Modely umělé inteligence postupují mílovými kroky vpřed a zdá se, že už jsou předurčeny k tomu, aby překonaly člověka ve všech oblastech počítačových znalostí. Nedávná skutečnost však dala komunitě vývojářů naději: lidský programátor dokázal porazit OpenAI na jejím vlastním hřišti během prestižního finále AtCoder World Tour 2025.
Kdo je Przemysław Dębiak alias „Psyho“
Przemysław Dębiak je veteránem algoritmických soutěží. Pochází z polské Gdyně a ve svých 41 letech vyhrál řadu prestižních soutěží, například TopCoder Open v režimu maratonského zápasu. Zajímavostí je, že byl také jedním z prvních inženýrů ve společnosti OpenAI, kde pracoval na klíčových projektech, jako je ChatGPT a OpenAI Five, umělá inteligence, která porazila světové šampiony ve videohře Dota 2.
AtCoder World Tour Finals (AWTF), které se pravidelně koná v japonském Tokiu, není jen hackathon, ale nejprestižnější a nejexkluzivnější turnaj v heuristickém programování na světě: koná se v uzavřeném formátu a pouze 12 účastníků je vybráno na základě náročného celosvětového žebříčku. Na rozdíl od tradičních soutěží v algoritmickém programování vyžadují heuristické soutěže kreativitu, intuici a neustálé iterace suboptimálních řešení směrem k optimu, a to za přísných časových a zdrojových omezení.

Zdroj: Youtube.com
Letošní ročník přinesl nebývalou novinku: poprvé se turnaje mohla zúčastnit umělá inteligence vyvinutá v rámci OpenAI, která však soutěžila za stejných podmínek jako lidé, čelila stejnému problému, se stejnými hodinami a podle stejných pravidel.
Úkol 2025 spočíval v řešení jediného, extrémně složitého optimalizačního problému po dobu 10 hodin. Nebyly povoleny žádné externí knihovny, dokumentace ani pomoc jakéhokoli druhu.
Problém spočíval v přesunu sady robotů na mřížce 30×30 z výchozího bodu do cíle, přičemž bylo možné upravit prostředí strategickým přidáním stěn. Cílem bylo minimalizovat počet operací a celkovou ujetou vzdálenost, což vyžadovalo jemnou rovnováhu mezi plánováním, seskupováním pohybů a kontrolou prostoru.
Během prvních hodin se model OpenAI ujal vedení s počátečními řešeními, která maximalizovala okamžité výsledky, ale obětovala dlouhodobé. Online komunita s napětím sledovala, jak AI dominuje, dokud se do hry nedostala lidská kreativita.
Takto se lidstvo odrazilo ode dna
Dębiak, který měl za sebou sotva hodinu spánku, začal v posledních hodinách soutěže nasazovat strategii, která měla zvrátit průběh souboje. Zatímco model OpenAI přinášel postupná vylepšení založená na navigaci a správě zdrojů, jeho lidský soupeř představil nepředvídatelná řešení: vysoce optimalizované konfigurace stěn, dynamická seskupení a agresivní vylepšení v závěrečných fázích soutěže.
Během sedmé hodiny se tak Dębiakovi podařilo předstihnout model umělé inteligence, a přestože se společnosti OpenAI podařilo během následující hodiny na chvíli získat vedení zpět, stále byla výraznější zlepšení člověka, který nakonec upevnil své vedení vylepšeními, jimž se umělá inteligence nemohla rovnat. Výsledek: lidské vítězství.
Dębiak tak byl korunován vítězem, který porazil nejen jedenáct nejlepších programátorů planety, ale také model umělé inteligence, který paradoxně sám pomáhal vyvíjet. Vítězství bylo tak šokující, že mu na Twitteru osobně pogratuloval generální ředitel OpenAI Sam Altman. Sám Dębiak se krátce vyjádřil na sociálních sítích, vyčerpaný, ale nadšený:
„Lidstvo (prozatím!) zvítězilo. Jsem vyčerpaný. Spal jsem 10 hodin za tři dny, ale stálo to za to.“
Tato událost byla empirickou ukázkou vzájemně se doplňujících schopností: umělá inteligence dokáže rychle iterovat řešení, ale stále jí chybí heuristická flexibilita, intuice a přizpůsobivost nejlepších lidských programátorů. Dokonce i v kontextu maximální optimalizace mohou lidé najít vzory a přístupy, které nejsou snadno v dosahu modelu, ať už je jakkoli sofistikovaný.