Ambiciózní projekt Starline
21st Europe, dánská skupina, stojí za projektem Starline. Podle jejích internetových stránek není Starline jen otázkou pohodlí, ale strategickou nutností pro moderní Evropu. Záměrem je propojit 39 evropských měst vysokorychlostními vlaky dosahujícími rychlosti až 400 km/h. Aby toho bylo dosaženo, plánuje se minimalizovat ostré zatáčky a stoupání, čímž se optimalizuje průměrná rychlost a zkrátí doba jízdy.
@sambentley This new high-speed rail network is like a metro system for Europe, and it could connect 39 cities by 2040. It’s called Starline, a proposal by 21st Europe, to convert Europe’s rail network into one seamless system, simplifying things like ticketing systems and cross-border security, to make travelling across Europe less of a hassle. Designed like a metro, it would run at speeds of 300 to 400 km/h making journeys like Helsinki to Berlin possible in just over five hours, without the need for flights or multiple train changes. It includes 39 new stations, with connecting hubs in major cities like Paris, Berlin, and Milan, with routes going as far as Istanbul and Kyiv. On the trains there would be quiet zones for focus, open areas for work and conversation, and family-friendly sections too. Starline would also carry time-sensitive cargo, like fresh produce and medical supplies, reducing the need for short-haul freight flights and overburdened road networks. Would you want something like this in Europe? Let me know down below! #goodnews #sustainability #travel #metro #sustainabletravel #train
♬ original sound – Sam Bentley
Návrh sítě připomíná systém metra, jehož úseky a stanice usnadňují spojení mezi jednotlivými linkami. Tato struktura by nejen zlepšila mobilitu, ale mohla by také změnit způsob, jakým Evropané využívají každodenní dopravu.
Prostor pohodlí a spojení
Vizí společnosti Starline je nabídnout pohodlný a moderní zážitek z cestování. Představte si, že byste cestovali z Madridu do Istanbulu bez přestupu nebo přijeli do Helsinek s jednoduchým přestupem ve Vídni. Vozy by byly navrženy tak, aby nabízely dostatek míst k sezení, klidové zóny, prostory pro práci na dálku a rodinné zóny a také kavárnu. Tradiční hierarchie sedadel u leteckých společností by byla odstraněna a vlaky by byly snadno rozpoznatelné podle své modré barvy a staly by se kulturní ikonou.
Kromě toho by vlaky byly vybaveny vyspělou technologií, která by cestujícím umožnila sledovat stav vlaku v reálném čase, čímž by se zlepšil zážitek z cestování.
Stanice Starline by nebyly pouhými tranzitními body. Návrh počítá s jejich přeměnou na veřejné prostory s vlastní identitou, které by navrhli renomovaní architekti a designéři. Součástí těchto stanic by byly obchody, restaurace, muzea, koncertní sály a sportoviště, a staly by se tak kulturními a zábavními centry.
Nákladní doprava
Projekt počítá také s využitím železničního systému pro nákladní dopravu. V současné době se po železnici přepravuje pouze 18 % nákladu v Evropě, přestože je čtyřikrát efektivnější než silniční doprava. Starline by to mohl změnit, vytvořit na nádražích překladiště a vykládací uzly a posílit evropskou obchodní síť.
Umístěním stanic mimo městská centra by se zamezilo přetížení dopravy z centrálních stanic. Tento přístup by mohl stimulovat místní hospodářský růst, jak je vidět v Číně, kde města napojená na vysokorychlostní síť zaznamenala výrazný nárůst HDP. Investice a údržba však představují značnou výzvu.

Zdroj: Youtube.com
Ve snaze snížit emise uhlíku nahrazují některé evropské země lety na krátké vzdálenosti vlaky. Společnost Starline do tohoto trendu dokonale zapadá, protože vlaky vypouštějí výrazně méně skleníkových plynů než letadla. Systém má být energeticky nezávislý a využívat obnovitelné zdroje energie, jako je solární a větrná energie. To by mohlo snížit emise o 95 %, což je důležitý krok k dekarbonizaci dopravy v Evropě.
Ačkoli je projekt Starline ambiciózní a slibný, jeho realizace čelí značným výzvám, pokud jde o financování, infrastrukturu a koordinaci mezi zeměmi. Pokud se však tyto překážky podaří překonat, mohl by změnit dopravu v Evropě a posloužit jako vzor pro ostatní regiony světa.