Dodávky vyrobené v USA
Vyšetřování ukrajinského deníku odhalilo mechanismus obcházení sankcí, který Rusku umožňuje mít americké pickupy, konkrétně úspěšné modely Ram 1500 TRX, navzdory zákazu jejich vývozu po plnohodnotné invazi na Ukrajinu v roce 2022.
Toto zjištění je obzvláště alarmující, protože po dokumentu Zvezda bylo ověřeno, že z těchto upravených modelů Ram 1500 jsou vypouštěny bezpilotní letouny kamikadze. Podle médií sice Ukrajina poukazuje na to, že pevné katapulty jsou pro vzlet spolehlivější, ale samotný výskyt těchto vozidel v oficiální propagandě dokazuje používání zboží západní výroby v ruské vojenské mašinérii.
Vyhýbání se sankcím
Po uvalení sankcí zastavila společnost Stellantis (vlastník značky Ram) v roce 2022 veškerý vývoz do Ruska. Od té doby se však do země dostalo nejméně 130 vozů Ram 1500 nepřímými cestami. Několik společností se sídlem ve Spojených arabských emirátech, například Automax Motors FZE, Fine Cars EAEU-FZE nebo Mehrzad Cargo & Shipping, působilo jako zprostředkovatelé a reexportovalo desítky vozidel soukromým ruským společnostem v Petrohradě a Moskvě.
Tato technika „překládky“ je klasickou metodou obcházení předpisů, kdy zboží nejprve putuje do země, na kterou se nevztahují sankce, a teprve poté je odesláno do Ruska. Některé z těchto firem se dokonce na sociálních sítích otevřeně chlubily zásilkami určenými do Ruska, což ukazuje na laxnost kontroly na některých trzích v Perském zálivu.
Přímá linka ze Spojených států
Je tu však ještě něco závažnějšího: Bylo zjištěno, že společnost Arivir Corp se sídlem ve Virginii prodala nejméně osm vozů Ram 1500 TRX vyrobených v roce 2023 přímo ruské dceřiné společnosti Arivir Rus, kterou vlastní ruský občan. Podle uniklých celních dokumentů byl postup systematický: americká společnost vozidla nakoupila od dealerů, přeprodala je svému ruskému protějšku a zajistila přepravu.
Tento obchod samozřejmě jasně porušuje vývozní omezení USA, pokud neexistuje zvláštní licence, kterou je v tomto kontextu téměř nemožné získat. Společnost Arivir Corp ani ostatní oslovené firmy na dotazy vyšetřování nereagovaly. Skupina Stellantis naopak vysvětlení poskytla: Skupina připomíná, že „od roku 2022 zastavila veškerý prodej vozidel v Rusku a pozastavila své výrobní operace v Rusku“. Dodává, že „smluvně zakazuje všem distribučním kanálům dodávat vozidla do Ruska“.
Strategické důsledky
Odborníci zdůrazňují, že každý takový nelicencovaný vývoz představuje porušení kontroly vývozu USA, bez ohledu na umístění zprostředkovatele. Kromě toho by dotčené společnosti mohly čelit sekundárním sankcím, které by ovlivnily jejich schopnost působit na mezinárodním trhu.
Pro Ukrajinu tato situace ukazuje jak nedostatečnost mechanismů vymáhání sankcí, tak potřebu západních výrobců posílit své systémy sledování zákazníků a distributorů. Ze zdánlivě jednoduchých pick-upů se stávají bojové prostředky, které je možné začlenit do ruské útočné infrastruktury, což přidává další vrstvu složitosti do mezinárodního úsilí o oslabení vojenského potenciálu Moskvy.
Hospodářský a sociální dopad
Kromě vojenských důsledků vyvolává tento jev také otázky týkající se hospodářského a sociálního dopadu sankcí. Sankce jsou určeny k vyvíjení tlaku na vlády omezením jejich přístupu ke kritickým zdrojům, ale pokud jsou obcházeny, podkopávají nejen politické cíle, ale mají dopad i na ekonomiku zemí, na které jsou sankce uvaleny.

Zdroj: Youtube.com
Společnosti, které se do těchto nezákonných transakcí zapojí, z nich mohou krátkodobě profitovat, ale čelí významným rizikům, včetně dalších sankcí a ztráty reputace. Hospodářské sankce jsou nástrojem zahraniční politiky, který může mít dalekosáhlé důsledky, a jejich účinnost do značné míry závisí na mezinárodní spolupráci a důsledném prosazování.
Úloha technologií v konfliktu