Člověk je vlastně tvor líný. Neustále totiž hledá způsoby, jak si ulehčit život. Není tedy divu, že vynalezl prostředek pohybu z místa A do místa B, který je čtyřikrát účinnější než chůze, a dokonce osmkrát efektivnější než běh.
Zdá se, že Češi nedají bez motorových vozidel ani ránu. Auto či motorku si totiž jako hlavní dopravní prostředek do práce či do školy vybírá hned 57 % lidí. Necelá čtvrtina Čechů pak cestuje za svými povinnostmi veřejnou dopravou. Co zbylých cca 10 %? Ti se vydávají z domu ekologičtěji, ekonomičtěji a zdravěji . Jeden z těchto způsobů je energeticky velmi účinný, takže se nemusíte tolik nadřít a zároveň zlepší vaši fyzickou i duševní kondici a ušetříte čas i přírodu.
Tohle je opravdu úsporný pohyb Cyklistika nezatěžuje životní prostředí. Nijak překvapující. Kolo navíc není drahé a zároveň se jedná o jeden z energeticky nejúčinnějších způsobů dopravy. Na kole můžete cestovat rychleji a dostanete se dál, než kdybyste šli pěšky nebo běželi, a to při nižší spotřebě energie . Šlapání do pedálů sice může být taky náročné, ale obecně ne zase tolik. Podle výzkumů je ostatně tento jednostopý nemotorový dopravní prostředek energeticky čtyřikrát úspornější než chůze a osmkrát než běh.
Lepší je jezdit v přírodě než ve městě se zvýšenou smogovou situací. Zdroj: Shutterstock Proč je bicykl tak efektivní? Na kole se nohy pohybují kruhově, takže při jednotlivých pohybech není potřeba zvedat celou váhu nohy a „prát se“ tak s gravitací jako při běhu nebo chůzi. Navíc šlápnete do pedálů a jedete, zatímco bez kola si musíte každý pohyb vydřít. Zároveň tolik nezatěžujete klouby, což je rovněž důležité . Bicykl se možná stává méně efektivním při cestě do kopce, ale z kopce se vezete. Chůze dolů po strmých svazích je přitom právě pro klouby obzvláště zatěžující.
Zdravotní benefity kola Cyklistika není jen energeticky úsporná a šetrná ke kloubům, které nejsou v našich tělech pro nic za nic, ale jedná se o pohyblivá spojení mezi kostmi umožňující pohyb. Prospěje také srdci, cévám, plicím, tělesné hmotnosti a fyzičce. Navíc díky ní můžete poměrně efektivně nabírat svalovou hmotu . Zaberete-li pořádně do kopce, bude posilovat čtyřhlavý sval stehenní, hamstringy, hýžďové svaly a lýtka. Jakou rychlost vyvinete a do jak členitého terénu se pustíte, je přitom jenom na vás. Můžete tedy začít zlehka a postupně si nakládat čím dál víc.
Tohle dá nohám opravdu zabrat. Zdroj: Shutterstock Jak často jezdit a kam až se vydat? Kolo má ještě jednu výhodu – lze si na něm krásně vyčistit hlavu. Tedy zevnitř. Zvenčí se můžete vrátit domů s hlavou dost zablácenou. Zvlášť v případě, když vám někdo odmontuje blatníky. Nabízí se ovšem otázka, jak často na kolo vyrážet a jak moc makat. Pokud jste úplní začátečníci a ani nijak jinak nesportujete, zpočátku postačí 10 kilometrů denně mírnějším tempem . Postupně však jezděte dále, rychleji a náročnějším terénem. Na začátku také absolvujte dvě, tři jízdy týdně a pak přidávejte. Důležitá je pravidelnost. Vyjetí jednou měsíčně vám fyzičku nezvýší.
Může cyklistika ublížit mužům? Říká se, že pravidelná jízda na kole může škodit mužům. Jak? Údajně má být příčinou potíží s erekcí a negativní vliv prý mívá i na plodnost. Je to však pravda? Této otázky se chopili vědci. Výsledek? Podle studie srovnávající sexuální zdraví cyklistů, běžců a plavců se neobjevily žádné rozdíly . Naopak se zdá, že cyklistika prospívá i v této oblasti. Přesto se jeden problém může objevit – po delší odmlce (třeba po zimě) vás na kole možná bude poněkud trápit bolest hýždí. Řešení? Cyklistické kalhoty s měkčenou vložkou!
Pro zajímavost: Kolo bylo vynalezeno před více než pěti tisíci lety. Tedy ne kolo jako dopravní prostředek, ale kolo jako kruhový předmět. Kdy vzniklo první jízdní kolo? Už je to více než 200 let! V roce 1817 vynalezl německý lesník a konstruktér Karl Drais svůj „laufmaschine“, tedy „běžící stroj“.