iOS 26 slibuje digitální mír, ale politici vidí ve válce s vaší poštovní schránkou riziko 500 milionů dolarů.
Kdo by si pomyslel, že další funkce iOS 26 skončí dopisem od americké Republikánské strany, která si na ni stěžuje? Systém iOS 26 obsahuje antispamová opatření pro SMS i hovory, která jsou z uživatelského hlediska pro nás skvělá. Ale samozřejmě, že tyto „spamové“ SMS za to něco chtějí, a to obvykle vydělat peníze. Přesně to se stalo Republikánské straně, která kvůli novým filtrům společnosti Apple vidí ohroženo 500 milionů dolarů z darů (11,5 miliardy Kč).
Memorandum republikánů proti společnosti Apple
Z Národního republikánského výboru senátorů (NRSC) uniklo interní memorandum. Vyjadřují v něm svou stížnost na nový antispamový systém SMS v iOS 26. Podle nich by je to mohlo stát jen 25 milionů dolarů (asi 536 milionů korun) a pro celou stranu na celostátní úrovni odhadují ztráty až 500 milionů dolarů.
Čím si společnost Apple zasloužila takovou odezvu? Implementoval něco, za co bude každý uživatel vděčný: inteligentní filtry, které přesměrovávají SMS zprávy i hovory do složky spamu.

Zdroj: Youtube.com
Podle uniklého dokumentu se Národní republikánský senátorský výbor obává, že jejich politické zprávy, dokonce i ty „ověřené a vyhovující“, budou ve výchozím nastavení považovány za to, čím ve skutečnosti jsou: zprávy od neznámých odesílatelů, které půjdou rovnou do zvláštní složky bez upozornění. Jak vysvětlují ve svém dopise:
„Každá politická zpráva – krátký kód, dlouhý kód, na tom nezáleží – je odeslána do neznáma. Jediným řešením je přimět voliče k odpovědi. A to je stále vzácnější a zcela na pospas nejasným pravidlům společnosti Apple. Jak má volič reagovat, když zprávu nikdy nedostane?“
Sedmdesát procent drobných darů přichází prostřednictvím SMS a vzhledem k tomu, že více než polovina mobilních zařízení v USA jsou iPhony, je jejich obchodní model hromadných zpráv ohrožen.
Kdo je na prvním místě?
Republikáni mají jasno v tom, že jim zbývá „jen pár týdnů“ do veřejného spuštění, aby se tím zabývali. Společnost Apple má však velmi specifické výsledky: pokud jde o ochranu uživatelů, málokdy dělá výjimky.
Už se stalo, že i FBI požádala o zadní vrátka z protiteroristických důvodů a Apple to v zájmu ochrany soukromí uživatelů rázně odmítl. Tentokrát se to zdá být ještě oprávněnější, protože Republikánská strana sama přiznává, že její zprávy jsou v podstatě masovou komunikací s cílem získat peníze.
Apple jednoduše uplatňuje logiku „pokud nemáte číslo v kontaktech a nikdy jste s ním nekomunikovali, jedná se o neznámého odesílatele“.
Ochrana v iOS 26: Dvojitá antispamová bariéra
Apple navrhl dvojí systém, který navždy změní způsob, jakým zacházíme s nevyžádanou komunikací: SMS od neznámých odesílatelů automaticky přejdou do složky „nevyžádané“ bez upozornění.
Na druhé straně máme antispamový filtr hovorů, kdy Siri automaticky přijímá hovory z neznámých čísel. Je to ona, kdo se ptá na důvod hovoru a na to, o koho se jedná. Na obrazovce vidíme přepis v reálném čase. A odtud se na základě toho, co dotyčný říká, rozhodnete, zda má cenu hovor přijmout.
Komerční robotičtí volající jednoduše nevědí, jak reagovat, když se jich Siri zeptá, kdo jsou. Svou automatickou řeč vyblekotají do prázdna, zatímco vy si toho ani nevšimnete. Lidští telemarketéři se často dostávají do hry a mnozí si neuvědomují, že mluví s virtuálním asistentem.
Co můžete udělat vy
Apple vám samozřejmě nesvazuje ruce. Stačí přejít do Nastavení iOS 26, vypnout filtry a nechat si opět otevřené dveře pro kupony, loterie nebo, ano, předvolební SMS, po kterých Republikánská strana tolik touží. Strany tedy nyní budou muset zdvořile požádat své voliče, aby šli do Nastavení > Zprávy a filtr vypnuli.
Jinými slovy, to, co dříve přicházelo bez vyžádání povolení, bude nyní vyžadovat formální pozvání. Cesta je komplikovaná, nikoli uzavřená: ti, kdo o tyto zprávy opravdu stojí, budou vědět, jak je najít; ostatní si budou užívat mnohem klidnějšího iPhonu.
Dopad nové politiky společnosti Apple na digitální ekosystém
Zavedení těchto antispamových opatření společností Apple se netýká pouze politických stran, ale má také významný dopad na širší digitální ekosystém. Společnosti, které se spoléhají na SMS marketing a automatické hovory, budou muset přehodnotit své strategie. Podle studie společnosti Statista je SMS marketing stále silným nástrojem, s mírou otevření 98 % ve srovnání s 20 % u e-mailů. S novými filtry společnosti Apple by se však tato čísla mohla dramaticky změnit.
Tato aktualizace by navíc mohla inspirovat další výrobce zařízení a vývojáře operačních systémů, aby následovali příkladu společnosti Apple, což by vedlo k rozsáhlé změně způsobu, jakým se s nevyžádanou komunikací zachází po celém světě. To by mohlo vést ke snížení objemu celosvětového spamu, což by přineslo prospěch uživatelům, ale zpochybnilo by to podniky, které na tuto taktiku spoléhají.
V konečném důsledku tento krok společnosti Apple podtrhuje její závazek k ochraně soukromí a uživatelského komfortu a nastavuje nový standard v technologickém průmyslu.