Chybějících 43 minut druhého filmu Orsona Wellese vyvolává kontroverze. Startup podporovaný Amazonem je chce získat zpět pomocí umělé inteligence.
V roce 1942, po úspěchu snímku Občan Kane, který se stal milníkem kinematografie, uvedl režisér Orson Welles svůj druhý film Velkolepí Ambersonové. Wellesovo dílo bylo obklopeno kontroverzí, protože na rozdíl od svého prvního filmu se režisér cítil hluboce zrazen.
Pravdou je, že to, co se stalo s Občanem Kanem, bylo raritou na všech úrovních. Orson Welles byl nezkušený režisér, který dostal od studia RKO naprostou tvůrčí svobodu a mohl si dělat, co chtěl, což vyústilo v nejvlivnější a nejdůležitější film v dějinách kinematografie. Avšak ačkoli se zdálo, že jeho úspěch zaručuje režisérovi podobnou cestu, ve skutečnosti to byl jediný film, který mohl s takovým zázemím natočit.
Ztracený film Orsona Wellese
U svého druhého filmu se Orson Welles musel postavit přímo studiu a navzdory jeho vizi 131 minut stopáže se RKO rozhodlo, že je to příliš a film výrazně zkrátilo na 88 minut. Aby se vyhnuli dalším problémům s tímto rozhodnutím, okamžitě zničili negativy zbývajících 43 minut.

Zdroj: Youtube.com
Orson Welles tehdy přiznal: „Zničili Ambersonovy a zničili mě.“ Zbylý materiál se tak stal jakýmsi symbolem pro filmové nadšence, kteří se pomocí scénářů, starých fotografií a dalších archivních materiálů léta snaží rekonstruovat toto ztracené dílo, aby si mohli vychutnat film tak, jak jej režisér zamýšlel.
Nyní se do pátrání zapojila společnost Fable, startup podporovaný Amazonem, která plánuje tyto scény rekonstruovat s využitím umělé inteligence a již vykonané práce. Fanoušci režiséra v čele s jeho rodinou toto oznámení předvídatelně označili za neuctivé.
Wellesovi dědicové a ochránci jeho pozůstalosti se domnívají, že projekt je jen platformou, jak se zviditelnit a vydělat na režisérově díle, a přestože nebudou záběry komerčně využívat, protože na ně nemají práva, rekonstrukce představuje dostatečné etické a padělatelské dilema, aby ji nechtěli připustit.
Úloha umělé inteligence při restaurování filmů
Využití umělé inteligence k restaurování a doplňování ztracených filmových děl je nově vznikajícím oborem, který vyvolává nadšení i kontroverze. Umělá inteligence má potenciál analyzovat existující filmové záběry, scénáře a další archivní materiály a věrně tak obnovit ztracené scény. Tento proces však také vyvolává otázky týkající se autenticity a umělecké integrity: do jaké míry zůstává dílo rekonstruované umělou inteligencí původní vizí režiséra? To je debata, která se týká nejen Wellesova díla, ale i všech podobných restaurátorských pokusů v budoucnu.
Na druhou stranu se využití umělé inteligence ve filmu neomezuje pouze na restaurování. Používá se ke zlepšení kvality obrazu ve starých filmech, k vytváření vizuálních efektů a dokonce i k vytváření digitálních postav. Případ filmu Skvělí Ambersonovi je však obzvláště citlivý kvůli záměrnému zničení původního filmového materiálu, což činí jakýkoli pokus o rekonstrukci obzvláště citlivým z etického hlediska.
Projekt společnosti Fable by nakonec mohl otevřít novou kapitolu v přístupu k uchovávání a restaurování ztracených filmových děl. Je však zásadní, aby tyto iniciativy probíhaly s respektem k původní vizi tvůrce a za otevřeného dialogu s dědici a filmovou komunitou.