V roce 2022 stouplo pojistné za pojištění auta Kenn Dahlové o 21 %. Se svým vozem Chevrolet Bolt neměl žádné nehody, a tak se zeptal svého pojišťovacího agenta, který mu dal radu: podívejte se na zprávu LexisNexis.
Tato newyorská společnost je obřím zprostředkovatelem dat, jejíž divize shromažďuje informace o řidičích a poskytuje je pojišťovnám. A právě tam se pan Dahl rozhodl požádat společnost, která mu ji byla povinna poskytnout kvůli zákonu Fair Credit Reporting Act, o svou zprávu.
Vaše auto sleduje všechno
Když ji pan Dahl obdržel, byl v šoku. Tato 258stránková zpráva obsahovala více než 130 stran věnovaných každému okamžiku, kdy on nebo jeho žena řídili auto v předchozích šesti měsících. Obsahovala podrobnosti o 640 jízdách s časem jejich začátku a konce, ujetou vzdáleností nebo dokonce zrychlením a brzděním. Jediné, co v něm nebylo uvedeno, byla konkrétní místa, kam a odkud jel.
Stále více výrobců využívá nejrůznější senzory a systémy, které shromažďují informace o řidičích, a to bez jejich výslovného vědomí a rozhodně bez jejich souhlasu. A moderní automobily mohou mít dokonce systémy, které „hodnotí“ jízdu řidiče, což výrobcům umožňuje tyto údaje shromažďovat – a prodávat.
Tento druh masového sběru dat v autech zaznamenalo více uživatelů. Vozy General Motors používají systém OnStar Smart Driver, který mohou uživatelé vypnout, jak se k situaci před lety vyjádřilo několik řidičů na Redditu nebo na fóru věnovaném „Chevroletu Bolt“.
PSA: Chevy/OnStar automatically opts in all bolt owners to service that shares driving behaviors to insurance companies
byu/GolfCertain inBoltEV
Jiní výrobci takové systémy využívají a zapínají je ve výchozím nastavení, jako například systém Kia Connect společnosti Kia, jehož cílem je získat „skóre“, které pomáhá pojišťovně přizpůsobit styl jízdy a na základě shromážděných údajů odměňuje nejspolehlivější řidiče.
Na fórech podpory značky Peugeot se dokonce hovoří o „soukromém režimu“ jízdy, který po aktivaci „zabraňuje sdílení dat a/nebo polohy vozidla“. Jak ale v těchto informacích také upozorňují, pokud jej deaktivujete, nebudete mít přístup k funkcím, jako je připojená navigace, dálkové ovládání nebo funkce Mirror Screen.
Podle studie Mozilla Foundation z roku 2023 88 % značek, které analyzovali, odvodilo ze shromážděných informací další údaje. A mezi těmito odvozenými údaji bylo něco znepokojivého: mohly potvrdit profil osobních přesvědčení a dokonce i sexuální aktivity. A nejen to: v této studii 19 z analyzovaných společností (76 %) prodalo tyto osobní údaje jiným společnostem.
Výhody a nevýhody inteligentních vozů
Podezření, která mohou z tohoto druhu sběru dat vyplynout, mohou jít ještě dál, zejména pokud si vzpomeneme, co se stalo s Teslou. V letech 2019 až 2022 skupiny zaměstnanců společnosti Tesla soukromě sdílely videa a snímky pořízené kamerami ve vozech zákazníků.
Některá z těchto videí měla zachycovat zákazníky společnosti Tesla v trapných situacích. Například bývalý zaměstnanec společnosti mohl vidět video, na kterém se k jednomu z těchto vozů blíží zcela nahý muž. Jiní dokonce sdíleli nehody, například když Tesla srazila dítě na kole a poslala ho do vzduchu. Toto video, jak komentoval jeden z bývalých zaměstnanců ve zprávě agentury Reuters, se po těchto interních sítích šířilo „jako požár“.
Tesla je jen dalším příkladem takového masivního sběru dat. Podle deníku The Guardian shromažďují senzory a kamery vozu údaje o poloze – ačkoli Tesla je neukládá, pokud se nejedná o údaje z nehody -, jízdních návycích a typech jízdy (rychlost, brzdění, zrychlení) a další údaje.
Například informace o diagnostice a používání vozu a údaje související s infotainment systémy, jako je historie navigace nebo používané hlasové příkazy. Funkci, která některé z těchto informací přenáší na servery společnosti Tesla, je možné vypnout, což však může vést ke ztrátě některých funkcí vozu.
Evropský výbor pro ochranu osobních údajů zveřejnil v roce 2021 pokyny pro zpracování osobních údajů v tomto prostředí a podle těchto pokynů by výrobci měli minimalizovat shromažďování údajů a upřednostnit místní zpracování. Vyzývá také k transparentnosti a kontrolním nástrojům umožňujícím práva na přístup, opravu a výmaz.
Požadavky existují, ale prozatím se jejich dodržování zdá být přinejmenším nepravidelné. Nadace Electronic Frontier Foundation (EFF) nedávno poskytla rady, jak zkontrolovat, jaká data vaše auto má, a jak zabránit jejich sdílení, ale situace se samozřejmě může zhoršit, zejména proto, že obnova vozového parku logicky znamená, že stále více uživatelů má auta se všemi těmito možnostmi… a žravostí, pokud jde o shromažďování dat.

Zdroj: Youtube.com
Automobilový průmysl je navíc stále více propojen s dalšími technologiemi, jako jsou chytré telefony a chytrá domácí zařízení. To by mohlo otevřít nové cesty pro sběr dat, protože moderní automobily mohou být integrovány s mobilními aplikacemi, které rovněž shromažďují osobní údaje. Některé aplikace například umožňují uživatelům ovládat určité funkce automobilu na dálku, jako je spouštění motoru nebo nastavení klimatizace, což přidává další vrstvu údajů, které lze shromažďovat a případně sdílet.
Na druhou stranu pokroky v oblasti umělé inteligence a strojového učení umožňují výrobcům automobilů analyzovat tyto údaje sofistikovanějším způsobem. To nejen zvyšuje možnosti asistenčních systémů řidiče, ale mohlo by to vést i k podrobnější analýze chování řidiče, což by vyvolalo další obavy o ochranu soukromí.