Aby se tento problém řešil v jeho kořenech, chtěla kanadská zpráva o reformě vzdělávání zdůraznit výhody etického využívání AI, protože se domnívá, že nesprávné postupy by mohly vést ke komplikacím ve školství. Bohužel zjistili, že tatáž zpráva obsahuje nejméně 15 falešných citátů, které byly údajně vytvořeny pomocí umělé inteligence, což je velmi závažná situace vzhledem k tomu, že se jedná o dokument, jehož cílem je zvýšit povědomí o používání umělé inteligence.
Paradox umělé inteligence
Dokument s názvem Vize pro budoucnost: transformace a modernizace vzdělávání obsahuje 418 stran a byl představen 28. srpna. Všichni, kdo se na projektu podíleli, na dokumentu pracovali 18 měsíců, a proto se prezentace zúčastnily tak významné osobnosti Kanady, jako je Bernard Davis (ministr školství) a Anne Burkeová a Karen Goodnoughová (spolupředsedkyně Pedagogické fakulty Memorial University). Problém? Kromě všech údajů zmíněných v tomto odstavci výzkum zahrnoval i falešné informace generované umělou inteligencí.

Zdroj: Youtube.com
Jeden z nepravdivých citátů například zmiňoval film s názvem Schoolyard Games, který vyšel v roce 2008. Bohužel nejenže není chybný, ale odkaz pocházel z univerzitní příručky, která k výuce citování používá fiktivní příklady. Profesor Aaron Tucker nedokázal najít několik odkazů v akademických databázích a v přímém důsledku naznačil, že je mu podezřelé používání umělé inteligence. To zase přimělo několik odborníků poukázat na to, že falšování citací je u jazykových modelů opakovaným problémem, protože mají tendenci vyplňovat mezery nepravdivými informacemi kvůli nutnosti reagovat na všechny požadavky.
Tato situace, na rozdíl od informovanosti, o kterou usiloval původní dokument, postavila do centra pozornosti důvěryhodnost a věrohodnost akademických dokumentů, neboť to není poprvé, co jsme se setkali s případem poznamenaným vymyšlenými odkazy. Zpráva navzdory vymyšleným referencím na umělou inteligenci obsahuje až 110 doporučení týkajících se studia etiky, ochrany osobních údajů a odpovědného využívání umělé inteligence, ale ukázalo se, že dva z těchto tří bodů nedokázala splnit. Kontroverze předvídatelně vedla odpovědné osoby k uznání „možných chyb“, které slíbily napravit v digitální verzi, ale škoda je již napáchána: vyzvaly, aby AI nezneužívaly a zároveň ji zneužívaly.
Umělá inteligence mezi studenty roste
V souladu s dokumentem, který připravili v Kanadě, ale bezprostředně s ním nesouvisí, se na využívání umělé inteligence ve výuce zaměřil průzkum mezi 1 047 studenty ze 166 institucí. V něm nejenže zjistili, že velké množství studentů využívá umělou inteligenci na denní bázi, přičemž 85 % z nich přiznalo, že používají generativní nástroje umělé inteligence, ale 25 % dokonce přiznalo, že tyto modely používají přímo k domácím úkolům. Celkově téměř všichni prozradili, že AI využívají ke generování nápadů, vytváření cvičných kvízů nebo simulaci otázek, které by jim položil učitel.
Nejvíce tyto nástroje využívají studenti soukromých vysokých škol, kteří používají placené verze nejoblíbenějších modelů AI. Díky této možnosti mají přístup k pokročilejším funkcím. Kromě toho jak studenti platící za studium, tak studenti veřejných prostor uznávají, že AI jim pomáhá zvládat tlak termínů a známek, protože tyto modely jim dávají možnost ušetřit čas během přípravných fází.
V současné době většina univerzit zachovává přísné předpisy týkající se používání AI, a proto jsou některé z nich dokonce proti jejímu zavádění do výuky. Přesto 97 % studentů volá po jasných pravidlech pro její používání, protože naprostá většina se domnívá, že nejenže nemění kvalitu jejich vzdělávání, ale naopak ji zlepšuje. Nicméně 18 % uznává, že umělá inteligence zhoršuje kvalitu výuky, pokud jde o takové aspekty, jako jsou například rozumové schopnosti, ale více než polovina respondentů uvádí, že přímé škodlivé účinky používání umělé inteligence nevnímá.

Zdroj: Youtube.com
Obecně lze říci, že využívání umělé inteligence v různých oblastech je předmětem neustálých diskusí. Příkladem může být její začlenění do pracovního prostředí, kdy se někteří manažeři rozhodli nahradit své zaměstnance modely založenými na umělé inteligenci, zatímco jiní se domnívají, že představuje ideální příležitost ke zvýšení jejich produktivity. Prozatím debata kolem umělé inteligence stále zuří, ale co je Caesarovo: žádná technologie není v současné době tak populární jako AI.
Využití umělé inteligence ve vzdělávání a dalších odvětvích představuje etické a praktické dilema. Umělá inteligence sice nabízí možnosti, jak zvýšit efektivitu a kreativitu, ale zároveň představuje značné riziko, pokud se nepoužívá zodpovědně. Klíčem k úspěchu je najít rovnováhu, která umožní využívat její výhody a zároveň minimalizovat její nevýhody. Zásadními kroky k dosažení této rovnováhy jsou vzdělávání v oblasti etického využívání UI a zavedení jasných předpisů.