Většina aut ztrácí hodnotu rychleji než zmrzlina v červenci. Jen co sjede z výrobní linky, už je levnější. Ale pak jsou tu ty výjimečné modely, které stárnou jako víno a jejich cena roste, místo aby padala. Ne proto, že by jezdily rychleji než jiné, ale protože v sobě mají něco navíc. Šmrnc, raritu, příběh nebo dávku nostalgie. A někdy všechno najednou.
Co dělá z auta sběratelský klenot Začněme jednoduše. Sběratelské auto není jen o tom, že má krásné tvary a pořád startuje. Musí být vzácné. Čím méně kusů bylo vyrobeno, tím lépe. Platí to jako u Pokémon karet, známek i vinylů s elpíčky. Pak přichází na řadu příběh. Pokud auto vlastnil někdo slavný, nebo se objevilo ve filmu, má bod navíc. Dalším kritériem je technický stav. Originální lak, původní motor, nezničený interiér. Pokud auto vypadá, jako by právě přijelo z roku 1995 časovou smyčkou, máte doma potenciální poklad. A samozřejmě styl. Některá auta mají tak ikonický vzhled, že se na ně nikdy nezapomene. A právě to dělá rozdíl mezi ojetinou a investiční bombou.
Porsche 911 GT3 RS (992), extrémní silniční stroj v závodním kabátě, který spojuje výkon, design a technologii v jeden adrenalinový zážitek. Zdroj: Shutterstock Top modely, které raketově rostou Toyota Supra Mk4 (1993–2002) Auto s duší a výbavou, která trhá asfalt. Supra se díky filmové sérii Rychle a zběsile dostala do srdcí fanoušků po celém světě. Před pár lety jste ji koupili za pár stovek tisíc. Dnes? Přes milion, pokud má manuál a není polepena samolepkami z benzinky. Porsche 911 (996 a 997 z počátku 2000s) Ještě donedávna byla tahle verze považována za černou ovci rodiny Porsche. Kulatá světla fanoušci kritizovali a cena padala. Ale to je minulost. Dnes se ceny šplhají vzhůru a kdo si jednu schoval do garáže, klepe si teď spokojeně na volant. BMW E30 M3 Legendární sporťák z osmdesátek a devadesátek. Každý po něm toužil a dnes touží o to víc. Kdo měl štěstí a koupil si ho dřív, než se stalo investiční ikonou, ten teď může prodávat za sumy, které by pokryly i svatbu s cateringem pro 150 lidí a ohňostrojem. Mazda RX-7 (FD) Auto s rotačním motorem, které zní jako vysavač na steroidech. Netradiční technika a nádherný design dělají z RX-7 ceněný kousek. A pokud máte model z Japonska v původním stavu, připravte si cifry s šesti nulami. Land Rover Defender (před faceliftem) Drsný off-road, který přežije apokalypsu i převoz ovcí do kopců. Jakmile se ukončila výroba staré verze, šla cena nahoru jako tlak po kávě. V Británii už za některé kousky chtějí víc než za novou Teslu. Elektrika zatím netáhne. A proč taky Zatímco stará auta stoupají na ceně, elektromobily z druhé ruky padají jako jablka ze stromu. Důvod je prostý. Baterie stárnou, technologie se rychle mění a příští model bude vždycky o fous chytřejší. Zatímco klasické auto si můžete nechat 30 let a jen mu občas vyměnit olej, u elektromobilu si za pár let budete říkat, kde vzít půl milionu na novou baterii.
BMW E30 M3, legenda motorsportu, která z rajtovacího speciálu vyrostla v investiční perlu. Zdroj: Shutterstock Jak poznat, že vaše auto má potenciál růst Málo najeto. Manuální převodovka. Původní stav bez úprav. Jasná servisní historie. A hlavně – auto, které vyvolává emoce. Pokud se na něj soused dívá z okna a slintá, máte zaděláno na úspěch. Pokud vám ho ale pochválí jen mechanik se slovy že to ještě chvíli vydrží, radši ho neprodávejte, ale ani nečekejte zázraky.
Ne každé auto bude jednou stát majlant. Ale pokud máte garáž, kus štěstí a cit pro výjimečnost, můžete jednou přivítat návštěvu slovy Tohle je moje Supra, teď stojí víc než byt v centru. A to už je slušný důvod k úsměvu. Možná i k leštění kapoty každý víkend.
Zdroj: Hot Cars , Motor Ilustrated