Existuje doslova pojem „francouzské rodičovství“. Jedná se o přístup, který klade důraz na osobní interakci, jasné hranice a trpělivost. Vyznačuje se především vyvážeností mezi autoritou a respektem k dětské autonomii. Úplně malé děti se tak ve Francii digitálním médiím vyhýbají úplně, u těch starších je jejich využívání silně omezováno.
Jasné hranice a trpělivost
Francouzští rodiče věří, že děti potřebují pevné hranice. Právě ty jim poskytují pocit bezpečí, zároveň je také už odmalička učí zodpovědnosti. Důraz při výchově malých dětí je kladen na trpělivost a schopnost odolat jejich požadavkům. Tento přístup podporuje rozvoj sebeovládání a respektu. Děti možná vidí u svých vrstevníků telefony či tablety a chtějí je také. Vy ale musíte tříletému potomkovi jasně ukázat, že má na tyto věci ještě čas.
Děti jsou od útlého věku podporovány v rozvoji samostatnosti. Rodiče se jim sice věnují dostatečně a velký důraz je kladen na společné chvíle, zároveň ale už mají chlapci a dívky ve věku dvou nebo tří let prostor čelit výzvám a učit se z vlastních zkušeností. To posiluje jejich schopnosti řešit problémy.
Omezení digitálních technologií
Francie zavedla přísná pravidla týkající se používání digitálních zařízení u dětí. Jedno z nich se nazývá 3-6, 9-12. Jedná se o doporučení vypracované psychiatrem Serge Tisseronem z roku 2008. Toto pravidlo říká, že dítě by rozhodně nemělo mít přístup ke konzolím a počítačům do 6. roku života. Tablety a mobilní telefony pak využívat může, ale až od 3. roku věku a například jen hodinu denně.

━━ Ve Francii odborníci doporučují dětem povolit tablet či mobilní telefon maximálně ně hodinu nebo dvě denně. (Zdroj: Emily Wade / Unsplash+)
Do 12 let potom není doporučováno, aby děti používaly sociální sítě. Tato opatření mají chránit dětský vývoj a podporovat zdravé návyky. Naučí se navíc díky tomu moderní technologie později využívat efektivně, nikoli jen jako zdroj zábavy.
Dříve to nebyl problém, tak proč nyní?
Mnoho rodičů po celém světě argumentuje tím, že svému dítěti dovolí mobilní telefon nebo tablet, protože jim to ulehčuje fungování. Děti se samy zabaví a maminky mají více prostoru na práci. Odborníci nicméně upozorňují na to, že dříve, když tablety neexistovaly, děti se musely zabavit také. A šlo to například papírem a pastelkami, nebo kostičkami, které rozvíjely jejich kreativní dovednosti.
Kolikrát navíc vidíte v autobuse či vlaku maminku s dítětem, které kouká do tabletu? V tomto okamžiku žádná výmluva, že „potřebuje prostor“ neexistuje, jedná se o ideální čas, kdy by měla s potomkem například číst knížky či rozebírat okolní vjemy. Francie je v tomto ohledu příkladem mnoha zemím, protože děti zde moderní média využívají skutečně minimálně.
Zdroje článku: www.3-6-9-12.org, www.thetimes.com, www.theguardian.com, www.storicko.cz