V soutěži Stavba roku se každoročně uchází desítky architektonických počinů o ocenění v oblasti stavebnictví a architektury. Mezi letošními nominovanými projekty byste našli takové, které vynikají kvalitou, originalitou nebo citlivým přístupem k prostředí. Stavby hodnotí odborná porota, ale hlasovat pro své favority může i veřejnost, a to do 3. listopadu.
Co říkáte na letošní nominace?
Obchodní dům Máj Národní, Praha 1
Ikonická stavba na Národní třídě prošla po padesáti letech radikální rekonstrukcí. Obchodní centrum z roku 1975, původně pojmenované Máj 02, se znovu otevřelo v roce 2024 pod názvem Máj Národní. Projekt za více než čtyři miliardy korun zachoval architektonický odkaz původních autorů a zároveň vnesl do budovy nové funkce, tedy obchody, gastronomii i zábavní centrum. Fasádu oživila plastika motýla – stíhačky od Davida Černého.
Rekonstrukce Bubenečského nádraží, Praha 6
Bubenečské nádraží, které od roku 2014 nesloužilo železniční dopravě, se proměnilo v kulturně-společenské centrum Stanice 6. Rekonstrukce obnovila historickou architekturu budovy z 19. století a doplnila ji o kavárnu, galerii i prostory pro komunitní akce.
Projekt se zaměřil na původní materiály a detaily, včetně historické dlažby a zdobných prvků. Rekonstruována tak byla střecha, vnitřní prostory a například i dřevěná bohatě vyřezávaná veranda nad bývalým peronem byla repasována a doplněna o chybějící části.
Výstavba nové vozovny Hloubětín, Praha 9
Jedním z největších infrastrukturních projektů v soutěži je modernizace původní vozovny z roku 1951 v Hloubětíně. Areál zahrnuje haly pro odstavení a údržbu vozů, dílny i administrativní zázemí. Projekt posiluje kapacitu pražské hromadné dopravy a připravuje zázemí pro provoz moderních nízkopodlažních tramvají. Důraz byl při rekonstrukci kladen na funkčnost, technické vybavení a udržitelnost.

Nová tramvajová vozovna.
Tenisový klub Beseda Ořechovka, Praha 6
Nová tenisová klubovna na Ořechovce je další nominovanou stavbou. Nový pavilon je postaven na místě, kde za první republiky stávala malá dřevěná klubovna, která byla v 80. letech nahrazena provizorní dvoupodlažní stavbou montovaných buněk a na místě vydržela téměř 50 let.
Zchátralou „dočasnou stavbu“ nahradila lehká dřevostavba s dubovými sloupy a prosklenými fasádami, která zapadá do vilové čtvrti a okolí. V klubovně najdete kavárnu, šatny a klubové zázemí, na střeše pak vyhlídkovou terasu.
Rekonstrukce budovy Evangelické teologické fakulty UK, Praha 1
Budova Evangelické teologické fakulty z 30. let prošla kompletní rekonstrukcí, která místnostem vrátila důstojnost a zároveň je připravila na současné potřeby. Architekti zachovali historické prvky a charakter domu, přitom ale doplnili moderní technologie a vybavení.
Rekonstrukce a dostavba bývalého hotelu Intercontinental, Praha 1
Jedním z nejvýraznějších projektů je přestavba brutalistního hotelu Intercontinental, který se prvně otevřel již v roce 1974. Rekonstrukce se netýkala jen samotné budovy, ale i jejího okolí, od Pařížské ulice po nábřeží. Architekti navázali na původní koncepci ze 70. let, ale prostor výrazně modernizovali a doplnili o nové technologie.
Rekonstrukce trvala přibližně pět let a původně měla stát kolem 2,7 miliardy korun, ale kvůli špatnému technickému stavu budovy ze socialismu se náklady zvýšily na zhruba 4 miliardy korun.

Jedna z místností uvnitř rekonstruovaného hotelu.
Rekonstrukce Šítkovského jezu, Praha 1
Šítkovský jez na Vltavě, významná technická památka, prošel kompletní obnovou. Rekonstrukce nejen zajistila jeho stabilitu a bezpečnost, ale také zlepšila ekologické parametry vodního díla. Díky tomu může jez dál sloužit městu a lidem.
Při rekonstrukci byly do podjezí přidány kameny o hmotnosti 200 až 500 kilogramů, které pomáhají udržet stabilitu jezu.
Výstavba haly lakovny tramvají, Hostivař, Praha 10
Nová hala v Hostivaři slouží k moderním povrchovým úpravám tramvajových vozů. Stavba je vybavena nejnovějšími technologiemi na lakování a broušení tramvají s důrazem na ekologii provozu. Hala obsahuje specializované kabiny pro hrubou přípravu, střední úpravy a finální lakování, všechny s moderním odsáváním prachu a pokročilou vzduchotechnikou. Součástí jsou i technologická patra, elektrická posunovací zařízení pro tramvaje a kompletní servisní zázemí.
Záchranná stanice pro volně žijící živočichy, Jinonice, Praha 5
Záchranná stanice v Jinonicích bojuje v soutěži Stavba roku jako novostavba. Hlavní dvoupodlažní budova se zelenou střechou poskytuje zázemí pro péči o zraněné volně žijící živočichy a jejich návrat do přírody.
Součástí areálu je i karanténa pro nové či nemocné jedince, rozletové voliéry pro dravce a sovy, léčebné voliéry a venkovní výběhy s rehabilitačními jednotkami pro zvěř. V areálu byste našli i umělé jezero s filtrací pro vodní savce, vsaky pro dešťovou vodu i požární vodovod se zásobníky a hydranty.
Parkovací dům s heliportem
Nový parkovací dům kombinuje standardní parkovací kapacity s možností přistávání vrtulníků přímo na střeše. Objekt slouží nejen pro parkování služebních vozidel areálu a speciálních zásahových vozidel, ale také nabízí dílny a technické zázemí.
Parkovací dům je navržen s ohledem na členitý a svažující se terén – mezi trakty se zázemím je umístěna velkoprostorová garáž a „vysunuté“ rampy propojují jednotlivá podlaží. Objekt pojme 152 osobních aut a 30 speciálních vozidel, dílny zaujímají plochu 204 metrů čtverečních.

Heliport na vrchu parkovacího domu.
Rekonstrukce Barrandovského mostu
Jeden z nejdůležitějších dopravních uzlů prochází postupnou obnovou. Rekonstrukce Barrandovského mostu zahrnuje opravy nosné konstrukce, vozovky, připojení ramp i doplnění bezpečnostních prvků. Denně přes něj projede více než 140 tisíc vozidel a jedná se tak o nejvytíženější most a zároveň nejvytíženější dopravní stavbu v Česku.
Staveb nominovaných na ocenění Stavba roku je mnohem více a prohlédnout si je můžete na webu. Každá nominovaná stavba má svůj příběh, svou historii a svou osobitost. Hlasovat pro svého favorita můžete do 3. listopadu.