Carter Sharer je americký youtuber a tiktoker s více než 11 miliony odběratelů, který se rozhodl pokoušet osud – a logiku – koupí ojeté Bugatti za pouhých 30 000 dolarů (629 000 korun) na čínské platformě. To, co našel uvnitř balení během svého rozbalovacího videa, nebylo přesně takové, jak si jeho fanoušci představovali.
Vše začalo inzerátem na Alibabě, který nabízel Bugatti Veyron za zjevně absurdní cenu: podle samotné webové stránky byl vůz „lehce ojetý„. Ale každý, kdo se v podobných autech vyzná, ví, že i bourané nebo v hrozném stavu Bugatti málokdy klesne pod 300 000 dolarů (6 290 000 korun). Pro tvůrce obsahu, který se specializuje na virální výzvy, však byla příležitost natočit tak extravagantní unboxing příliš lákavá, než aby si ji nechal ujít.
„Nebyl tam téměř žádný popis výrobku. Nemyslím si, že by někdo se zdravým rozumem utratil 30 000 dolarů za takovou podezřelou reklamu z Číny, ale já jsem youtuber a stejně jsem to udělal.“
Záhadný balíček
Po několika měsících mu konečně na práh dorazila obrovská dřevěná bedna. Na boku byl obrázek černočerveného Bugatti, ale otevřít krabici nebylo lehké: tým TeamRAR se musel uchýlit k elektrickým pilám, kladivům a šroubovákům, aby získal přístup k něčemu, co alespoň v siluetě vypadalo jako úhledně zabalený superautomat. První vrstvy plastu a kraftového papíru odhalily dvoubarevný lak a linie, které z dálky mohly připomínat sportovní vůz. Napětí ve videu narůstalo: opravdu se uvnitř obalu skrývá luxusní vůz?
Velké odhalení
Iluze netrvala dlouho. Jakmile obal zmizel, ukázal se špatně aplikovaný lak, nerealistické proporce a hrubá mřížka chladiče nesouvisející s modely Bugatti. Nakonec byl výsledek stejně překvapivý jako předvídatelný: krabice obsahovala dutou skořápku, vyrobenou výhradně z pěny a levného plastu.

Zdroj: Youtube.com
Nebyl v ní žádný motor, žádné funkční dveře, dokonce ani žádné skutečné části vozu. Jen nekvalitní replika, jejíž vzhled byl tak nepřesvědčivý, že, jak upozornilo několik médií, obal byl propracovanější než samotný obsah. Sharer, nejprve pobaveně a pak rezignovaně, svůj zážitek nadepsal „Koupil jsem si pěnové Bugatti„.
Podvod, který si na sebe dokázal vydělat
Ačkoli se na první pohled jednalo o učebnicový podvod, příběh nabral pro tvůrce obsahu příznivý obrat. Video s rozbalováním, které dnes již bohužel není k dispozici, rychle překonalo milion zhlédnutí a stalo se jedním z nejpopulárnějších videí na jeho kanálu za poslední měsíce. Z hlediska ziskovosti byla údajná ztráta za útratu kompenzována mediálním rozruchem: při průměrném počtu 450 000 zhlédnutí denně může jeho kanál vygenerovat přibližně 37 740 korun denně, nepočítaje v to spolupráci a sponzoring. Jinými slovy, to, co by pro kohokoli jiného znamenalo finanční krach, bylo pro Sharera investicí do zviditelnění.
Temu nebo Alibaba?
Když už jsme u zviditelnění: zajímavým detailem je, že ačkoli byl nákup uskutečněn od společnosti Alibaba, v názvu videa i v následné propagaci bylo zmíněno Temu. Vysvětlení je jednoduché: Temu je v současné době známější a virálnější a jeho jméno je často spojováno s levnými produkty, které jsou „příliš dobré na to, aby to byla pravda“. Pomrknutí na tuto platformu v podobě pouhého clickbaitu se nakonec ukázalo být klíčové i pro její viralizaci.
Vtip a varování na závěr
Anekdoty stranou, tento případ ilustruje základní princip elektronického obchodování: pokud se něco zdá příliš dobré, než aby to byla pravda, pravděpodobně to pravda není. I na globalizovaném trhu, kde se dá sehnat téměř cokoli, je Bugatti za tak malou částku rozhodně zlodějina.