Holušová, původním povoláním učitelka češtiny a rozhlasová redaktorka, do Ostravy přivezla hvězdy typu Nicka Cavea, Björk, Davida Byrna, Roberta Planta nebo kapely The Cure. Holušová po letošním ročníku ve funkci končí. „Za ty roky strávené v tomto oboru jsem se naučila hodně. Pár let mi trvalo, než jsem přišla na to, že i když mám nějakou představu a tvořím festival, on se tak nějak formoval sám. Říkala jsem si 'pan Festival si to přeje'. Poslední roky jsme byli s festivalem rovnocennými partnery. Letos mne poslal do Asie, a tak jsme vám přivezli plejádu nových interpretů z této části světa,“ řekla Zlata Holušová před letošním ročníkem.
Svůj vůbec první festival uspořádala v roce 1985. Jmenoval se Spirála, ale komunisté ho dva dny před začátkem zakázali. Později se do pořádání hudebních produkcí zapojila i její rodina, nejdříve manžel, pak i dcera: „Když jsme začínali, manžel pracoval se mnou, pomáhal mi. Jeden čas všechny kapely spávaly u nás doma a člověk nevěděl, na koho tam narazí. To byly krásné začátky,“ vzpomínala Holušová, která spolupracovala také na festivalu Folkový Kolotoč.
Od Stodolní do Dolních Vítkovic
Narodila v Praze, ale od dětství žije v Ostravě, vystudovala český jazyk a dějepis na univerzitě v Brně, po škole učila na gymnáziu v Bílovci. Později uspěla i s komorním festivalem world music Dolnolhotský buben, který se v roce 2002 proměnil v Colours of Ostrava. Holušová je vedla od začátků v okolí Stodolní přes období, kdy se konaly na Černé louce a Slezskoostravském hradu, až po přesun do industriální památkové rezervace Dolní oblast Vítkovice v roce 2012.
V Ostravě díky ní vystoupilo mnoho světových umělců, mimo jiné Sam Smith, Iggy Pop, Sinéad O’Connor, ZAZ, Martin Garrix, The Cranberries, Bob Geldof a mnoho dalších. A akci, na které se každoročně uskuteční přes sto koncertů, zařadil deník The Guardian mezi 35 nejlepších evropských festivalů.
Holušová se stala duší festivalu i ženou, která neustále hledá, propojuje a objevuje nové horizonty napříč kulturami: „Před necelými deseti lety jsem vytvořila ideu velké mezinárodní konference Meltingpot, zahájila sérii mezinárodních hudebních konferencí Czech Music Crossroads a jako dar městu Ostravy rozjela Festival v ulicích. Každý rok jsem festivalu přidávala nové scény a hledala řečníky pro Meltingpot, oblíbená byla například odvážná NYC Stage, za pár let zdomácněla také má poslední hudební scéna Cacao Stage. Festival se vždy vyznačoval pestrostí hudby z celého světa a myšlenek bez hranic," řekla v rozhovoru tato žena, kterou časopis Forbes řadí mezi 200 nejvlivnějších žen Česka.
Do Ostravy se jezdí za zážitky
„Největší smysl vidím v propojování hudby a myšlenek. Ve vytváření křižovatky pro chytré a tvořivé lidi z celého světa, nejenom pro účinkující, ale i pro publikum,“ shrnula Holušová, která má za Colours of Ostrava dvě hudební ceny Anděl, a dále byla v roce 2010 oceněna Evropskou cenou Trebbia za přínos k dialogu národních kultur. Je členkou Akademie populární hudby a členkou Evropského fóra světových festivalů. Z Ostravy, která byla synonymem pro těžký průmysl a ekologickou zátěž, udělala destinaci, kam se jezdí za hudbou a dnes i za myšlenkami, prostě za zážitky.
„Zlata Holušová je výjimečná žena, která dostala Česko na hudební mapu Evropy. S celým týmem budeme pokračovat v odkazu, který zde za ty roky vybudovala tak, abychom v Ostravě i nadále vytvářeli událost vynikající svou originalitou, autenticitou a otevřeností,“ prohlásil nedávno Filip Košťálek, který bude od příštího 23. ročníku uměleckým ředitelem Colours.