Ta vůně čerstvého chleba u vchodu do supermarketu nebo kávy v knihkupectví rozhodně nejsou náhodné vjemy. Je to promyšlená taktika, která má jeden cíl – dostat z vás co nejvíc peněz. Vůně v obchodech jsou skrytý způsob, jak vás ovlivnit, aniž si to uvědomujete. Obchodníci už dávno pochopili jednu věc: nos je nejrychlejší cesta k vaší peněžence. A funguje to dobře. Takže až příště vejdete do obchodu a něco tam hezky voní, vězte, že někdo chce, abyste víc utráceli.
Jednou z nejvíce příjemných vůní je vůně čerstvého chleba, zdroj: Shutterstock Jak vůně hackuje váš mozek: Nos má přímou linku Víte, co je na čichu úžasné? Je to jediný smysl, který má přímé spojení s mozkem. Zatímco oči nebo uši musejí poslat signál přes několik stanic, nos má expresní cestu rovnou do míst, kde se rodí emoce a vzpomínky.
Proto vás jedna vůně může během vteřiny přenést zpátky do dětství. Ucítíte pečivo a hned si vzpomenete na babičku v kuchyni. Tohle obchodníci využívají bezostyšně – hrají na vaše nejcitlivější struny.
Studie ukázaly, že příjemné vůně dokážou prodloužit váš čas strávený v obchodě až o 40 procent . A co víc, ve voňavých obchodech považujete zboží za kvalitnější a jste ochotni za něj zaplatit víc. Je to psychologie zabalená do hezkého aromatu.
Proč se vám příjemně nakupuje? Může za to i vůně, zdroj: Shutterstock Supermarkety: Mistři ve vůních, které budí hlad Vůně pečiva u vchodu? Ve většině případů se tam nic nepeče. Supermarkety mají speciální systémy, které rozprašují umělou vůni pečiva. Cíl je jasný – nabudit chuť.
Oddělení s ovocem často voní po čerstvé trávě nebo citrusech díky skrytým rozprašovačům mezi regály. Má to vyvolat dojem čerstvosti, i když ta zelenina možná leží už týden.
U masa najdete vůni grilování , která vám má připomenout letní barbecue s přáteli. Někde pouští vanilku do oddělení se sladkostmi nebo levanduli k domácím potřebám. Každá vůně má svůj účel – vytáhnout z vás peníze.
Když oblečení voní jako parfém Abercrombie & Fitch je v tomhle mistrem – jejich vůni Fierce poznáte všude na světě. Je tak intenzivní, že cítíte obchod už z dálky. Vytváří to pocit exkluzivity a mladistvé energie, za kterou si mladí rádi připlatí.
H&M používá ovocné vůně , které mají působit čerstvě a moderně. Zara zase sází na čisté, jednoduché vůně – prostě vše ladí s jejich obrazem kvalitní módy dostupné každému.
Victoria’s Secret je známá díky vůni vanilky a růže , která má připomenout romantiku. Ženy si často kupují jejich parfém jen proto, že jim připomíná pocit z obchodu. To jsou vůně v akci – vytváří citové pouto mezi vámi a značkou.
Hotely: Voní jako domov, i když jste tisíc kilometrů daleko Marriott má svou speciální vůni bílého čaje s vanilkou – ať vstoupíte do jejich hotelu kdekoli na světě, všude voní stejně. Má vás to uklidnit a navodit pocit, že jste skoro doma, ať už jste v Praze nebo někde v Americe.
W Hotels používá svěží citrusové vůně pro svůj mladý a živý obraz. Ritz-Carlton má zase jemné květinové složení – prostě vše, co odpovídá jejich luxusnímu postavení.
Některé hotely prodávají své vůně domů. Můžete si koupit přístroj na vůně a mít doma stejnou vůni jako v tom skvělém hotelu z dovolené. Geniální, ne?
Auta: Ta nová vůně je umělá jako všechno ostatní Myslíte si, že ta krásná vůně nového auta je přirozená? Omyl. Automobilky na tom dělají roky výzkumu a utratí miliony, aby vytvořily perfektní kompozici, která ve vás probudí pocit kvality a nového začátku.
Mercedes používá vůni kůže s dřevitými tóny – má to připomenout německou kvalitu a tradici. BMW má zase sportovnější vůni s kovovými odstíny, která ladí s jejich živým pojetím značky.
A nejlepší na tom? Prodávají spreje se svou vůní , abyste si mohli obnovit ten nový pocit i ve starším autě. Jasný důkaz, jak moc si cení toho, že vůně ovlivňuje vaše vnímání kvality.
Jak se proti tomu bránit? První rada? Uvědomte si, že tohle existuje a aktivně vás to ovlivňuje. Když vejdete do obchodu a udeří na vás intenzivní vůně, zastavte se. Opravdu potřebujete to, co se chystáte koupit, nebo vás k tomu nutí atmosféra?
Napište si nákupní seznam dopředu a držte se ho. Vůně jsou mistři v impulzivních nákupech – přimějí vás koupit věci, o kterých jste před vstupem do obchodu ani nevěděli, že existují.
Když cítíte, že na vás prostředí moc tlačí, vystupte ven. Nadechněte se čerstvého vzduchu a objektivně zhodnoťte, co vlastně chcete koupit. Často zjistíte, že věci, které se vám v obchodě zdály nezbytné, venku už tak důležité nejsou. Vůně v obchodech jsou mocný nástroj, ale když o něm víte, můžete se mu ubránit. Prostě nenechte svůj nos rozhodovat za vaši peněženku.
Zdroje: Wikipedia , Business News Daily , Research Gate