Svět zintenzivňuje své úsilí o dosažení cílů udržitelnosti uprostřed probíhající klimatické krize.
Transformace dopravního průmyslu se stala hlavní prioritou jak pro inovátory, tak pro zastánce ochrany životního prostředí. Automobilový průmysl se postavil do čela vývoje vozidel na elektrický a vodíkový pohon, ale nyní jej dohání i letecký průmysl s převratnými inovacemi, které slibují čistší budoucnost.
Odvětví dopravy je často kritizováno za svou velkou závislost na fosilních palivech, zejména díky používání spalovacích motorů. Výrobci automobilů na to reagovali zkoumáním čistších alternativ, které odpovídají poptávce veřejnosti a ekologickým cílům. Elektrické motory způsobily revoluci v osobních vozidlech a většina hlavních značek nyní nabízí elektrické modely.
Zopakovat tento úspěch v leteckém průmyslu se však ukázalo jako obtížné. Hlavní překážkou je hmotnost baterií potřebných k pohonu letadla, kvůli níž by bylo příliš těžké pro létání. V důsledku toho se letecký průmysl potýká se zaváděním řešení využívajících obnovitelné zdroje, zejména elektrických motorů.
Čistší alternativa: Vodíkově-elektrické motory
Zatímco elektrické motory se v letectví potýkají s překážkami, jako slibná alternativa se objevil vodík. Letadla poháněná vodíkem nabízejí obnovitelné řešení, které je v souladu s aerodynamickými požadavky letu. Ačkoli vodík čelí kritice v automobilovém průmyslu, má potenciál pro udržitelné letectví.
Společnost ZeroAvia učinila významný krok vpřed tím, že vyvinula 600kW elektrický pohonný systém (EPS), který využívá vodík k výrobě elektřiny pro letadla. Tento inovativní motor byl nedávno prodán společnosti Jetcruzer International k testování v jejich konstrukci Jetcruzer 500E.
Jetcruzer 500E je plánován jako šestimístný letoun na vodíkový pohon, který by měl být uveden do provozu do roku 2028, následovaný větším modelem 1250E v roce 2030. Společnosti Jetcruzer a ZeroAvia patří k mnoha společnostem, které se věnují transformaci leteckých motorů. Motor je údajně čistší a výkonnější než současná čistě vodíková řešení.
„Udržitelné letectví je budoucnost a my jsme nadšeni, že se můžeme ujmout vedoucí úlohy při prosazování této vize. Elektrifikace motoru Jetcruzer 500E představuje odvážný krok vpřed při snižování emisí uhlíku při zachování vysokého výkonu a účinnosti, které naši zákazníci očekávají. Partnerství se společností ZeroAvia, osvědčeným lídrem v oblasti bezemisních pohonných technologií, posiluje náš závazek být průkopníkem čistých řešení v oblasti letectví.“
Vize společnosti ZeroAvia pro budoucnost
Společnost ZeroAvia pokračuje v rozvoji své technologie a má ambiciózní plány na rozšíření svého poslání a přispění k udržitelné budoucnosti, v níž letecká doprava hraje klíčovou roli:
„Zatímco pro většinu dnes existujících komerčních linek je budoucností vodíková elektřina, pokrok v technologii elektrického pohonu a nová konstrukce letadel otevírají vzrušující řadu nových aplikací elektrické letecké mobility na kratší vzdálenosti,“ řekl zakladatel a generální ředitel společnosti ZeroAvia Val Miftakhov.
Kromě vývoje letounu Jetcruzer buduje společnost ZeroAvia nový závod na letišti Paine Field nedaleko Seattlu. Zde plánuje vylepšit a přepracovat dvoumotorový turbovrtulový letoun de Havilland Dash 8-400 s vodíkově-elektrickým pohonným systémem ZA2000, což je motor určený pro 40 až 80místné regionální turbovrtulové letouny. Jejich cílem je do konce roku 2025 instalovat první přestavbové sady pohonu ZA600 v rámci doplňkových typových certifikátů, přičemž větší jednotky ZA2000 by měly být instalovány do roku 2027.
Úsilí společnosti ZeroAvia je součástí širšího trendu směřujícího k udržitelnému letectví, protože se toto odvětví snaží snížit svou uhlíkovou stopu a splnit globální klimatické cíle. Díky pokračujícím inovacím a spolupráci se budoucnost letectví jeví jako čistší a efektivnější než kdykoli předtím.