024 , přechází do týmu Invicta Racing s cílem obhájit dobré výsledky a zlepšit své šance.
Výsledky a formu potvrzuje v letošním roce Sezóna 2025 není pro Romana zatím jednoduchá, ale ukazuje, že patří mezi nejlepší. Po 12 závodech šampionátu Formule 2 se drží v první desítce nejlepších jezdců a v průběžném pořadí mu patří devátá příčka s 81 body. Má za sebou několik slušných výsledků, včetně druhého místa v Maďarsku a několika dalších bodovaných umístění.
Například v Maďarsku, přestože měl horečky, se mu podařilo dojet druhý za svým týmovým kolegou Leonardem Fornarolim . „Byl to náročný závod, ale ukázal jsem, že mám na to držet krok s nejlepšími. Teď je důležité odpočinout si a připravit se na další výzvy,“ uvedl Staněk.
Na druhou stranu se potýká i s výzvami, například v kvalifikaci ve Velké ceně Ázerbájdžánu boural, což ovlivnilo jeho umístění. Přesto jeho vytrvalost a schopnost rychle reagovat ho drží na dobré cestě.
Kdy uvidíme Romana ve Formuli 1? Jedna z nejčastějších otázek fanoušků i komentátorů zní: „Kdy se dočkáme debutu Romana Staňka ve Formuli 1?“ Prozatím Roman ještě nemá oficiální smlouvu s žádným týmem F1 a bude muset dokončit tuto sezónu ve Formuli 2 s co nejlepšími výsledky.
Zkušenosti ukazují, že cesta do Formule 1 je komplikovaná nejen díky výkonům, ale i financím a konkurenčnímu tlaku. Přes značné pokroky a rostoucí zájem však odborníci a samotný Roman odhadují, že největší šance, kdy ho můžeme vidět na startu v Grand Prix, je sezóna 2026.
Pokud se mu podaří během zbývajících závodů roku 2025 stabilizovat formu a udržet si pozici mezi nejlepšími, může se po více než dvaceti letech stát dalším českým jezdcem ve Formuli 1.
Poslední Čech, který byl ve Formuli 1 Tomáš Enge byl první a zatím jediný Čech, který se probojoval do Formule 1, když v roce 2001 nastoupil ke třem Velkým cenám za tým Prost Grand Prix. I přes velký talent však jeho kariéru poznamenaly obtíže, včetně dopingového skandálu s pozitivním testem na marihuanu v roce 2002 , což ho odsoudilo k zákazu závodění a zastavilo jeho postup.
Po ukončení působení ve F1 se Enge plně věnoval vytrvalostním závodům, jako je 24 hodin Le Mans , a stal se respektovaným jezdcem i trenérem . Jeho zkušenosti a příběh jsou inspirací pro mladé české závodníky, kteří chtějí prorazit v nejvyšších motoristických soutěžích.
S Tomášem Engem jsme měli naději, která však brzy skončila. Zdroj: Creative Commons / CC-BY-SA 2.0 / Chris Bloom from Durban Český sen o Formuli 1 stále žije Roman Staněk je dnes symbolem českých nadějí ve světě motoristického sportu . Jeho výsledky a odhodlání dávají důvod věřit, že za pár let můžeme vidět českého jezdce soupeřit s nejlepšími na legendárních tratích Grand Prix.
Bude záležet nejen na jeho výkonech v letošní sezóně Formule 2 , ale i na jeho schopnosti zaujmout týmy F1 a zajistit si finanční zázemí. Pokud uspěje, bude stát na startovním roštu po boku největších jezdců současnosti a český motorsport tak získá zástupce, na kterého můžeme být hrdí.